2020-05-04, 12:36
Medlem
Jag har börjat fundera om kroppen/ hjärnan på något sätt kan minnas episoder av ångest. Förra året hade jag en period där jag kraschade totalt. Jag hade varit utan sertralin i över ett år och det hade gått bra. Utan att gå in på orsaker fick jag en förlamande akut ångest som varade i två veckor. Började medicineras igen och fram mot sommaren mådde jag mycket bättre.

I år hände samma sak, vid samma tidpunkt. Denna gång har jag inte slutat med medicin och det är helt olika omständigheter (Corona bland annat) men det skedde nästan exakt ett år efter förra episoden.

Jag har heller inte tänkt på förra året i år förrän nu efteråt.

Så vad tror ni. Kan kroppen/ hjärnan spara information om kanske årstiden för att varna om att nu kommer det något?
Citera
2020-05-04, 12:37
Medlem
kraftfoders avatar
Självklart att hjärnan minns, om inte annat så undermedvetet.
Citera
2020-05-04, 12:45
Medlem
DaChiefs avatar
Medvetandet och kroppen är två delar av samma helhet.
Mentala stadier och känslomässiga stadier har en direkt effekt/påverkan på kroppen.

Så ja det låter som att det kan vara så, jag antar att du frågar för att du vill undvika detta igen.

Fokusera och arbeta proaktivt på att underlätta för dig att vara i ett bra mentalt stadium där du mestadels upplever positiva känslor.

Reducera stress, utför sånt som du skulle skjutit upp.
Städa i dina sociala relationer, förlåt människor, kom tillfreds med andra och hitta gemensamma lösningar.
Tillräckligt med sömn.
Acceptera att livet är som det är, ibland bra, ibland dåligt.

Ät hälsosam mat och undvik dålig mat i den mån det går.
Citera
2020-05-04, 12:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Sådant kan sannolikt triggas igång av något som påminner en om det tidigare tillfället.

Jag får fortfarande en klump magen när telefonen ringer sent på kvällen. Efter att jag för många år sedan fick flera sådana samtal när en närstående var allvarligt sjuk.
Citera
2020-05-04, 15:42
Medlem
Någon form av PTSD kan nog alla få, sen tror jag väl kanske inte att det går under just PTSD men vad fan vet jag, killgissande hobbypsykolog.

Men även de mest basala, enkla grejerna kan ju trigga igång en ångestattack eller liknande då t.ex lukt, känsel eller atmosfären helt enkelt kan återskapa ett minne.

Jag råkade en gång vara lite för överförfriskad på en substans som gör en väldigt kärleksfull och svag. En större kvinna valde att ha sex med mig under detta tillfälle trots att jag inte ville. Då jag var överförfriskad vad det svårt att värja emot.

Detta var väl 2 år sedan, jag kan ännu få samma obehagskänsla av maktlöshet eller att jag bara vill fly om min sambo rör mig vid fel tillfälle eller på ett speciellt sätt som påminner om den stunden för två år sedan.

Detsamma kan gälla lukten av alkohol, då farsan hade lite problem med spriten kan t.ex sambons andedräkt efter en flaska vin vara tämligen avskräckande.
Trots att jag gillar lukten av vin och alkoholandedräkt ibland, så kan det verkligen slå fel med och hela kroppen spänns.

Det är nog normalt, men ingenting man bara ska låta vara för sig själv. Prata med någon professionell gällande detta tycker jag!
Citera
2020-05-04, 19:01
Medlem
Tack för alla svar! Nu när jag tänkt lite mer så finns det ett mönster av dåliga händelser i slutet av mars. Min mamma dog (6 år sen), en kollega dog (10 år sen).

Det är nog som ni säger. Att jag på något sätt förväntar mig att det ska hända något riktigt illa. Kanske drog jag ner mig själv denna gång, även fast inget yttre hänt.

Intressant. Jag ska se om det finns liknande mönster hos mig. Det kan ju faktiskt vara med förklaring till episoder av ångest som inte går att förklara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in