2021-03-27, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av prisbasbelopp
Precis så heter det. Vi har också något so heter oskuldspresumtion. Det ligger inte någon förklaringsbörda alls på Yasin utan på Åklagaren som ska bevisa bortom rimligt tvivel att Yasin visste att vårbynätverket planerade att kidnappa Nils.

Dessutom behöver Yasin inte säga någonting. Han kan neka till brott. Och därefter säga inga kommentarer. Hans försvarare däremot kan påpeka att vårbynätverket är tungt kriminella personer vilket utredningen visat. Och att det inte är att betrakta som valfritt om de killarna ber en göra något åt dem. Det är att betrakta som en order med stora konsekvenser om man inte lyder. Om försvaret också påpekar att i den kriminella världen så berättar man så lite som möjligt för folk. Man berättar aldrig mer för någon äb vad de behöver veta. Det är därför rent av troligt att Yasin bara fått order om att hämta einar för att de ska prata med honom ensamma.

Du behöver nog sätta dig in mer i Fup:en. Bevisningen är stark och han kommer ha en förklaringsbörda för att klara sig ur detta, det kommer inte räcka med att vara tyst och låta advokaten skylla på rädsla, som inte går att styrka ur något som framgår i fup:en.
2021-03-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteante1986
Din tes bygger på att Yasin kommer erkänna inblandning under rättegången, vilket är intressant, då jag personligen tror det är 0% chans på det. I FuP samt en intervju på SVT av en ansvarig utredare för fallet så bekräftas att Yasin med vänner blev stoppad två gånger av slumpmässiga rutinkontroller under kvällen.

Yasin kan inte dömas till en förberedelse till rån, då inte är åtalad för förberedelse till rån.

han borde köpa en lott så som han lyckas bli slumpmässigt utvald så ofta. Som jag skrev till någon annan kommer yasin förmodligen inte prata alls utan bara neka till brott och hålla käften. Men försvaret kommer oavsett vad yasin säger kunna påpeka att åklagaren måste bevisa att yasin haft kännedom om vad som skulle ske plus att vårbynätverkets begäran om att han skulle hämta upp Einar inte var att betrakta som något man ska tolka som att Yasin gjort frivilligt.
2021-03-27, 22:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Edit: ta bort hittade FUP-länkarna i tråden. Sry för extra arbete mods.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-03-27 kl. 22:08.
2021-03-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteante1986
Du behöver nog sätta dig in mer i Fup:en. Bevisningen är stark och han kommer ha en förklaringsbörda för att klara sig ur detta, det kommer inte räcka med att vara tyst och låta advokaten skylla på rädsla, som inte går att styrka ur något som framgår i fup:en.

Du kanske har rätt i detta. Jag har bara läst chattarna. Så har du läst mer så får du gärna upplysa mig. Vad det är som så starkt bevisar att han visste vad som skulle ske med Einar när de kom fram och som bevisar att han med egen fri vilja begått brottet.

Du läser slarvigt om du får det till att jag sagt att försvaret ska skylla på rädsla. Jag pratar om Uppsåt. Försvaret kan hävda att Yasin inte hade uppsåt och att Yasin inte hade motiv. Att Yasin gör vad vårbynätverket begärt är helt enkelt för att man inte säger nej till dem. Men sett till vad som hände så avstyrde Yasin hela grejen och kidnappningen ägde inte rum den dagen. Han var därefter inte inblandad ytterligare.

Du pratar om förklaringsbörda. Det används ganska sällan som begrepp, och oftast är det när en omständighet är så graverande och tydlig att om den tilltalade inte kan förklara den pså kan rätten inte tolka den på något annat sätt än så som åklagaren påstår. Det är just det jag menar att försvaret kan göra genom att 1. påpeka att det måste styrkas att Yasin är den som brukar encortelefonen vid tillfället. 2. påpeka att det måste styrkas att yasin hade kännedom om att det skulle ske ett människorov. Det finns ingen graverande omständighet i det som jag läst som pekar på att han vet om det. 3. Påpeka att uppsåtet måste bevisas.

Allt detta ligger inom det som kallas bevisbörda. Och den bevisbördan ligger på åklagaren.

Som sagt - du kan mycket väl ha rätt i att bevisen är starka mot Yasin. Men jag har inte sett något i det jag läst som ser så starkt ut. Så du får mer än gärna peka på spåecifika saker i FUPen istället för att svepande hävda att "bevisningen är stark".
2021-03-27, 22:08
Medlem
Citat:
han borde köpa en lott så som han lyckas bli slumpmässigt utvald så ofta. Som jag skrev till någon annan kommer yasin förmodligen inte prata alls utan bara neka till brott och hålla käften. Men försvaret kommer oavsett vad yasin säger kunna påpeka att åklagaren måste bevisa att yasin haft kännedom om vad som skulle ske plus att vårbynätverkets begäran om att han skulle hämta upp Einar inte var att betrakta som något man ska tolka som att Yasin gjort frivilligt.

De stoppas väl så fort polisen får syn på det i hopp om att de ska ha vapen på sig som numera ger ett par år minimum utan krångel. Ett av enklare fallen polisen han sätta dit de här grabbarna för utan att åklagaren kan schabbla bort det.

Även kvällen han häktades stoppades han någon timme innan och släpptes efter utfrågning. Minns att det stod något om att de poliserna inte hade nåtts av att han skulle häktas. Men de visste var han var och kunde lätt lokalisera honom.
Senast redigerad av sthlm4h 2021-03-27 kl. 22:12.
2021-03-27, 22:11
Medlem
Citat:
Du kanske har rätt i detta. Jag har bara läst chattarna. Så har du läst mer så får du gärna upplysa mig. Vad det är som så starkt bevisar att han visste vad som skulle ske med Einar när de kom fram och som bevisar att han med egen fri vilja begått brottet.

Du läser slarvigt om du får det till att jag sagt att försvaret ska skylla på rädsla. Jag pratar om Uppsåt. Försvaret kan hävda att Yasin inte hade uppsåt och att Yasin inte hade motiv. Att Yasin gör vad vårbynätverket begärt är helt enkelt för att man inte säger nej till dem. Men sett till vad som hände så avstyrde Yasin hela grejen och kidnappningen ägde inte rum den dagen. Han var därefter inte inblandad ytterligare.

Du pratar om förklaringsbörda. Det används ganska sällan som begrepp, och oftast är det när en omständighet är så graverande och tydlig att om den tilltalade inte kan förklara den pså kan rätten inte tolka den på något annat sätt än så som åklagaren påstår. Det är just det jag menar att försvaret kan göra genom att 1. påpeka att det måste styrkas att Yasin är den som brukar encortelefonen vid tillfället. 2. påpeka att det måste styrkas att yasin hade kännedom om att det skulle ske ett människorov. Det finns ingen graverande omständighet i det som jag läst som pekar på att han vet om det. 3. Påpeka att uppsåtet måste bevisas.

Allt detta ligger inom det som kallas bevisbörda. Och den bevisbördan ligger på åklagaren.

Som sagt - du kan mycket väl ha rätt i att bevisen är starka mot Yasin. Men jag har inte sett något i det jag läst som ser så starkt ut. Så du får mer än gärna peka på spåecifika saker i FUPen istället för att svepande hävda att "bevisningen är stark".

1. Är som sagt mer eller mindre styrkt enligt min tolkning av FUPEN. Utöver att de andra skriver om att Yasin har telefonen så fanns telefonens lösenord i Yasins mobil. Samt tidpunkten någon skriver från den telefonen att de är i studion så har väl polisen lyckats koppla ihop alla som var där och det troligaste är att Yasin är den som skriver från studion än de andra som var på plats.
2021-03-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hehehe5
I denna ”kultur” så kommer ingen av de prata på rättegången.

Yasin kommer bara vara tyst och neka någon inblandning fastän att han kan berätta sin sanning och slippa dömas, men det kommer inte ske för att om han pratar så räknas det som golning

Fast ofta så säger man ingenting tills rättegång då man ofta hittar på någon berättelse som låter trovärdig
2021-03-27, 22:19
Medlem
Alla som spekulerar i att dessa nollor kommer erkänna någon som helst skuld som ger ett längre fängelsestraff, kan bara glömma detta direkt. Har jobbat tätt med slika element och de erkänner inte ens om det finns videobevis med ytterst solklara bilder och bevisning - det ligger i deras natur och mest i deras kultur. Neka, neka, neka - så länge du nekar finns en chans att de inte kan döma dig, eller att du sedan lättare kan överklaga om du nu ändå skulle dömas för något. Egentligen den bästa taktiken då du om inget annat köper dig tid... Och då vi vet att det svenska rättsväsendet (nåja) gör allt för att slippa sätta folk under lång tid i fängelset så är det ytterst dumt att erkänna fall som bygger på indicier.
2021-03-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
1. Är som sagt mer eller mindre styrkt enligt min tolkning av FUPEN. Utöver att de andra skriver om att Yasin har telefonen så fanns telefonens lösenord i Yasins mobil. Samt tidpunkten någon skriver från den telefonen att de är i studion så har väl polisen lyckats koppla ihop alla som var där och det troligaste är att Yasin är den som skriver från studion än de andra som var på plats.

Som jag skrev innan, vi får nästan förutsätta att åklagaren ser just den biten som lättbevisad, annars kommer han ju åtalet emot honom att ogillas direkt. Men det måste likväl bevisas bortom rimligt tvivel. Har han en alternativförklaring som skapar rimligt tvivel så kan åtalet falla redan där. Men det tror jag inte.

Vad tror du om de andra punkterna då. För de är ju de som är viktiga i själva skuldfrågan.
2021-03-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicago163
Fast ofta så säger man ingenting tills rättegång då man ofta hittar på någon berättelse som låter trovärdig

Det är därför han har valt att köra ingen kommentar. Erfarenhet av systemet. Nu kan han och hans advokat gå igenom bevisen och tyvärr skapa en rimligt historia som ger minst antal år. Tror inte han bryr sig om fällande dom i detta fall, handlar nog snarare om att komma undan lindrigt för att inte tappa momentum med hans musik planer. Allt under 2 år tror jag är bra för honom. De föredrar väl fängelse före häktet. Därtill räknas häktningstiden i domen.
2021-03-27, 22:23
Citat:

Enchron visar tydligt att han får låna en telefon, chattar aktivt med en av männen från vårbynätverket, som han känner sedan flera år tillbaka. Han visar genom sina meddelande " Jag fick en ide" "Dra ut honom ur bilen, vid rödljuset" osv att han är aktiv.
Det är svårt att bli mycket tydligare att det finns uppsåt att delta och dina teorier om rädsla för vårbynätverk finns inte styrkta någonstans i förundersökningen varför försvaret svårt att driva den tes någonstans. Uppsåt behöver inte alltid heller kunna visas genom avsikt, då man kan dömas på likgiltighetsuppsåt. Det kommer åklagare troligen kunna driva igenom att han deltog i planeringen och att behöver inte veta exakt vad de kommer göra med honom, då han deltagit i vad som skulle verkställas.
2021-03-27, 22:25
Medlem
Citat:
Som jag skrev innan, vi får nästan förutsätta att åklagaren ser just den biten som lättbevisad, annars kommer han ju åtalet emot honom att ogillas direkt. Men det måste likväl bevisas bortom rimligt tvivel. Har han en alternativförklaring som skapar rimligt tvivel så kan åtalet falla redan där. Men det tror jag inte.

Vad tror du om de andra punkterna då. För de är ju de som är viktiga i själva skuldfrågan.

Motiv kan ju vara tjänst och gentjänster. Även om Yasin inte står åtalad för försök till mord på han i Västerås så öppnar det dörren för varför han vill hjälpa vårby. För att de ska göra en tjänst tillbaka och fixa han Sebastian i Uppsala. Dock är jag för okunnig för att veta om Åklagaren ens kan öppna det motivet då Yasin inte ens har undersökts för delaktig i den punkten.

Hans motiv har ingen kunnat förklara på ett bra sätt hittills. Inte ens tidningarna har lyckats ljuga ihop en bra motiv än annat än att han känner I.J.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in