2020-05-03, 21:10
Medlem
Glorkass avatar
När gta V kom så fick de kritik från pk:isterna för att alla tre karaktärerna var män, samt att spelet innehöll grov jargong och sexskämt osv. Det gamla vanliga gnället. Då hade Rockstar dock fortfarande lite stake och sa bara att ”så här är spelet, håll käft.”

När Red dead 2 kom ut så var tonen delvis en annan, nu klämde man in en hel del ängsligt pk-tjafs i spelet samt gjorde huvudpersonen till en riktigt snäll mys-cowboy som gillade feminism och indianers rättigheter. Helt klart ett annat Rockstar än vad man tidigare sett.

Detta tyder kanske på att GTA 6 kommer ta ytterligare steg i pk-riktning. Det är helt klart så att man överväger en kvinnlig huvudperson, ingen tvekan om det. Kanske inte om det bara är en enda karaktär som i gta4, (då kvinnlig karaktär påverkar försäljning starkt negativt) men om det är mer än en karaktär så är GARANTERAT en av dem en kvinna.

Jag tippar på två karaktärer, en man och en kvinna.

Vad har jag då emot en kvinnlig huvudperson?
Jo, i ett spel som handlar om den kriminella världen så bryter det känslan av realism om man spelar som en fotomodell med maskingevär. Då är man plötsligt inte i actionrullen Heat, utan i Pamela Andersons usla b-film ”Barbed Wire”.

Det är som om man gjorde ett spel om andra världskriget där man spelar som en punkarbrud med armprotes... (ooops, Dice gjorde visst detta...)
Citera
2020-05-03, 21:13
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Vice city är klart bäst, fortfarande. Trevor är dock den bästa karaktären någonsin. Ja, det är en personlig åsikt och inte statistiskt säkerställt.

Men varför alla jävla onlinelägen? Känns som att varenda utvecklare gör ett halvdant SP och lägger allt krut på MP. Kanske skolkande fjortisar är mer köpstarka än alla andra med ett jobb som spelar några timmar på kvällen när barnen sover.

Om det nu är som TS säger låter det totalt skit. Ge mig ett redigt spel som tar tre veckor att klara och sen ett halvår att klara till 100%.
Citera
2020-05-03, 22:42
Medlem
Taskpungens avatar
Ni som hoppas på ett Vice City under 80-talet igen kommer nog bli besvikna.

Jag tror att anledningen till att man valde att ha GTA: Vice City utspelat på 80-talet var att många spelare skulle känna sig nostalgiska över vyerna, musiken och atmosfären. Även utvecklarna hade säkert roligt när de utvecklade spelet. Spelet släpptes 2002 och utspelade sig 1986. Många av spelarna 2002 var förmodligen 70-talister som njöt av 80-talets charm, och Rockstar vann säkert många köpare på grund av det.

Nu befinner vi oss 18 år senare i tiden och de flesta GTA-spelare är 90-talister eller ännu yngre, och känner således ingen nostalgi över 80-talet. Detsamma gäller utvecklarna. Därför tror jag att spelet kommer utspela sig i nutid eller max 10 år bakåt. Kanske, kanske att man skulle kunna spela på nostalgin över själva Vice City, och få spelet att utspela sig på 80-talet. Men troligen inte. Jag tror inte man kan skapa den atmosfären med nya grafiken.

Vidare tror jag det kommer suga, åtminstone om man gillar klassiskt GTA (singelplayer). Det kommer bli en torftig story, med ett massivt multiplayerläge, precis som GTA V. GTA-serien dog med GTA IV.
Citera
2020-05-04, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Vice city är klart bäst, fortfarande. Trevor är dock den bästa karaktären någonsin. Ja, det är en personlig åsikt och inte statistiskt säkerställt.

Men varför alla jävla onlinelägen? Känns som att varenda utvecklare gör ett halvdant SP och lägger allt krut på MP. Kanske skolkande fjortisar är mer köpstarka än alla andra med ett jobb som spelar några timmar på kvällen när barnen sover.

Om det nu är som TS säger låter det totalt skit. Ge mig ett redigt spel som tar tre veckor att klara och sen ett halvår att klara till 100%.

förstod aldrig vad folk tyckte var så bra med ’’Trevor’’? Alla tre karaktärer i GTA V var fett oseriösa (eventuellt Michael som dög) och gjorde spelet (storyn till en besvikelse. Dessutom kunde man ju spela som Franklins hund Trevor dödar Johnny Klebitz från The lost and damned i början (liksom varför?) .

När jag läste de som var bekräftat en vecka innan release föreställde jag mig:

Gängrelaterade uppdrag: Grov street vs ballas. En inblick i Franklins liv som gängkriminell där man tar över områden och sköter knarkhandeln som i San Andreas. Inget av det kom upp, Franklin kändes mer som en vanlig och schyst kille.

Bankråns relaterade uppdrag: smarta upplägg(som man kunde se i andra trailern), rikta uppmärksamheten till någon annan plats, lura bort snuten. Istället blev man tvungen att skjuta 200 poliser, skapa uppståndelse och ändå komma undan relativt enkelt.

Konceptet med 3 karaktärer var bra. Men att knyta samman dessa karaktärer med totalt olika personligheter var bara pinsamt.

Nä, hoppas att Rockstar går efter dem tidigare koncepten när det kommer till story.
Citera
2020-05-04, 05:57
Medlem
Hoppas de chockar med ett plattformsliknande sidskrollande 2d spel.
Citera
2020-05-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I ett spelserie där man kör heister som får Heat att blekna, där man landar ett propellerplan i ett fraktflyg, där man stjäl hemlig militär utrustning? Det känns så futtigt. Jag menar, hur många bilar bärgade du som du inte var tvungen att ta och hur många gånger var det kul att spöa och råna horor, egentligen?

Men som sagt, de flesta som är från senare generationer än min verkar vilja ha verklighetssimulatorer istället för att vara ute i det verkliga livet.

Jag kan komma på massor av sätt att implementera en inbrottsdel utan att för den sakens skull göra så att man kan gå in i varenda bostad.

Jag håller helt med dig. Det är ju i och för sig väldigt GTA-igt att kunna utföra inbrott helt random, men om man måste använda en stor del av utvecklingstiden på det så är det rent slöseri. Det finns så många andra saker som bör prioriteras över det.
Citera
2020-05-04, 09:35
Medlem
SkogsKonungs avatar
Efter att Houser lämnat Rockstar kommer det bli svårt att skapa samma typ av GTA-spel som förut.

Frågan man kan ställa sig är om man då antingen ska göra en blek kopia av det som varit ellet försöka skapa något helt nytt som inte kan jämföras med föregångaren?

Tycker för övrigt att Rockstars utvecklingstider är orimliga. RDR2 är alltså det enda spelet de utvecklat till denna generationen? GTA V var faktiskt skapt för ps3an och 360 först. Ubisoft spyr ut Assasins-spel. Visst de är inte lika bra som GTA men någonstans mittemellan vore väl rimligt? Ett Rockstarspel vartannat år skulle kännas mer tidstypiskt och skulle uppskattas av oss spelare.

Som det ser ut nu lär väl GTA VI komma ut 2023/24. Då har det gått över tio år sen GTA V. Känns lite väl långt kan jag tycka...
Citera
2020-05-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Många av spelarna 2002 var förmodligen 70-talister som njöt av 80-talets charm, och Rockstar vann säkert många köpare på grund av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Nu befinner vi oss 18 år senare i tiden och de flesta GTA-spelare är 90-talister eller ännu yngre, och känner således ingen nostalgi över 80-talet.

Haha!
Du har nog inte förstått det här med nostalgi och retro.
Folk fascineras av eller romantiserar oftast en tid innan de föddes, eller innan de lärde sig att ta sig hem från skolan själva.
Jag är en av de som älskade Vice City pga 80-talskänslan, och jag gillar även 70-tal. Men inte fan har jag några minnen av 1986. Då befann jag mig nog i farsans pungsäck.

70-talister som verkligen minns 1986s Miami, och är intresserad av Vice City, är en väldigt liten grupp. Det är framförallt 80-talister och 90-talister som spelade Vice City, även om det var 18-åldersgräns.
Rockstar riktade sig snarare mot folk som sett Scarface och Miami Vice om och om igen, eller som gillar 80-tals musik, och där inkluderas även 90-talister som aldrig ens besökt USA eller upplevt ens en sekund av 80-talet.
Två år senare kommer San Andreas som utspelar sig år 1992 i Kalifornien, och riktar sig mot alla dagens unga som är besatta av Westside hit och Boyz N The Hood dit även om de inte ens är tillräckligt gamla för att minnas när Tupac sköts ihjäl.

80-talsfascination kommer finnas kvar en lång tid framåt, precis som vissa andra perioder. LA Noire släpptes knappast pga nostalgiska 30-talister som vill tillbaks till 1947.
Vi kan lugnt anta att ingen Red Dead Redemption-spelare har upplevt 1800-talets vilda västern. Men fascinationen består.

Om något så blir det inte 80-talets Vice City igen, eftersom det redan gjorts.
Citera
2020-05-04, 11:28
Medlem
Nu när Leslie Benzies och Dan Houser båda är out så är jag nervös. Satiren är vad som gör GTA till en guldtacka.
Citera
2020-05-04, 12:04
Medlem
Adiemuss avatar
Citat:

Håller med, hoppas dom inte lägger all krut på MP, men det finns ju risk för det med tanke på hur bra det går för dem med GTA online.
Citera
2020-05-04, 12:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

För att inte tala om hur man kan fortsätta mjölka spelare genom att sälja "krimskrams" till dem så länge de håller sig online. Rockstar lär trots allt inte bli rika på virtuella doftgranar om de satsar på single player. Sorgligt, men sant.
Citera
2020-05-04, 12:51
Medlem
BootyLuvs avatar
Önskar mig två saker av GTA VI:

1) Att PC-releasen inte dröjer så förbannat länge (vilket den dock självfallet kommer göra eftersom det är Rockstar vi pratar om).

2) Ett uppdrag med samma otroliga känsla som bankrånet i GTA IV. Inte ens Payday 2 (även om det var nära) har i digital form lyckats återskapa bankrånet i Heat på samma råa, kaosartade och totalt underbara vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in