2021-02-15, 23:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vid ett kraftigt fall av SKR mot EUR så kommer politikerna vara snabba på att gå över till Euron för att stabilisera upp ekonomin samt knyta Sverige hårdare till EU.

Nu står även EUR og USD på ekonomisk gungfly. Så jag gissar att när det tippar så tippar det för hela västvärlden.
På senare tid har dock SEK stärkts. Beroende på att RB inte sänkt räntan.

Om SEK försvagas så leder det till ökad KPI vilket gör att RB höger räntan vilket leder till att SEK stärks.

Tror du får föröka se över kausaliteten i dina spådomar. Nu låter det mer som du hittar på berättelser.
Citera
2021-02-16, 00:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är de fnoskler vi redan nu matas med. O kommer matas med i framtiden. Allt medan vänsterliberala regeringar tar medelklassens tillgångar via skatt o överför dem till en växande grupp individer vars ända possitiva tillskott till ekonomin är konsumtion. Vi ser det redan idag med bidragssystemen. Men det kommer eskalera med AI o robotisering. I skutändan så hamnar medlen hos ägarna till de globala storföretagen. Vilka inte lär betala speciellt mycket i skatt.
Är det pensionsfonderna som kommer äga allt då?

Citat:
I framtiden så kommer majoriteten inte äga någonting o tvingas hålla käften för att inte förlora de smulor som tilldelas dem.
Är det bidragsvänstern som skall genomföra detta? Dvs V+SD+S?
Citera
2021-02-16, 00:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovad-p1
Det handlar om de som inte kommer att kunna försörja sig själv i det nya samhället. Och de kommer att bli många.
Facket kommer dra upp minimilönerna så högt?

Det där provades på 80-talet. Facket drog upp lönerna så folk bel arbetslösa. (S) sjuk- och förtidspensionerade folk till höger och vänster.
Man anställde även folk i kommunen. (Då etablerades konceptet kommunalarbetare som någon som inte producerade något).

Men det fungerar naturligtvis inte att göra så. Det får ganska allvarliga återverkningar på intjäningsförmågan och investeringar. Bildt fick städa upp. Och GP insåg att Erlander/Palme/Carlssons påhitt var vansinne.

Citat:
Ursprungligen postat av sovad-p1
Man vill ha total kontroll på befolkningen. Man styr över boende, inköp, rörlighet, sociala övningar, arbete etc.
Mja, det är ungefär som nu. Väldigt svårt att skydda sina kapitalinkomster mot plundring.
Men det är också huvuddelen av väljarnas önskan. V+SD+S har majoritet.
Citera
2021-02-16, 18:27
Bannlyst
Hur ser det ut på bytesmarknaden i Stockholm nu?

Rimligtvis borde det vara ganska dött. Jag tänker så här: jag har svårt att tro att någon skulle vilja byta lägenhet till något i, den så kallade innerstan, nu. Om det inte är vissa personer som är beredda att ta stora risker.

I nuläget skulle jag själv lätt byta t.ex. Enskede mot Gotlansgatan. Som exempel. Men jag tror inte rädda människor skulle göra det bytet idag. Min gissning är att städade förorter har högre status på bytesmarknaden nu, och under överskådlig framtid, än att byta till något område i innerstan med väldigt stor osäkerhet. Vissa adresser som t.ex. Strandvägen (som väl inte har en enda hyreslägenhet nu då) kommer väl undan kanske. Men en medioker (eller någon alls?) lägenhet på Södermalm kan inte ha alls samma bytesvärde som för några år sen. Min gissning är att alla bytare/tidsslösare har krupit ner i skyttegravarna.

Ett tillägg kring bytestänkandet här: blir det såna här byten kommer ju allt mer slödder, fritt tänkande människor, konstnärer, alkoholiserade arbetslösa musiker och liknande flytta in. Får man anta. Det lär ju påverka bostadspriserna. Ingen vill ju ha en gammal alkoholiserad, bitter, avdankad hårdrockare som granne.
Senast redigerad av JolmigtSkitsnack 2021-02-16 kl. 18:31.
Citera
2021-02-16, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Kraschen kommer inte. Kommer aldrig komma.

Ni måste förstå att (((dom))) som styr aldrig kommer tillåta att skeppet kommer sjunka. Om befolkningen i väst, vaknar upp en dag till ekonomisk kris, vad tror ni kan hända då? DET vill inte (((dom))) riskera.

(((dom))) är redan här. Area 59!
Citera
2021-02-16, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kallestrom
Ändå KONSTIGT att börsen verkar vara så stabil?

Jag antar att det är bottar som manipulerar den till att vara stabil? För att på något sätt få ut mer pengar senare. Men jag kanske är cynisk?
Citera
2021-03-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
För att få frivilligt bosätter sig i Liljeholmen eller Sjöstaden.

Bor man i dessa områden är det uppenbart att man vill bo centralt, är man ute efter vattnet så hade man valt exempelvis Nacka det det är bättre natur, finare områden och lägre pris. Så här pratar vi om personer som vill bo centralt, frågan är då varför de inte bor på Kungsholmen eller Södermalm där man bor mer centralt, i trevliga områden och utsikt över vatten? Jo för att man inte har råd.

Sen ska vi inte tala om arkitekturen, stora fyrkantiga betonglådor, det påminner om miljonprogrammen.

Och man kan inte vilja bo centralt Och nära till vattnet? 15 min promenad till Långholmen, 15 min promenad till både vinterviken och Ekensberg. 10 min promenad till hornstull, 25 minuter promenad till mariatorget eller medborgarplatsen. Nu tycker jag själv att ca 45 minuter snabb promenad till t-centralen e en baggis men 10 min på tunnelbananan lixom. E typ 2 miljoner dyrare att bo på hornstull än liljeholmen men bor du mer västerut har du lika långt geografiskt till t-centralen att gå, eller om du bor på reimersholme. Är man mer än södermalmsmänniska som ju faktiskt räknas som centrala stockholm så har man superbra läge. Mycket beror ju på var i sthlm du jobbar och var du gillar att hänga.
I mitt fall är det nice att vara så nära sjön trekanten, kajen o södermalm. Nära till “riktig” natur i ekensberg, gröndal, årsta men nära tunnelbana, city, liljeholmsgallerian och grym ica. Nu rustar de ju även upp vid färgfabriken och bygger nytt där. Liljeholmscentrum ska rustas upp och bli större. Kungsholmen och södermalm visst om jag skulle skaffa en extrafin topplägenhet med utsikt etc men finns riktigt fina nya svårslagna lägenheter i liljeholmen också.
Citera
2021-03-06, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
För att få frivilligt bosätter sig i Liljeholmen eller Sjöstaden.

Bor man i dessa områden är det uppenbart att man vill bo centralt, är man ute efter vattnet så hade man valt exempelvis Nacka det det är bättre natur, finare områden och lägre pris. Så här pratar vi om personer som vill bo centralt, frågan är då varför de inte bor på Kungsholmen eller Södermalm där man bor mer centralt, i trevliga områden och utsikt över vatten? Jo för att man inte har råd.

Sen ska vi inte tala om arkitekturen, stora fyrkantiga betonglådor, det påminner om miljonprogrammen.

Jag hade råd med både södermalm och kungsholmen men fick bättre utsikt, mer kvadratmeter för pengarna och fräshare och nära till specifikt finare områden och jobbet söder om söder. Ställen som aspudden, liljeholmen, årsta, hammarby sjöstad kommer aldrig attrahera folk som hellre bor lite sämre men prioruterar att kunna säga att man bor innanför tullarna.
Citera
2021-03-30, 09:42
Medlem
Så länge det är ont om bostäder så kommer priserna att hållas i alla fall hyffsat uppe. För Kronan ser det relativt bra ut med tanke på problemen för Euron framförallt.
Räntan kommer inte att skena, inte en chans, allt är lugnt.
Citera
2021-03-30, 09:46
Medlem
arcsins avatar
Tvärt om verkar priset på bostäder skena, när alla ska ha hemmakontor och sommarstuga inom Sverige. Så länge bankerna lånar ut pengar, kommer priserna öka.
Citera
2021-03-30, 10:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Facket kommer dra upp minimilönerna så högt?

Det där provades på 80-talet. Facket drog upp lönerna så folk bel arbetslösa. (S) sjuk- och förtidspensionerade folk till höger och vänster.
Man anställde även folk i kommunen. (Då etablerades konceptet kommunalarbetare som någon som inte producerade något).

Men det fungerar naturligtvis inte att göra så. Det får ganska allvarliga återverkningar på intjäningsförmågan och investeringar. Bildt fick städa upp. Och GP insåg att Erlander/Palme/Carlssons påhitt var vansinne.

Mja, det är ungefär som nu. Väldigt svårt att skydda sina kapitalinkomster mot plundring.
Men det är också huvuddelen av väljarnas önskan. V+SD+S har majoritet.

Efter nästa val har M-L-KD-SD majoritet.
Citera
2021-03-30, 11:33
Medlem
Hur går det för er bittra personer som sitter kvar i era hyresrätter och drömmer om bostadskraschen som aldrig kommer? Min lägenhet har gått upp 1 miljon i värde sedan första Corona-rubriken för ett år sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in