• 1
  • 2
2020-05-05, 08:07
Medlem
Funderade på forum, chansar här. Vi är en familj med 3 barn som funderar på att flytta till annat land i Norden och Norge känns som mest likt, inte minst ligger språket nära till hands.

Skulle vara intresserad av att läsa om andra som gjort en liknande flytt. Vi är högutbildade, har stabila jobb som kan skötas hemifrån. Jag driver svenskt företag men behöver inte bo i Sverige för att verksamheten ska fungera. Vi kan köpa den bostad vi vill ha. Barnen går i skola.

Någon som har tips på bra resurser?
Citera
2020-05-05, 08:53
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Den här sidan lär vara bra att kolla igenom. https://www.grensetjansten.com/sv/

Gällande bil så bör ni köpa norsk registrerade så snart som möjligt.
Citera
2020-05-05, 09:09
Medlem
Har hört att synen på svenskar hos norrmän är lite sådär. Åtminstone hos arbetarklassen, kanske annorlunda i medelklassen som du verkar tillhöra. Så det bör man väl vara förberedd på, att få lite gliringar åtminstone. Och Sverige och svenskar är ju underliga, så jag förstår samtidigt norrmännen.
Citera
2020-05-05, 09:11
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Funderade på forum, chansar här. Vi är en familj med 3 barn som funderar på att flytta till annat land i Norden och Norge känns som mest likt, inte minst ligger språket nära till hands.

Skulle vara intresserad av att läsa om andra som gjort en liknande flytt. Vi är högutbildade, har stabila jobb som kan skötas hemifrån. Jag driver svenskt företag men behöver inte bo i Sverige för att verksamheten ska fungera. Vi kan köpa den bostad vi vill ha. Barnen går i skola.

Någon som har tips på bra resurser?

Mest likt Sverige är Finland. Vi var ett och samma rike i 600 år, och finsk samhällsstruktur är därför mest likt den svenska. Svenska är ett erkänt minoritetsspråk, och flyttar ni till Åland talar alla svenska där och skolan är på svenska.

Norge har ett rätt lika språk, men samhällsstrukturen är helt annorlunda. Hierarkisk, auktoritär och småkitslig, som i Danmark. De två, Danmark och Norge, var ett rike under 600 år, och det präglar Norge. Norrmännen och de norska skolbarnen äter smörgåsar till lunch och har ingen fri skolmat (som Finland har). Svenskar står lågt i kurs i Norge.
Citera
2020-05-05, 11:31
Medlem
F.B.Dases avatar
"Norrmännen är ju egentligen den sista Sovjetstaten. Det är så oerhört nationalistiskt... allt är politik."
Björn Rosengren

Han hade inte helt fel.
Citera
2020-05-05, 11:42
Medlem
Skulle rekommendera Bärum, Fornebu, utanför Stovner.
Finns en hel del radhus vid Tåsen om ni vill nära Oslo. Samt om ni är höginkomsttagare så finns massor upp mot holmenkollen eller vackra Röa.

Intressen för mark har ni Hela Nittedal men kass transport med bil.

Är inte mycket för Centrum men finns massor av fina städer som Bergen och Sarpsborg.
Citera
2020-05-05, 12:31
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
"Norrmännen är ju egentligen den sista Sovjetstaten. Det är så oerhört nationalistiskt... allt är politik."
Björn Rosengren

Han hade inte helt fel.

De har ju knappt 100 år som självständig nation och under den tiden har de även hunnit varit med om att bli ockuperade. De vet med andra ord att inget är självklart och de är stolta över vad de har.
Citera
2020-05-05, 16:54
Medlem
Tack för alla svar.

Vi har tänkt spendera sommaren och kolla in olika områden i Norge. Åland har vi också funderat på, och inte helt förkastat, men vi är lite oroliga för att man kommer känna sig lite för långt borta. Plus att jag fått för mig att det är ganska svårt att köpa en bostad?
Citera
2020-05-08, 01:00
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Tack för alla svar.

Vi har tänkt spendera sommaren och kolla in olika områden i Norge. Åland har vi också funderat på, och inte helt förkastat, men vi är lite oroliga för att man kommer känna sig lite för långt borta. Plus att jag fått för mig att det är ganska svårt att köpa en bostad?

Ja, man kan inte som utböling bara köpa sig en bostad utan måste ha bott på ön i fem år innan det blir möjligt, om jag minns rätt. Sen kan säkert någon ålänning här berätta om huruvida det är möjligt att kringgå detta.

Jag skulle istället slå ett slag för övriga Svenskfinland. Det betyder allt från Åbos skärgård, Vasa eller någon mindre ort i Österbotten, centralt i Helsingfors eller i ett välmående område som Grankulla utanför Esbo.

Sanningen att säga är jag lite avundsjuk på er som flexibelt nog kan välja och vraka i Norden. Hoppas ni träffar rätt!
Citera
2020-05-21, 03:26
Medlem
Citat:
Tack för alla svar.

Bor för tillfället med familjen i östra stockholm, funderar på samma tankegångar. Barnen hade fått en bättre utemiljö i överlag oavsett vart man väljer att flytta. Blir dock inte en storstad igen för oss. Oslo är fanimig värre än stockholm
Citera
2020-05-21, 03:34
Medlem
Som jag förstått det hyrköper man på Åland. Man hyr i 5 år, då köper man. Tror nästan kontraktet är utformat så.

Finska kusten har också fickor som är svenska.
Citera
2020-05-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessBastard
Bor för tillfället med familjen i östra stockholm, funderar på samma tankegångar. Barnen hade fått en bättre utemiljö i överlag oavsett vart man väljer att flytta. Blir dock inte en storstad igen för oss. Oslo är fanimig värre än stockholm

Vi bor idag i norr om Stockholm men skulle inte vara aktuellt med en ny storstad. Lite mer lantligt lockar. Har bekanta som flyttade med familjen till Spanien men det är för off. Fått upp ögonen efter denna tråd för Åland på nytt, vi ska titta runt i sommar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in