Citat:
Äääääh trams det finns lixom videointervjuer där 2pac pratar om att förändra samhället och hjälpa barn i utsatta områden. Han var en revolutionist som ville förändra samhället genom att ge lyssnaren en bild av det.. men jag personligen skulle inte tolka hans gangsterlåtar som att han förespråkar det eller att hela hans personlighet ska förknippas med det.
Fejkrapparna dock .. och media.. dom har inga problem med att avbilda kriminalitet som något positivt och glamoröst.. fast dom vet att dom lever i ett krig.. eller så är det just detta som dom inte visste.. tills Einar blev kidnappad för att han trodde att det inte var ett krig och att man kan gå runt med en rolexklocka för att skryta för sina vänner från utsatta områden där rån är vanligare än på andra ställen på grund av ett krig mot droger som beväpnade kriminella gäng med automatvapen och granater i hyreshusen i storstäder där dom sprider narkoterrorn mot folket i området.
Jag tycker hiphop bevisar att du är inte tuff innan du är dig själv och spottar din verklighet.. då blir du automatiskt en tuffing eftersom du står för den du är.. men det fanns aldrig nå hiphop eller tuffhet i att spela en karaktär och ljuga för lyssnaren.
Einar började väl med det, jag såg nån gammal video från när han var barn och rappade ute i nån park. Det lät helt annorlunda då innan han drabbades av babylonsjukan för att beskriva nån verklighet som han inte ens kännde till.. och att den var ett krig på riktigt.