• 1
  • 2
2020-05-02, 15:50
Medlem
paskharens avatar
Hej, jag har aldrig någonsin gjort en hemsida förutom loggat in någongång på wix och tryckt på en färdig mall och sedan ok så har det blivit en färdig hemsida. Nu vill jag göra en egen, jag har en NAS där i princip allt är klart för göra en hemsida. fanns färdigt apache, java och massa andra program som ligger och kör där nu. Men hur tusan skapar jag en hemsida? I mitt huvud trodde jag det var som på wix att jag skulle trycka på en mall och flytta runt bilder lite, men nej så är det var det inte.

Skapar man hemsidan på datorn först och laddar upp den på något sätt till NASen? Det ska vara lite webshop stuk på hemsidan. Fast hur gör man en hemsida när jag själv står för webserven? allt finns i princip klart där, även att få den ett eget domän namn och programvarorna som behövs. Fast den sista biten hur får jag upp en hemsida där??
Citera
2020-05-02, 15:59
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Hej, jag har aldrig någonsin gjort en hemsida förutom loggat in någongång på wix och tryckt på en färdig mall och sedan ok så har det blivit en färdig hemsida. Nu vill jag göra en egen, jag har en NAS där i princip allt är klart för göra en hemsida. fanns färdigt apache, java och massa andra program som ligger och kör där nu. Men hur tusan skapar jag en hemsida? I mitt huvud trodde jag det var som på wix att jag skulle trycka på en mall och flytta runt bilder lite, men nej så är det var det inte.

Skapar man hemsidan på datorn först och laddar upp den på något sätt till NASen? Det ska vara lite webshop stuk på hemsidan. Fast hur gör man en hemsida när jag själv står för webserven? allt finns i princip klart där, även att få den ett eget domän namn och programvarorna som behövs. Fast den sista biten hur får jag upp en hemsida där??
Hur tror du skaparna bakom Wix gjorde? Tryckte de på en mall och flyttade runt lite bilder? Nej, de programmerade. Om du vill skapa allt från grunden så får du se till att lära dig HTML, CSS och JavaScript först.
Citera
2020-05-02, 16:06
Medlem
XaoqcHs avatar
Glöm det där med att köra sajt på Nasen i hemmanätverket. Särskilt när du ska hantera en webbutik. Det är alldeles för mkt admin och saker som kan gå fel.

Är du seriös när det gäller e-handel är Shopify troligen den enklaste lösningen sett till funktionalitet. Du är igång på minuter och kan ägna dig åt affärerna istället för att konfigurera en webbserver.

Vill du ha mer kontroll så får du kolla in webbhotell med stöd för Wordpress. Tillsammans med tillägget woocommerce då får du total kontroll över butiken och världens bästa plattform för att blogga (bra för marknadsföringen). De flesta webbhotell låter dig klicka fram en ny Wordpress men prestandan hos leverantören skiljer sig åt. Inleed är ett hyfsat budgetalternativ som du kan växa med och kostar några tior per månad.
Citera
2020-05-02, 16:17
Medlem
XaoqcHs avatar
Om TS är helt inställd på att hosta sajten på servern hemma, kolla in dessa guider.
Citera
2020-05-02, 16:27
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Om TS är helt inställd på att hosta sajten på servern hemma, kolla in dessa guider.

Tack för svaret, jag visste att de skulle komma ett par stycken som svara som dom gjorde. Jag skrev tråden för lära mig och få kunskap. Inte för att få dom vanliga svaren, lägg ner direkt bla bla. Tänk om alla hade tänkt så, då hade vi fortfarande jagat föda med händerna för att tillverka en pilbåge är heeeelt omöjligt om du aldrig gjort det innan =)
Citera
2020-05-02, 16:30
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Tack för svaret, jag visste att de skulle komma ett par stycken som svara som dom gjorde. Jag skrev tråden för lära mig och få kunskap. Inte för att få dom vanliga svaren, lägg ner direkt bla bla. Tänk om alla hade tänkt så, då hade vi fortfarande jagat föda med händerna för att tillverka en pilbåge är heeeelt omöjligt om du aldrig gjort det innan =)

Jo, det var nog ett dålig ursp. inlägg av mig.

Oavsett om du kör egen server eller inte så kommer du fortfarande behöva lära dig att skriva html, css och javascript för hand då detta är grunden är allt på webben.
Citera
2020-05-02, 16:39
Medlem
Om du ska fixa en fungerande webshop "för hand" så tror jag att det kommer att ta flera år, och sen kommer den troligen att vara sämre än de färdiga som man kan fixa på nån timme.

Så ska du sälja nåt inom de närmaste åren är det inte en så bra idé att börja från grunden.

Sen beror det ju på hur många timmar per dygn du kan sitta också.

Du kan ju på valfri sida trycka på "visa källa", eller vad det heter, så får du en uppfattning om hur det ser ut.

Men du kan ju börja med en enkel html-sida och se hur det går.
Citera
2020-05-02, 16:42
Medlem
Det enda som man behöver i början är programmet "anteckningar".
Citera
2020-05-02, 17:04
Medlem
paskharens avatar
Finns det inga färdiga templates som går använda, som på tex wix? Där har dom tex webshop template. I mitt huvud tänkte jag det var i stora drag ladda ned en sådan och sen in med den på nasen. Det finns färdigt i nasen de bakomliggande programmen, även att varje användare kan få en egen hemsida.
Citera
2020-05-02, 17:15
Bannlyst
https://instantwp.com/
Citera
2020-05-02, 17:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Finns det inga färdiga templates som går använda, som på tex wix? Där har dom tex webshop template. I mitt huvud tänkte jag det var i stora drag ladda ned en sådan och sen in med den på nasen. Det finns färdigt i nasen de bakomliggande programmen, även att varje användare kan få en egen hemsida.

Att hosta på din egen Nas låter inte stabilt. Men ska du få igång en hemsida och butik fort och billigt så satsa på Wordpress med WooCommerce. Finns gratismallar att ladda ner och färdiga betalningsmoduler för Klarna, Payson, PayPal och Stripe. Ganska lätt att modifiera, bra CMS och mycket funktionalitet.

Du får dock tänka på att open source lösningar kräver att du har koll på säkerheten, särskilt då du vill hosta själv. Jag hade istället köpt hosting på typ Misshosting/A2/Hostgator eller Linode. Då har du åtminstone ett bra grundlager av säkerhet.
Citera
2020-05-02, 17:25
Bannlyst
Glöm att köra något seriös på "hemma server".. Men vill TS testa och lära dej hur det fungera, så ett tips att dra ner ubuntu server 20.04 LTS ISO och installera på en VBOX installation, i den installationen kan du sedan konfigura upp en LAMP miljö, där du kan testa t.ex Wordpress och olika webshoppar.

När det är dags att gå över till skarp drift, så är ett webhotell att föredra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in