2020-05-05, 01:07
Medlem
kan kosttillskott påverka färg på urin?
tex som zink magnesium koppar
Citera
2020-05-05, 01:14
Medlem
Pestoleras avatar
Berocca pissar gult.
Citera
2020-05-05, 10:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
kan kosttillskott påverka färg på urin?
tex som zink magnesium koppar

B-vitamin (ffa B2) finns i många kosttillskott och kan göra urin konstigt gult. Även betakaroten påverkar färgen, och det finns i vissa kosttillskott.
Citera
2020-05-05, 10:36
Medlem
Fettsugnings avatar
B vitaminer gör urinet lite neongult, ish.
Citera
2020-05-05, 11:01
Bannlyst
Jag tror inte det.

Däremot, om du har vätskebrist i kroppen, så blir kisset gulare.

I Arméns överlevnadshandbok skriver dom om "porterfärgad", alltså mörk ölfärg på kisset.

Då är det dags att dricka lite vatten.
Senast redigerad av Pinkiv 2020-05-05 kl. 11:16.
Citera
2020-05-05, 12:24
Medlem
Jagozars avatar
Om du får ett överskott av mineraler i kroppen så kan den svara genom att kissa ut överskottet, ja. Mineraler påverkar inte färgen på kisset så vitt jag vet.

B-vitaminer gör kisset väldigt gult eftersom kroppen sällan har brist på de flesta B-vitaminer och då kissas det ut.
Citera
2020-05-05, 14:53
Bannlyst
Först tänkte jag inte fråga dig. Men var har du läst att B-vitamin gör urinen gulare?

Har du rätt så visst. Men annars ser jag dig som som en riktig lögnare.

Om mina ord betyder så mycket? Det är tveksamt?

Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Om du får ett överskott av mineraler i kroppen så kan den svara genom att kissa ut överskottet, ja. Mineraler påverkar inte färgen på kisset så vitt jag vet.

B-vitaminer gör kisset väldigt gult eftersom kroppen sällan har brist på de flesta B-vitaminer och då kissas det ut.
Senast redigerad av Pinkiv 2020-05-05 kl. 15:07.
Citera
2020-05-05, 15:09
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiv
Först tänkte jag inte fråga dig. Men var har du läst att B-vitamin gör urinen gulare.

Har du rätt så visst. Men annars ser jag bara som en riktig lögnare! Och jag skojar inte!

Om det betyder så mycket? Det är tveksamt?

Du kanske skulle ta och googla innan du kallar folk (mig) för lögnare? Det är klarlagt att riboflavin, B12, och folsyra gör urinen gulare då de innehåller färgämnen som är gulgröna och gulorange.
Citera
2020-05-05, 15:28
Bannlyst
Givetvis kan man kalla alla ämnet i kroppen för vitaminer eller mineraler.

Det får man i sig i alla ämnen man tillgodogör sig.

Både ribofavin, B12 och folsyra.

I all ärlighet finns det i både morot och potatis.

Det där med lögnare? Men nu vet jag sanningen om dig!

Att du ens ifrågasätter mig som gammal biokemist är så besviken på dagens ungdomar.

- - -

Men jag tror inte du är så värst dum. Förlåt! Jag gillar att dumma mig i bland, och nu fick du mig på dig. Det var inte så illa ment.

Kan jag få berätta om en liten sak som . Det var ganska fint. Jag fick möjlighet att gå i en kyrka får 2 dagar sen, och utforska alla deras rum. Jag gjorde inget illa, men det var så fint att gå in dit till altaret, och gå upp därt orgeln finns. Alla rum i kyrkan. Det var var utan tvekan lite speciellt.

Att gå in en totalt folktom kyrkobyggad.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Du kanske skulle ta och googla innan du kallar folk (mig) för lögnare? Det är klarlagt att riboflavin, B12, och folsyra gör urinen gulare då de innehåller färgämnen som är gulgröna och gulorange.
Senast redigerad av Pinkiv 2020-05-05 kl. 15:57.
Citera
2020-05-05, 15:41
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

Att du ens ifrågasätter mig som gammal biokemist är så besviken på dagens ungdomar.

Om du är gammal biokemist så är jag Kungen. Du har ju inte ens koll på vad riboflavin, B12 och folsyra finns i. Ingen av dem finns i morötter eller potatis. Du tänker antagligen på betakaroten, vilket är ett förstadium till A-vitamin.

Antingen så trollar du eller så är du begåvningshandikappad.
Citera
2020-05-05, 15:52
Medlem
Citat:

- - -

Men jag tror inte du är så värst dum. Förlåt! Jag gillar att dumma mig i bland, och nu fick du mig på dig. Det var inte så illa ment.

Kan jag få berätta om en liten sak som . Det var ganska fint. Jag fick möjlighet att gå i en kyrka får 2 dagar sen, och utforska alla deras rum. Jag gjorde inget illa, men det var så fint att gå in dit till altaret, och gå upp dit orgeln finns. Alla rum i kyrkan. Det var lite speciellt!
b12 finns bara i djur och mat som är gjort av djur. det är främst veganer som tar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in