Citat:
Ursprungligen postat av
blitzkriegern
Hej jag har just nu en del pengar i ett KF konto på Avanza. Jag skulle helst vilja ha allt mitt ägande i ISK men funderar på om det är värt att sälja av det jag har i KF för att sedan flytta över det till ett ISK.
Jag började spara i fonder och aktier i år och ja, det var väl inte det mest optimala på kort sikt men har tänkt ha pengar där länge så det spelar inte jättestor roll, men är på förlust nu. Men inför framtiden så har jag helst mina tillgångar i ett ISK. Men bör jag i framtiden och med framtida insättningar sätta in dem i mitt ISK och låta det som är i KF vara kvar där eller bör jag sälja det och köpa allt i mitt ISK?
Skillnaden är ganska marginell. Du får fundera om du tycker att det är lönt besväret att flytta från KF till ISK.
Eftersom det formellt inte är dina värdepapper så gissar jag att du måste sälja papprena i KFn och köpa i ISKn. Gör du det så för att minimera skattekonsekvensen så säljer du och tar ut pengarna från KFn strax
innan halvårsskiftet och sätter in pengarna i ISKn strax
efter halvårsskiftet. Då har du fått "avkastning" på KF för nästan hela halvåret du skattat för och även i ISKn för nästan hela kvartalet du skattat för. Hamnar uttagen/insättning på fel sida om halvårsskiftet så får du skatta för ett halvår/kvartal utan att nästan någon "avkastning" från det kvartalet.