2020-05-04, 12:48
Medlem
Hej,

detta är oerhört smärtsamt för mig att ens tänka på. Det har tagit mig ca 3 år att ens kunna sitta för mig själv och fundera över detta.

Min mamma dog av en överdos för 3 år sedan. Jag är dock inte säker på att det är orsakat av henne pga av ett flertal anledningar.

Vad fan ska jag göra? </3
Citera
2020-05-04, 12:56
Avstängd
serblovinhimselfs avatar
Hej,
Inte alls ofta jag skriver i den här delen av forumet men detta kan jag inte scrolla förbi, utan att sträcka en hjälpande hand eller åtminstone tanke om inget annat.
Kan inte föreställa mig ens hur du kan må när något sådant händer. Din mammas bortgång, hur hanterades den av myndigheter när det skedde? Polisen tänker jag mig, ifall en utredning tillsattes i samband med moderns död?
Varför jag rör mig i det spåret är för du kanske kunde/kan ha fått information som rör din fråga i samband med exempelvis en obduktion.

Ta hand om dig,
Citera
2020-05-04, 12:56
Medlem
Tråknicks avatar
Du lär aldrig bli helt säker på vad som hänt.

För att kunna bearbeta så tipsar jag om att investera i psykologtid. Du kan få psykologtid via landstinget (KBI) om det saknas pengar för dig. Väldigt osäkert hur du ska lansera dina problem hos din vårdcentral för att få detta dock. Just KBT är ju inte riktigt svaret för dig. Dock får du kontakt med psykolog till en billig peng.
Citera
2020-05-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuclearcloud
Hej,

detta är oerhört smärtsamt för mig att ens tänka på. Det har tagit mig ca 3 år att ens kunna sitta för mig själv och fundera över detta.

Min mamma dog av en överdos för 3 år sedan. Jag är dock inte säker på att det är orsakat av henne pga av ett flertal anledningar.

Din mamma tog en överdos, medvetet eller omedvetet det kommer du aldrig att få klarhet i. Tog hon det för att hon var förtvivlad och därför ville begå självmord, eller var hon förvirrad och obetänksam på grund av de droger hon använde så att hon tog för mycket utan avsikt att vilja dö?
Det du behöver är att acceptera det som hänt utan att få veta varför och hur. Du kan inte få tillbaka din mamma.
Förändra det du kan, acceptera det du inte kan förändra och inse skillnaden. Har du möjlighet till någon samtalskontakt som du kan berätta om dina känslor för. När man pratar om sånt som är svårt med någon som verkligen lyssnar så städar man i sitt inre och får in ljus och hopp. Att sätt ord på sina känslor gör att de så småningom inte gör lika ont. Skriva av sig i en dagbok har hjälpt många. Det är ok att vara arg på din mamma för att hon dött, begått självmord, svikit dig, inte berättade att hon mådde dåligt. De känslorna måste också ut.
Citera
2020-05-04, 13:13
Medlem
Somsagt: Jag är dock inte säker på att det är orsakat av henne pga av ett flertal anledningar.
Citera
2020-05-04, 14:22
Medlem
DoungAs avatar
Det är svårt att veta.

Jag hade en gammal skolkamrat som också tog en överdos. Vi alla misstänker att det var ett självmord.
Anledningen är omständigheterna kring hennes död. För i några månader innan dess hade hon försökt få vård utan att de skulle ta barnen ifrån henne. Hon jobbade och skötte familjen bra. Men tabletterna som doktorn gjort henne beroende av (opiater) ville hon sluta med. Problemet var att hon hade köpt dem svart i flera månader sen doktorn drog in receptet.
Hon fick tyvärr bara erbjudande om låsta boende och information om att hennes två barn skulle fosterhemplaceras. Hon avsluta då vårdkontakten eftersom hon fortfarande var anonym. Detta har tagits fram i efterhand då samtalet tydligen var bandat.

Hur som helst så dog hon senare i en överdos. Hennes ex(pappan till barnen) valde då att flytta hem från det land han bodde i och började nysta i allting. Tyvärr var inte myndigheterna alls behjälpliga. Han visste inte heller om problematiken då han träffade barnen varannan helg. Han fick utstå mycket terror från myndigheter när han nystade i allting.

Jag vet att han berättade om att han fick hjälp med att acceptera hennes död. Professionell hjälp av psykolog. Tog tid. Säkert 2 år.

Vet inte riktigt vad jag vill säga, men jag tror du kanske skulle må bättre av att få prata med någon. De där knutarna du har i tankarna kring händelseförlopp osv behöver nystas upp och ibland tar det tid och man behöver professionell hjälp.

Hoppas allt löser sig.
Citera
2020-05-04, 16:36
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Hej,

Citat:
Somsagt: Jag är dock inte säker på att det är orsakat av henne pga av ett flertal anledningar.

Du kan ju börja med att kolla med polisen om de har några anteckningar om dödsfallet. Om de kom till platsen så bör det finnas någon slags dokumentation. Om du har rätt att läsa detta vet jag dock inte.

Ett dödsorsaksintyg ska alltid skrivas av en läkare. Läkaren skickar detta till Socialstyrelsen. Kolla om du kan få en kopia.
Citera
2020-05-04, 16:37
Medlem
Att veta om en överdos är medveten måste ju vara totalt omöjligt dessvärre om hon inte lämnade efter sig något brev.
Citera
2020-05-04, 16:41
Medlem
pundarTrasans avatar
Citat:
Hej,

inget självmord, bara en vanlig överdos.
Senast redigerad av pundarTrasan 2020-05-04 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in