2020-05-05, 09:43
Medlem
blitzkriegerns avatar
Hej jag har just nu en del pengar i ett KF konto på Avanza. Jag skulle helst vilja ha allt mitt ägande i ISK men funderar på om det är värt att sälja av det jag har i KF för att sedan flytta över det till ett ISK.

Jag började spara i fonder och aktier i år och ja, det var väl inte det mest optimala på kort sikt men har tänkt ha pengar där länge så det spelar inte jättestor roll, men är på förlust nu. Men inför framtiden så har jag helst mina tillgångar i ett ISK. Men bör jag i framtiden och med framtida insättningar sätta in dem i mitt ISK och låta det som är i KF vara kvar där eller bör jag sälja det och köpa allt i mitt ISK?
Citera
2020-05-05, 09:48
Medlem
https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-bo...epa-kf-vs-isk/
Citera
2020-05-05, 10:04
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-bo...epa-kf-vs-isk/
Det är efter att ha läst på sådana sidor som jag nu istället vill investera i ISK men eftersom att jag redan har ett kapital i KF, som i och för sig inte är jättemycket i det stora hela, men funderar på om det är värt att sälja av det och sedan omgående köpa in sig på ett ISK.

Frågan handlar inte om huruvida jag ska välja ISK eller KF utan om det är värt att sälja av det jag har köpt nu i KF för att sedan investera det i mitt nya ISK.
Citera
2020-05-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blitzkriegern
Hej jag har just nu en del pengar i ett KF konto på Avanza. Jag skulle helst vilja ha allt mitt ägande i ISK men funderar på om det är värt att sälja av det jag har i KF för att sedan flytta över det till ett ISK.

Jag började spara i fonder och aktier i år och ja, det var väl inte det mest optimala på kort sikt men har tänkt ha pengar där länge så det spelar inte jättestor roll, men är på förlust nu. Men inför framtiden så har jag helst mina tillgångar i ett ISK. Men bör jag i framtiden och med framtida insättningar sätta in dem i mitt ISK och låta det som är i KF vara kvar där eller bör jag sälja det och köpa allt i mitt ISK?

Varför byta?
Citera
2020-05-05, 10:14
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varför byta?
Även om de är 2 ganska så lika sätt att spara på så föredrar jag upplägget i ISK mer. Men det hade då känts bättre att ha allt på samma ställe eftersom att jag egentligen vill ha mina pengar investerade i ISK och inte KF. Men eftersom att det inte gör så stor skillnad så tänker jag att det inte spelar så stor roll att byta, men även att ha kvar dem spelar inte så stor roll heller.

Det är inte som att gå ifrån ett aktie/fondkonto där man måste räkna in en massa andra faktorer utan det handlar i grund och botten om att jag helst hade velat ha allt mitt i mitt ISK konto.
Citera
2020-05-05, 10:15
Medlem
Citat:

Skillnaden är ganska marginell. Du får fundera om du tycker att det är lönt besväret att flytta från KF till ISK.

Eftersom det formellt inte är dina värdepapper så gissar jag att du måste sälja papprena i KFn och köpa i ISKn. Gör du det så för att minimera skattekonsekvensen så säljer du och tar ut pengarna från KFn strax innan halvårsskiftet och sätter in pengarna i ISKn strax efter halvårsskiftet. Då har du fått "avkastning" på KF för nästan hela halvåret du skattat för och även i ISKn för nästan hela kvartalet du skattat för. Hamnar uttagen/insättning på fel sida om halvårsskiftet så får du skatta för ett halvår/kvartal utan att nästan någon "avkastning" från det kvartalet.
Citera
2020-05-05, 10:19
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Skillnaden är ganska marginell. Du får fundera om du tycker att det är lönt besväret att flytta från KF till ISK.

Eftersom det formellt inte är dina värdepapper så gissar jag att du måste sälja papprena i KFn och köpa i ISKn. Gör du det så för att minimera skattekonsekvensen så säljer du och tar ut pengarna från KFn strax innan halvårsskiftet och sätter in pengarna i ISKn strax efter halvårsskiftet. Då har du fått "avkastning" på KF för nästan hela halvåret du skattat för och även i ISKn för nästan hela kvartalet du skattat för. Hamnar uttagen/insättning på fel sida om halvårsskiftet så får du skatta för ett halvår/kvartal utan att nästan någon "avkastning" från det kvartalet.
Tack det var något sånt här jag misstänkte kunde vara aktuellt.
Så om jag ska flytta över dem, bör jag sikta på att sälja i slutet på Maj på mitt KF och sedan köpa in mig i början på Juni på mitt ISK?

Funderar på att enbart låta de pengarna vara där och sedan fortsätta investera men då i ISK eftersom att det inte skiljer sig så jättemycket mellan de olika sparformerna...
Citera
2020-05-05, 10:22
Medlem
Citat:
Tack det var något sånt här jag misstänkte kunde vara aktuellt.
Så om jag ska flytta över dem, bör jag sikta på att sälja i slutet på Maj på mitt KF och sedan köpa in mig i början på Juni på mitt ISK?

Nej, sälja kanske i mitten av juni för att hinna att affärerna går igenom så du hinner ta ut pengarna. Sen sätter du in pengarna i början av juli. Halvårsskiftet är juni-juli eller december-januari.
Citera
2020-05-05, 10:33
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, sälja kanske i mitten av juni för att hinna att affärerna går igenom så du hinner ta ut pengarna. Sen sätter du in pengarna i början av juli. Halvårsskiftet är juni-juli eller december-januari.
Okej, jag ska hålla koll på marknaden och se hur det ser ut fram tills dess.

Tack så mycket för ditt svar!

Om det är någon annan som har några andra synpunkter så får ni gärna komma med dem men annars så låter det bra i mina öron.
Citera
2020-05-05, 12:14
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Okej, jag ska hålla koll på marknaden och se hur det ser ut fram tills dess.

Tack så mycket för ditt svar!

Om det är någon annan som har några andra synpunkter så får ni gärna komma med dem men annars så låter det bra i mina öron.

Om det är lite pengar så blir ju skatten obefintlig när du än säljer eller sätter in så tänk inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in