Citat:
Ursprungligen postat av
Taskpungen
Många av spelarna 2002 var förmodligen 70-talister som njöt av 80-talets charm, och Rockstar vann säkert många köpare på grund av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taskpungen
Nu befinner vi oss 18 år senare i tiden och de flesta GTA-spelare är 90-talister eller ännu yngre, och känner således ingen nostalgi över 80-talet.
Haha!
Du har nog inte förstått det här med nostalgi och retro.
Folk fascineras av eller romantiserar oftast en tid innan de föddes, eller innan de lärde sig att ta sig hem från skolan själva.
Jag är en av de som älskade Vice City pga 80-talskänslan, och jag gillar även 70-tal. Men inte fan har jag några minnen av 1986. Då befann jag mig nog i farsans pungsäck.
70-talister som verkligen minns 1986s Miami, och är intresserad av Vice City, är en väldigt liten grupp. Det är framförallt 80-talister och 90-talister som spelade Vice City, även om det var 18-åldersgräns.
Rockstar riktade sig snarare mot folk som sett Scarface och Miami Vice om och om igen, eller som gillar 80-tals musik, och där inkluderas även 90-talister som aldrig ens besökt USA eller upplevt ens en sekund av 80-talet.
Två år senare kommer San Andreas som utspelar sig år 1992 i Kalifornien, och riktar sig mot alla dagens unga som är besatta av Westside hit och Boyz N The Hood dit även om de inte ens är tillräckligt gamla för att minnas när Tupac sköts ihjäl.
80-talsfascination kommer finnas kvar en lång tid framåt, precis som vissa andra perioder. LA Noire släpptes knappast pga nostalgiska 30-talister som vill tillbaks till 1947.
Vi kan lugnt anta att ingen Red Dead Redemption-spelare har upplevt 1800-talets vilda västern. Men fascinationen består.
Om något så blir det inte 80-talets Vice City igen, eftersom det redan gjorts.