Citat:
Gammal tråd, men ville ändå svara då jag känner igen mig så både i det du och TS berättar. Jag vet att det är lätt att minnet fungerar selektivt, man tenderar att minnas det förgågna som allt igenom bra eller dåligt. Vet ändå att jag hade det väldigt jobbigt i skolan, men kan ändå inte låta bli att sakna min barndom så enormt. Det gör ont i hjärtat då jag tänker på att jag aldrig kommer bli omhändertagen och sedd så som jag blev som barn. Samtidigt skuldbelägger jag mig själv eftersom jag ju trots en jobbig skoltid haft en bättre barndom än så många andra. Att ha haft en barndom man saknar så starkt som vuxen är väll en lyx få förunnat gissar jag? Tankarna om barndomen, och då specifikt att bli omhändertagen av mina föräldrar, ger stark ångest och gör att jag känner mig så ensam. Dessutom blir känslorna och tankarna värre av mina tankar på mina föräldrars åldrande. Jag tänker på hur föräldrarna jag hade då snart är borta, iom att mina föräldrar blir äldre. Tankar om att de en dag inte kommer finnas här längre dyker också upp och förstärker ångesten.
Saknar att ha någon där som ser mig, bryr sig och har ansvar över mig. När jag tillåter mig själv att verkligen känna så kommer också nån typ av skam, och jag börjar undra om jag egentligen bara är lat och omotiverad överlag.. Mest av allt saknar jag ändå Hemmet. Att ha mamma och pappa där, någon som ser en då man kommer hem från skolan, någon som pysslar om en då man är sjuk..
En annan tanke som väcker skam är också just de freudianska vibbarna som du postare nämner. Tänker i perioder extra mycket på min pappa, och saknar verkligen verkligen att få vara hans lilla barn. Vi har en jättefin relation idag med, men den ser ju såklart inte likadan ut som den gjorde då. Han var, och är, en sån förståndig och fin person som såg och förstod mig som liten. Känner mig så knäpp ibland som kan sitta och gråta över hur mycket jag saknar att få vara pappas lilla barn liksom...
Starka känslor av ensamhet och hopplöshet följer med dessa tankegångar.
Kanske kommer saknad av föräldrar/barndomen i vågor i livet, för vissa? Skulle vara intressant att höra om hur det gått för någon annan som också bär på dessa känslor, eftersom tråden ändå startades för ca 4 år sedan.
Saknar att ha någon där som ser mig, bryr sig och har ansvar över mig. När jag tillåter mig själv att verkligen känna så kommer också nån typ av skam, och jag börjar undra om jag egentligen bara är lat och omotiverad överlag.. Mest av allt saknar jag ändå Hemmet. Att ha mamma och pappa där, någon som ser en då man kommer hem från skolan, någon som pysslar om en då man är sjuk..
En annan tanke som väcker skam är också just de freudianska vibbarna som du postare nämner. Tänker i perioder extra mycket på min pappa, och saknar verkligen verkligen att få vara hans lilla barn. Vi har en jättefin relation idag med, men den ser ju såklart inte likadan ut som den gjorde då. Han var, och är, en sån förståndig och fin person som såg och förstod mig som liten. Känner mig så knäpp ibland som kan sitta och gråta över hur mycket jag saknar att få vara pappas lilla barn liksom...
Starka känslor av ensamhet och hopplöshet följer med dessa tankegångar.
Kanske kommer saknad av föräldrar/barndomen i vågor i livet, för vissa? Skulle vara intressant att höra om hur det gått för någon annan som också bär på dessa känslor, eftersom tråden ändå startades för ca 4 år sedan.
Tror också detta är vanligt förekommande, speciellt även för mig och andra som ännu inte skaffat egen familj. Saknar hyfsat ofta den tidiga barndomen när man var verkligt oskuldsfull och man såg världen genom noll livserfarenhet, så allt var nytt och spännande. Och den "påtvingade" gemenskapen med att leva i en familj som gjorde saker tillsammans. Dvs. från åldern jag började minnas till långtidsminnet, ca. 5 år och upp till typ 9-10 år. Saknar vänskaperna man hade som barn, saknar när mina föräldrar var unga och piggare och gjorde aktiviteter med en, saknar farmor o farfar, hur spännande det var att hälsa på dem etc.