Citat:
Ursprungligen postat av
silhuett
Problemet med "att inte prata religion" är att det inte direkt handlar om att han vill diskutera teologiska frågor, utan att det är snarare är pikar han kommer med. Som exempel pratade jag och min pojkvän skämtsamt om att ärva mina föräldrars hus vs. att ärva hans mors hus, och kom fram till att hans mamma står närmare döden och han har färre syskon som behöver köpas ut, så det är ett säkrare kort. Vi har ganska rå humor, men det var som sagt en diskussion med glimten i ögat.
Min bror tycktes ta väldigt illa vid sig och började med pekpinnar om att "den som uttalar död om andra kommer själv att drabbas". Det går liksom inte att ha en normal konversation med honom i närheten, även om han inte direkt är med i konversationen själv från början. Allt man säger ska filtreras genom hans religiösa filter.
Låter väldigt jobbigt. Det fetade är den tråkiga med logiska slutsatsen. Det kommer inte gå att ha en normal konversation med honom i närheten. Han har ockuperat era föräldrar och jag tror tyvärr att det är rätt lite att göra åt den saken. Det är synd för att det förstör det normala sociala sammanhanget mellan er och föräldrarna. Acceptera inte hans religiösa filter som han lägger över världen. Behandla det som det 'goddag - yxskaft' som det är. Det går att vara tydlig och vänlig även med pikar och pekpinnar. Typ 'jag har inte bett om din religiösa analys av detta', om ni klarar att göra det tydligt, konsekvent och utan att tappa humöret eller vara otrevliga så tror jag det är det bästa man kan göra.
Världen är full av människor som lever helt med sina egna filter och i sina egna bubblor. Man pratar om något fem minuter och de skohornar genast in sitt specialintresse, bilar, religion, fotboll, politik, sina diagnoser i samtalet. Det är olidligt och svårt att hantera. Om det går och de har få andra försonande egenskaper är en lösning så klart att undvika dessa personer. I många sammanhang, som det med din bror, går det ju inte. Eller så vill man inte undvika dem av olika skäl, även om man kan. Det enda som jag tycker mig märkt hjälper lite är att vara vänlig, tydlig och konsekvent. 'Nej, jag är inte intresserad av att höra mer om bilen du tänker köpa, igen', 'Nej, jag vill inte lyssna på vad du tycker om kurder, igen', 'Nej, jag är inte intresserad av att höra hur jag kan öppna mitt tredje öga med meditation, igen' etc etc.