Citat:
Ursprungligen postat av
anteante1986
Du behöver nog sätta dig in mer i Fup:en. Bevisningen är stark och han kommer ha en förklaringsbörda för att klara sig ur detta, det kommer inte räcka med att vara tyst och låta advokaten skylla på rädsla, som inte går att styrka ur något som framgår i fup:en.
Du kanske har rätt i detta. Jag har bara läst chattarna. Så har du läst mer så får du gärna upplysa mig. Vad det är som så starkt bevisar att han visste vad som skulle ske med Einar när de kom fram och som bevisar att han med egen fri vilja begått brottet.
Du läser slarvigt om du får det till att jag sagt att försvaret ska skylla på rädsla. Jag pratar om Uppsåt. Försvaret kan hävda att Yasin inte hade uppsåt och att Yasin inte hade motiv. Att Yasin gör vad vårbynätverket begärt är helt enkelt för att man inte säger nej till dem. Men sett till vad som hände så avstyrde Yasin hela grejen och kidnappningen ägde inte rum den dagen. Han var därefter inte inblandad ytterligare.
Du pratar om förklaringsbörda. Det används ganska sällan som begrepp, och oftast är det när en omständighet är så graverande och tydlig att om den tilltalade inte kan förklara den pså kan rätten inte tolka den på något annat sätt än så som åklagaren påstår. Det är just det jag menar att försvaret kan göra genom att 1. påpeka att det måste styrkas att Yasin är den som brukar encortelefonen vid tillfället. 2. påpeka att det måste styrkas att yasin hade kännedom om att det skulle ske ett människorov. Det finns ingen graverande omständighet i det som jag läst som pekar på att han vet om det. 3. Påpeka att uppsåtet måste bevisas.
Allt detta ligger inom det som kallas bevisbörda. Och den bevisbördan ligger på åklagaren.
Som sagt - du kan mycket väl ha rätt i att bevisen är starka mot Yasin. Men jag har inte sett något i det jag läst som ser så starkt ut. Så du får mer än gärna peka på spåecifika saker i FUPen istället för att svepande hävda att "bevisningen är stark".