2020-05-03, 18:49
Medlem
bjornebarns avatar
Alla som har hållit i en bit kisel vet hur coolt det är bara till utseendet. Ändå tycks ämnet ha ett ganska begränsat område, i ren form, där det bara(?) används inom halvledarindustrin. Ämnet är visserligen skört, men det är ju tex även glas. I övrigt är det billigt, lättillgängligt, går att skapa i alla möjliga former, osv. Så varför använder folk det inte istället för tex keramikplattor som inredning, detaljer i möbler, bordsskivor, osv? Finns det någon som faktiskt använder kisel till detta (jag har inte lyckats hitta någon)?
Citera
2020-05-03, 19:04
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Alla som har hållit i en bit kisel vet hur coolt det är bara till utseendet. Ändå tycks ämnet ha ett ganska begränsat område, i ren form, där det bara(?) används inom halvledarindustrin. Ämnet är visserligen skört, men det är ju tex även glas. I övrigt är det billigt, lättillgängligt, går att skapa i alla möjliga former, osv. Så varför använder folk det inte istället för tex keramikplattor som inredning, detaljer i möbler, bordsskivor, osv? Finns det någon som faktiskt använder kisel till detta (jag har inte lyckats hitta någon)?

Om du menar den kisel som används i elektronikindustrin så är den oerhört dyr.
Men om du menar kiselhaltigt material så används den redan i form av granit och den är billig(are).
Citera
2020-05-03, 19:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Men om du menar kiselhaltigt material så används den redan i form av granit och den är billig(are).

4.5 dollar per kilo, det är inte vad jag skulle kalla för dyrt direkt:

https://www.alibaba.com/product-deta...29e03c66B38YTO

Sedan är det klart att den extremt rena kisel som används inom elektronik kan vara dyrare än detta, men skall man tex inreda sitt kök så bryr man sig inte om ifall kiselet är 99.9 % eller 99.9999 % rent...
Citera
2020-05-03, 19:22
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
4.5 dollar per kilo, det är inte vad jag skulle kalla för dyrt direkt:

https://www.alibaba.com/product-deta...29e03c66B38YTO

Sedan är det klart att den extremt rena kisel som används inom elektronik kan vara dyrare än detta, men skall man tex inreda sitt kök så bryr man sig inte om ifall kiselet är 99.9 % eller 99.9999 % rent...

Jisses, så billigt? Det kunde jag inte tänka mej! Tack för jag fick lära mej nåt nytt!
Citera
2020-05-03, 20:43
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jisses, så billigt? Det kunde jag inte tänka mej! Tack för jag fick lära mej nåt nytt!

Det är trots allt det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan, där 90 % av jordskorpan består av kisel-föreningar, främst kiseldioxid.
Citera
2020-05-03, 22:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Just den är dyr då den är så ren, men den oprocessade varianten borde vara billigare.
Citera
2020-05-05, 16:52
Medlem
Tillverkningskostnaden för klinkers och liknande är sannolikt mycket låg även om de kan kosta en del. Jag gissar att plattor i kisel skulle vara minst 10 gånger dyrare.

Skivor i större format skulle nog vara skörare än härdat glas och bra mycket dyrare.

Sen är ju den metallgrå färgen begränsande inredningsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in