Einár är en etnisk svensk pojke uppvuxen i Sverige men som ändå uttalar "sj" som "ch" och ofta lägger "jag" och "kan" på fel ställen i sina meningar som de som har andra modersmål än germaniska språk gör, något ingen svensk artist förutom Sebbe Staxx gjort. Mycket av hans musik har gjorts när han varit ett barn i lagens namn och ändå har han rappat om grov kriminalitet och allt det som händer i livet som om han har upplevt det.
Sånt här sticker i ögonen på gemene svennen.
Greekazo är inget nytt, en förortsrappare, icke-etnisk svensk sådan, är inte under samma lupp.
Jag skiter i etniciteten. Kan tänka mig att de är i liknande situation vad gäller att de hängt med grabbarna i centrum som tonåring, Nisse var springis till Chapo och Paki sa någon och det låter rätt logiskt. Kanske har Greekazo liknande bakgrund, knappast någon tung heltidsgangster. Men båda har talang för rap. Men ändå detta tjat om hur Einar inte är äkta och rappar om saker han inte har täckning för. De flesta i den genren gör det i någon mån och det är för att det är vad publiken vill ha. De testar väl med andra låtar ibland men om de inte får bra siffror... Man kan nog säga att publiken styr vad för musik det blir på menyn.
(På samma sätt som en youtuber förstås tittar på views och nya subs vilket i de flesta fall påverkar vilken typ av videos de fortsätter med.)
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-10 kl. 09:51.
vad fan e detta??...
är det någon som borde få likes är det min grabb exbox från Malmö med denna freestyle https://m.youtube.com/watch?v=AtIcNmgO3F4. 2017 brösta han en hammare och ett aluminium baseboll rack i huvudet. Och gick därifrån helt mangaz. real talk ..
Vad i helvete snackar du om ens? Ingen bryr sig om din bögiga rappar kompis. Vi spekulerar om Einar rånet här.
Ända anledningen till att man efterlyser likes på negerns videos var för att han skulle tvingas göra del 7. Så ta och kör upp den där pissdåliga "freestylen" som jag inte ens ides klicka på och håll dig till ämnet. Och sluta låta som någon efterbliven jävla wannabeblatte när du skriver.
Senast redigerad av Tarkov 2021-01-10 kl. 10:12.
Jag skiter i etniciteten. Kan tänka mig att de är i liknande situation vad gäller att de hängt med grabbarna i centrum som tonåring, Nisse var springis till Chapo och Paki sa någon och det låter rätt logiskt. Kanske har Greekazo liknande bakgrund, knappast någon tung heltidsgangster. Men båda har talang för rap. Men ändå detta tjat om hur Einar inte är äkta och rappar om saker han inte har täckning för. De flesta i den genren gör det i någon mån och det är för att det är vad publiken vill ha. De testar väl med andra låtar ibland men om de inte får bra siffror... Man kan nog säga att publiken styr vad för musik det blir på menyn.
(På samma sätt som en youtuber förstås tittar på views och nya subs vilket i de flesta fall påverkar vilken typ av videos de fortsätter med.)
Du och jag kanske skiter i etniciteten, men jag tror på allvar att det är anledningen till att Einár's vara eller icke vara som tungt kriminell tycks granskas så mycket. Det är som du säger, att det alla rappare, i alla tider, på alla språk, har gjort bäst - är att skryta. Vare sig det är om hur många pistoler man avlossar, hur många brudar man knullar, hur många sneakers man har eller vem som rappar bäst. Då det till stor del är en story-tell genre så får överdrivningar och fiktion större effekt.
Du och jag kanske skiter i etniciteten, men jag tror på allvar att det är anledningen till att Einár's vara eller icke vara som tungt kriminell tycks granskas så mycket. Det är som du säger, att det alla rappare, i alla tider, på alla språk, har gjort bäst - är att skryta. Vare sig det är om hur många pistoler man avlossar, hur många brudar man knullar, hur många sneakers man har eller vem som rappar bäst. Då det till stor del är en story-tell genre så får överdrivningar och fiktion större effekt.
Ja precis, det hör till genren att överdriva, skryta och flexa. Och jag tror med att det är etniciteten som gör att folk granskar honom på ett annat sätt vilket jag tycker är löjligt."Han är inte äkta bla bla". Folk pratar om att hans familj skulle vara "kulturelit" när han haft en ensamstående mamma, en skådespelare jag aldrig hört talas om. Majoriteten av kulturarbetare är fattiga, bara topskiktet som har övre medelklass-tillvaro. "Från innerstan". Visst, medelinkomsten i innerstan är klart högre då det är dyrt att köpa bostad där. Men hans mamma kan ha haft ett hyres- eller andrahandskontrakt. Kanske köpte hon en etta för gaget på den långfilm hon hade en större roll i i sin ungdom. Har inte sett den men det verkar så, och kanske var det peaken av hennes karriär.
Av det jag hört och läst om Einars uppväxt är det inte någon överbeskyddad uppväxt med silversked i mun. Och varför tjatar folk om detta? Om han haft lite mer pigment kunde hans mamma varit läkare eller professor utan att folk gnällt. Thrifes pappa Ayo är en "gammal" rapartist - är han också "kulturelit"? I hans fall är det bara coolt att ha en förälder som är artist. Om Dree Lows barn vill rappa, då får de inte det för de är inte uppväxta i misär? Nej, så kommer det inte låta.
Jag vänder mig inte emot dig nu utan allt hyckleri.
EDIT: Inget illa mot hans mamma, hon är säkert duktig skådespelare. Men faktum är att för att man gått scenskolan blir man inte Hollywoodstjärna eller kulturelit på automatik. Det är kämpigt att försörja sig som skådelspelare, fotograf, dansare, konstnär, musiker eller journalist, för majoriteten, men det är de största stjärnorna som vi känner till. Särskilt för kvinnor blir det allt tunnare med jobbmöjligheter med åldern. Många ger upp och byter yrke efter några år för räkningarna kommer regelbundet varje månad.
Gretas familj skulle jag nog säga passar in bättre som "kulturelit" eller åtminstone medel-övere medelklass. Hon har som vi vet haft flera problem att brottas med under uppväxten. Asperger, deppression, mobbning... Om hon haft en mindre resursstark familj hade det nog kunnat gå mycket sämre för henne trots att hon är en intelligent tjej. Men hon har resursstarka föräldrar som har kunnat se till att hon har fått hjälp, att hon fixat skolan med bra betyg trots allt. Därmed tar jag inget ifrån vad hon åstadkommit. De flesta av oss gör inget sådant under vår livstid oavsett förutsättningar. Men, antag att hon haft en ensamstående förälder med dålig ekonomi och en massa egna problem som inte förmått att hjälpa och skydda henne. Då är risken stor att hon inte gått ut grundskolan eller hittat klimataktivismen där hon kunde få utlopp för sitt intresse som fick henne att må bättre. Hon hade inte varit på landet på sommaren, ridit på hästar och kanske hade hon haft mindre tillfällen att träna sin engelska och att bli en bra talare. OBS, ingen missunnsamhet mot Greta, men poängen är att folk har olika mycket skyddsfaktorer kring sig,
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-10 kl. 11:40.
Underhållningsvärdet är ju faktiskt relativt högt, men vem är pajasen? Försäkringskassan , f-n bland det bästa på länge, jag skriker av skratt
Haha underbart!!
I del 5 eller 6, spelar han upp en låt av haval där han säger "Jag skriver på *Beeep* (Censur))
Därefter visar han originalet, där haval säger "Jag skriver på Encro"
Han vart helt exalterad, som att han upptäckt svaret på alla livets frågor..
Vad är grejen med att han skriver på Encro liksom?
Haha underbart!!
I del 5 eller 6, spelar han upp en låt av haval där han säger "Jag skriver på *Beeep* (Censur))
Därefter visar han originalet, där haval säger "Jag skriver på Encro"
Han vart helt exalterad, som att han upptäckt svaret på alla livets frågor..
Vad är grejen med att han skriver på Encro liksom?
Att det var så Haval och Co åkte fast samt att hans medhjälpare klippte bort den biten.
De har väl resonerat ifall de kan släppa låten och så kommer de fram till den smarta kompromissen att klippa bort enchro och släppa låten...
Ja, även om faktakollen inte är 100% så kollar man varje avsnitt för underhållningsvärdet är på topp!
Han sitter ju inne (pga enchro?) så han kan inte spela in en ny rad.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-10 kl. 16:20.
Dom sitter alla häktade pga att fransk polis kom åt encro-chatterna och delade med det till övriga Europa. Det är lite anmärkningsvärt att han sitter häktad och valt att censurera encro ur sin låt. Minns ett reportage för inte alls länge sedan där man tog upp att rappares låtar och speciellt musikvideos tas upp mer och mer som bevisning numera.
Om Haval skulle vara delaktig och om det som åklagaren säger finns encro-chatter i bevisningen så ligger det i Havals intresse att INTE accosieras med encro överhuvudtaget.
Det fyndet är faktiskt lite imponerande det får jag ge honom.
Ja, precis, utan att veta vad de har så antar jag att en chans att komma undan är ifall chatterna inte kan knytas till personerna. Att rappa om att han skriver på enchro är kanske inte bästa strategin. I o f s var väl Haval fysiskt närvarande så han är kanske körd ändå, men hans chattar kanske binder andra till planeringen? Eller bevisar att han visste vad som planerades e dyl, etc.
(Och Haval talade i någon intervju om att Yasin är hans drömsamarbete... kanske detta var ett samarbete?)
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-10 kl. 19:19.
En sak jag funderar på. Utifrån det som vi känner till så verkar väl Haval lite hårdare bunden till detta än Yasin? Han var på plats, han gjorde lurningen som ledde till kidnapning - inte som Yasin ett misslyckat försök. På Yasin har de chatter där vi inte vet vad som sägs, så det finns fortfarande chans att hans inblandning är obetydlig eller att han frias helt t o m, så vitt vi vet från det som är offentligt.
Men, Einar och en del andra följer fortfarande Haval men inte Yasin. Har sett att det är en hel del i branschen som inte följer YB medan de flesta följer Nisse. En del följde nog inte Yasin innan heller, tex pga av att de inte är på Shotaz sida. Men jag misstänker att en del avföljt honom sedan detta kom fram.
Vet de mer om personernas inblandning? Antar att det är en hel del snack bakom kulisserna även om de flesta kända personer ligger rätt lågt. Enstaka kör "Free..." Men ingen störtflod direkt.
Varför? Vad vet de som inte vi vet? YB är ju väldigt populär bland fansen men finns det annat (än detta) som gjort honom mindre populär i branschen?
EDIT: Att man inte kör med "FreeYB" om man inte vet vad som hänt är bara vettigt tycker jag men att ganska många inte följer en av Sveriges största i genren - det är det jag menar, att de kanske vet mer via djungeltelegrafen?
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-10 kl. 19:38.
En sak jag funderar på. Utifrån det som vi känner till så verkar väl Haval lite hårdare bunden till detta än Yasin? Han var på plats, han gjorde lurningen som ledde till kidnapning - inte som Yasin ett misslyckat försök. På Yasin har de chatter där vi inte vet vad som sägs, så det finns fortfarande chans att hans inblandning är obetydlig eller att han frias helt t o m, så vitt vi vet från det som är offentligt.
Men, Einar och en del andra följer fortfarande Haval men inte Yasin. Har sett att det är en hel del i branschen som inte följer YB medan de flesta följer Nisse. En del följde nog inte Yasin innan heller, tex pga av att de inte är på Shotaz sida. Men jag misstänker att en del avföljt honom sedan detta kom fram.
Vet de mer om personernas inblandning? Antar att det är en hel del snack bakom kulisserna även om de flesta kända personer ligger rätt lågt. Enstaka kör "Free..." Men ingen störtflod direkt.
Varför? Vad vet de som inte vi vet? YB är ju väldigt populär bland fansen men finns det annat (än detta) som gjort honom mindre populär i branschen?
EDIT: Att man inte kör med "FreeYB" om man inte vet vad som hänt är bara vettigt tycker jag men att ganska många inte följer en av Sveriges största i genren - det är det jag menar, att de kanske vet mer via djungeltelegrafen?
oavsett om vi inte vet exakt vad som skrivits av yasin så gjorde dom ju offentilgt att han blev häktad pga stämpling, man blir ju sjukt besviken på sverige on han ska bli frikänd då
oavsett om vi inte vet exakt vad som skrivits av yasin så gjorde dom ju offentilgt att han blev häktad pga stämpling, man blir ju sjukt besviken på sverige on han ska bli frikänd då
För en första häktning behövs inte jättemycket - särskilt inte med Yasins record. Så vad jag förstår skulle det kunna vara worst case - han är spindeln i nätet och har lagt upp planen och hetsat Vårbygänget och betalat dem för att göra jobbet. Snällaste fallet - att någon bad honom bjuda Einar till en studio utan att han visste planen. Typ, "vi skulle vilja snacka lite business med Nisse men han svarar inte på mejl/dm. Kan inte du som känner honom bjuda in honom till studio X så vi kan lägga fram ett förslag." "OK, jag frågar honom". Och allt däremellan.
EDIT: Jag är ju färgad av vad man hört i tråden, t ex att YB är nära vän med Ilja sedan de suttit tillsammans, och om det stämmer tror jag personligen att det är sannolikt att han visste mer.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-10 kl. 20:32.
För en första häktning behövs inte jättemycket - särskilt inte med Yasins record. Så vad jag förstår skulle det kunna vara worst case - han är spindeln i nätet och har lagt upp planen och hetsat Vårbygänget och betalat dem för att göra jobbet. Snällaste fallet - att någon bad honom bjuda Einar till en studio utan att han visste planen. Typ, "vi skulle vilja snacka lite business med Nisse men han svarar inte på mejl/dm. Kan inte du som känner honom bjuda in honom till studio X så vi kan lägga fram ett förslag." "OK, jag frågar honom". Och allt däremellan.
Ang enchro: de FUP och de få (tror 3) nu genomförda rättegångar som enchro använts som bevisning har inte haft problem att bevisa vem användaren är.
MGM har har sin vanliga mobil med sig hela tiden, kopplar upp på samma mast i månader på enchro och mobil, skriver lite på mobilen sen vi hörs på e eller likande. Konversationen tas upp direkt på E.
Utöver det har MGM aldrig trott att enchro skulle knäckas så gett mycket detaljer på enchro som kan knytas till dem.
Anteckningar bilder osv utöver HÖK och HAK.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!