Citat:
Vidrigt värde? Hur ska jag tolka det om du samtidigt förnekar att dess värde är tomt?Sofism är inte värdelöst, tvärtom har sofism ett filosofiskt vidrigt värde.
Sofister antar epistemiska värden som de inte grundar ordentligt eller ens presenterar.
Kan du demonstrera på vilket sätt dina utsagor har ett kunskapsmässigt värde?
Jag förankar att logiska felslut och kognitiva bias leder till kunskap.
Sofister antar epistemiska värden som de inte grundar ordentligt eller ens presenterar.
Kan du demonstrera på vilket sätt dina utsagor har ett kunskapsmässigt värde?
Jag förankar att logiska felslut och kognitiva bias leder till kunskap.
Vilka specifika utsagor syftar du på? Den att sanningen finns i allt?
Om du tittar fler inlägg jag skrev i denna tråd så ser du att jag nämnde "upplösning" i stil med känsligheten på en kamera. Komplikationerna här är inte av den sort som sofisterna höll på med. Jag drar åt exakt samma håll som Sokrates, nämligen att sanning och konstruktivitet och skönhet alla hör samman.
Det har ett värde att veta att allt är sanningar, det innebär att man kan bygga broar mellan människors olika synpunkter. Det går inte att separera människor syner från deras motivationer, förstår man motivationen så kan man förstå varför en syn ser ut på ett visst sätt i förhållande till alla faktorer som kan påverka ens sätt att kommunicera. Sokrates har helt rätt i att alla människor söker det goda, just därför kan man om man är smart, få de allra mest "dåliga" synpunkterna att smälta samman med det "goda" i konversationen med den som innehar det "dåliga".
Vad jag säger här är att det går att få andras lågupplösta tolkningar att snåra sig fram till det högupplösta genom analys av vad det är människan med den lågupplösta synen menar. Detta är ju precis vad Sokrates gjorde med sina utfrågningar av andra.
I slutändan är det mitt liv som är beviset på huruvida det jag håller på med är värdefullt eller inte. Så som den akademiska filosofin (som jag förstått det) hållit på, med att separera filosofi från det levda livet självt är enligt mig självt väldigt begränsande.
EDIT:
"säger det någonting om ingenting eller säger det ingenting om någonting?"
Detta skrev jag ja. Jag har inget av värde att tillägga här. just nu Lite kul kan man ha och vända och vrida på ord och vänta på andras reaktioner är kul. Men skjut mig gärna.
Senast redigerad av Osaklig 2020-05-02 kl. 22:55.
Senast redigerad av Osaklig 2020-05-02 kl. 22:55.