2020-05-03, 16:12
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Tjena!

Nu är det så att jag har en fråga då jag har hört att om man kommer över 40.000 i lön så drar dom myyyckte mer skatt. Jag har en lön på ca 38.000 (Inkluderat OB) innan skatt varje månad, och chefen undrade om jag var sugen på att jobba övertid framöver. Såklart tänker jag inga problem, men kom då upp i huvudet att jag HÖRT att dom drar mer skatt när du hamnar över 40.000. Är det någon som vet om detta är sant, och hur mycket mer dom drar?

Känner inte för att jobba över om det inte lönar sig menar jag. Om jag skulle jobba övertid en lördag (vilket det brukar vara) hamnar jag på ca 4000-5000 innan skatt för den dagen.
Citera
2020-05-03, 16:18
Medlem
Det kollar man hos Skatteverket, där finns svaret.
https://www.skatteverket.se/privat/e...3e8000166.html

RaccoonWithBroom
Citat:
Känner inte för att jobba över om det inte lönar sig menar jag.
Det lönar sig alltid att jobba extra, dock högre skatt över brytpunkten.
Tänk också på att alla extrainkomster påverkar din framtida pension.
Senast redigerad av bosseriks 2020-05-03 kl. 16:23.
Citera
2020-05-03, 16:25
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Det kollar man hos Skatteverket, där finns svaret.
https://www.skatteverket.se/privat/e...3e8000166.html

RaccoonWithBroom

Det lönar sig alltid att jobba extra, dock högre skatt över brytpunkten.

Ah okej, tackar. Jo hörde något att när man kommer över 40tkr dras det mer än vad det är värt att jobba över, men kanske va skitsnack.

Jo klart måste tänka på pensionen haha, tack för hjälpen iaf!
Citera
2020-05-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Tjena!

Nu är det så att jag har en fråga då jag har hört att om man kommer över 40.000 i lön så drar dom myyyckte mer skatt. Jag har en lön på ca 38.000 (Inkluderat OB) innan skatt varje månad, och chefen undrade om jag var sugen på att jobba övertid framöver. Såklart tänker jag inga problem, men kom då upp i huvudet att jag HÖRT att dom drar mer skatt när du hamnar över 40.000. Är det någon som vet om detta är sant, och hur mycket mer dom drar?

Känner inte för att jobba över om det inte lönar sig menar jag. Om jag skulle jobba övertid en lördag (vilket det brukar vara) hamnar jag på ca 4000-5000 innan skatt för den dagen.

Du betalar ju samma skattesats på alla pengar upp till en viss summa, sedan betalar du ju en annan skattesats på pengarna över denna brytpunkt. Du kommer ju aldrig gå minus på att jobba extra, så jobba på med gottsamvete du.
Citera
2020-05-03, 16:31
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks

Det är bara inkomst upp till 41.750 kr per månad som är pensionsgrundande...
Citera
2020-05-03, 16:44
Medlem
skattesatsen blir ju ungefär 50% på allt utöver denna lön i högskattelandet sverige.
Citera
2020-05-03, 17:29
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Så kan det nog vara, fast inte när det gäller tjänstepensionen.
Citera
2020-05-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja när det gäller allmän pension. En viktig pension är tjänstepensionen. Då lönar det sig att tjäna mycket och och helst långt över brytpunkten.
Citera
2020-05-03, 20:22
Medlem
tnems avatar
Citat:
Tjena!

Brytpunkten tror jag ligger på 42k kr nu så då kan du jobba över en del innan du kommer över den.
Tänk på att det är årslönen skatteverket räknar på. Så du skulle kunna tjäna 48k kr extra utöver din vanliga lön Innan du behöver betala statlig skatt.
Citera
2020-05-04, 07:42
Medlem
Citat:
Tjena!

Det är på årsbasis det gäller. Det är när du tjänar över 480tkr på ett år som det träder in, visst siffran är antagligen lite högre än så. Är det bara enskild månad så syns det förvisso på preliminärskatten att det försvinner mer, men om du inte går över gränsen på årsbasis så får du tillbaks dem sen.

När du kommer över gränsen så ökar skatten med 20%-enheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in