• 1
  • 2
2020-05-04, 00:17
Medlem
Hej!

Jag tänkte hänga upp en spegel hemma hos mig över soffan.

Men det är betongvägg jag har och som jag förstått behövs det göra ett hål, plugg och skruv.

Jag är amatör på sådant, så jag undrar hur stort hål det behövs?

Räcker det med 5mm?

Spegeln är från rusta och är 85 i omkrets och det står att den väger cirka 7kg
Citera
2020-05-04, 00:19
Medlem
tastass avatar
Vilken diameter du ska ha på hålet ges av vilken plugg du planerar använda. Det borde anges på förpackningen.
Citera
2020-05-04, 00:22
Medlem
Antivalents avatar
Se till att det är betongplugg du köper. 5mm borde räcka, så en rejäl skruv på det.
Citera
2020-05-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Vilken diameter du ska ha på hålet ges av vilken plugg du planerar använda. Det borde anges på förpackningen.

Jag har inte köpt plugg ännu, tänkte göra det imorgon på Clas Ohlson och även en borrhammare. Därför undrar jag om det räcker med 5mm
Citera
2020-05-04, 00:28
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag har inte köpt plugg ännu, tänkte göra det imorgon på Clas Ohlson och även en borrhammare. Därför undrar jag om det räcker med 5mm

Köper du plugg anpassade för 5mm hål så kommer det funka finfint.
Citera
2020-05-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Köper du plugg anpassade för 5mm hål så kommer det funka finfint.

Och det kommer hålla spegel som väger cirka 7kg? Bara inte spegel går i backen och går sönder...
Citera
2020-05-04, 00:37
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Och det kommer hålla spegel som väger cirka 7kg? Bara inte spegel går i backen och går sönder...

Det ska inte vara några problem.
Citera
2020-05-04, 00:54
Medlem
mikaelss avatar
5 mm plugg väl fastsatt i betong håller väl det tiodubbla? En spegel på 7 kg kan du väl nästan hänga på en dubbel x-krok? Då slipper du ju borra och plugga.
Citera
2020-05-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
5 mm plugg väl fastsatt i betong håller väl det tiodubbla? En spegel på 7 kg kan du väl nästan hänga på en dubbel x-krok? Då slipper du ju borra och plugga.

Hade den oxå klarat en spegel på 12kg? Det är två speglar jag kikat på, en 7kg och en annan större som är 12kg
Citera
2020-05-04, 01:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
5mm eller 6mm plugg duger fint oavsett 7kg 12kg eller 20kg, betong är ett tacksamt material att hänga upp tunga grejer på
Citera
2020-05-04, 02:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
5mm eller 6mm plugg duger fint oavsett 7kg 12kg eller 20kg, betong är ett tacksamt material att hänga upp tunga grejer på

Japp, och man ska alltid överdimensionera. Dvs. hänger man upp något som väger 7 kg, ska man se till att plugg och skruv i alla fall klarar det dubbla. Då är det ingen risk att grejorna trillar ner.

Till TS rekommenderar jag att kolla på YT för att få lite instruktioner, då instruktionerna i "paketet" brukar vara knapphändiga, eller snarare riktar sig till folk som anses ha viss erfarenhet/förförståelse.
Citera
2020-05-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Jag blev sugen på en spegel som väger 14kg som finns på rusta.

Fast denna har på baksidan två stycken krokar som man ska hänga i så då räcker 2 stycken hål som är 5mm?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in