Någon form av PTSD kan nog alla få, sen tror jag väl kanske inte att det går under just PTSD men vad fan vet jag, killgissande hobbypsykolog.
Men även de mest basala, enkla grejerna kan ju trigga igång en ångestattack eller liknande då t.ex lukt, känsel eller atmosfären helt enkelt kan återskapa ett minne.
Jag råkade en gång vara lite för överförfriskad på en substans som gör en väldigt kärleksfull och svag. En större kvinna valde att ha sex med mig under detta tillfälle trots att jag inte ville. Då jag var överförfriskad vad det svårt att värja emot.
Detta var väl 2 år sedan, jag kan ännu få samma obehagskänsla av maktlöshet eller att jag bara vill fly om min sambo rör mig vid fel tillfälle eller på ett speciellt sätt som påminner om den stunden för två år sedan.
Detsamma kan gälla lukten av alkohol, då farsan hade lite problem med spriten kan t.ex sambons andedräkt efter en flaska vin vara tämligen avskräckande.
Trots att jag gillar lukten av vin och alkoholandedräkt ibland, så kan det verkligen slå fel med och hela kroppen spänns.
Det är nog normalt, men ingenting man bara ska låta vara för sig själv. Prata med någon professionell gällande detta tycker jag!