2020-05-05, 20:32
Medlem
Kungliga biblioteket har under dessa pesttider ppnat sitt tidningsarkiv gratis fr allmnheten. Guldgruva fr alla som gillar att lsa om 2 vk med dagliga rapporter. Jag var inne p lunchen idag och skrattade hgt nr det gllde en av rapporterna frn Norge 9 - 10 april 1940 som jag tror det var Aftonbladet som skrev om att tyskarna tagit en nev till Winston Churchill och hur glada tyskarna mste vara, det r vl s nra de kan komma(stod s ungefr i texten)

Annars kan man lsa om hur slagskeppet Oklahoma frsvarar Hawaii mot japanska hangarfartyg i en artelleriduell(skeppet lg upp och ner..) eller skriverierna infr fotbolls-VM 1994

Tyskarna 6 juni 1944 rapporterar att de slngt ut amerikanarna i havet frresten
Citera
2020-05-05, 20:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kungliga biblioteket har under dessa pesttider ppnat sitt tidningsarkiv gratis fr allmnheten. Guldgruva fr alla som gillar att lsa om 2 vk med dagliga rapporter. Jag var inne p lunchen idag och skrattade hgt nr det gllde en av rapporterna frn Norge 9 - 10 april 1940 som jag tror det var Aftonbladet som skrev om att tyskarna tagit en nev till Winston Churchill och hur glada tyskarna mste vara, det r vl s nra de kan komma(stod s ungefr i texten)

Annars kan man lsa om hur slagskeppet Oklahoma frsvarar Hawaii mot japanska hangarfartyg i en artelleriduell(skeppet lg upp och ner..) eller skriverierna infr fotbolls-VM 1994

Tyskarna 6 juni 1944 rapporterar att de slngt ut amerikanarna i havet frresten

KB:s arkiv har alltid varit allmnt tillgngligt i "fysisk form", du menar vl inte att det r s bra att man kan n KB:s tidningsarkiv helt fritt "hemifrn" via internet?
-LNK BITTE, i s fall!
Citera
2020-05-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
KB:s arkiv har alltid varit allmnt tillgngligt i "fysisk form", du menar vl inte att det r s bra att man kan n KB:s tidningsarkiv helt fritt "hemifrn" via internet?
-LNK BITTE, i s fall!

https://tidningar.kb.se
Citera
2020-05-05, 20:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
-LNK BITTE, i s fall!
https://tidningar.kb.se/

Bitte sehr.
Citera
2020-05-05, 20:46
Medlem
Citat:
-LNK BITTE, i s fall!

tminstone maj ut.
Citera
2020-05-05, 20:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
https://tidningar.kb.se

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Bitte sehr.

Vielen Dank!

-Tidigare tjafsades det om copyright, att det inte las ut p internet, dvs. att man var tvungen att beska KB fysiskt fr att kolla i pliktexemplaren. Kul att Corona fr ngot gott med sig!
Citera
2020-05-08, 21:36
Medlem
Guldgruva. Hoppas det frlngs/grs permanent!

Att beska biblioteket, gra skningen i deras dator och f sidorna skickade till sin mejl funkar hyfsat, men att kunna gra allting hemifrn r ju guld vrt.
Citera
2020-05-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Guldgruva. Hoppas det frlngs/grs permanent!

Att beska biblioteket, gra skningen i deras dator och f sidorna skickade till sin mejl funkar hyfsat, men att kunna gra allting hemifrn r ju guld vrt.

Mste vara mnga som insett samma sak, sidan kraschar hela tiden. Insg ikvll att om man inte sker utan klickar p tidningen s kan man lsa alla nummer av tidningen utan att behva ska p specifika ord. Intressant att lsa frstasidorna av Aftonbladet december 1944. Slaget om Budapest fr strre rubriker n Ardenneroffensiven innan jul
Citera
2020-05-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Bitte sehr.
Danke schn!
Fantastiskt, nu ven detta! Jag kommer aldrig att lmna min dator. Resten av mitt liv r hr.

Jag kan sjlv bli Sveriges 1900-talshistoriker, en roll ingen annan har tagit p sig.
Citera
2024-12-02, 22:05
Medlem
rovmuns avatar
Trkigt att detta stngde ner.

Har ngra frgor det r massor av hgskolor / universitet som str listade r det bara kbslls in dr och brja kolla eller mste jag vara student?

Kb str ocks listade kan man g in dit att ska gratis eller hur fungerar det?
Citera
2024-12-04, 10:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Trkigt att detta stngde ner.

Har ngra frgor det r massor av hgskolor / universitet som str listade r det bara kbslls in dr och brja kolla eller mste jag vara student?

Kb str ocks listade kan man g in dit att ska gratis eller hur fungerar det?

I princip alltid rcker det med ett lnekort. Ansk p din stads U.B. Om det har flera bibliotek gller frsts samma kort p alla. KB har sitt eget kort som inte gller p S.U.B. och tvrtom.

Liksom vanligt r det gratis och sledes ett billigt nje och stt att lra sig mer om allt mjligt.

De brukar ocks fixa fjrrln, s man mste inte ka till Lund frn Ume.
Senast redigerad av goseigen 2024-12-04 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in