2021-02-14, 21:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om man skall gå efter Riksbankens drömmar ligger KPI på en stadig ökning på 2%/år. Och då kommer RB sträva efter en reporänta på 2%. Dvs 0% riskfri realränta.

Då kommer boräntorna (3 mån) att hamna på ca 3%.

Dvs bolåntagare kommer betala 1% realränta.

Notera att detta är före skatt. Efter skatt erhåller sparare en negativ realränta pga kapitalbeskattningen.

Riktigt att bankerna inte lånar av Riksbanken.

Men räntestyrningsmekanismen påverkar rörliga ränta. Så det går inte att säga att Riksbanken inte påverkar.

Jag har kollat påverkan på obligationsräntorna men inte kunnat se någon effekt.

Reporäntan påverkar nog marginellt. Majoriteten av bostadsobligationerna ägs och köps av utländska investerare.

Det var en ganska kraftig påverkan av Riksbankens köp, även om det var relativt låga belopp, enligt de artiklar som SvD skrev. Minns jag rätt så var det i mars/april. Det blev ordentligt övertecknat också.

Edit:
https://www.svd.se/rusch-till-riksbanken-for-att-salja-bopapper
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-02-14 kl. 21:08.
Citera
2021-02-14, 21:47
Bannlyst
Jag ids inte läsa något, jag arbetar IRL mest:

@Notar m.fl.

Så här tror jag är en väg:
* kraschen kommer komma - idealiskt sett kontrollerar man så exakt datum som möjligt själv antar jag. Det uppnås med väldigt enkla metoder som hatfullt, mot "rätt" målgrupp, klotter och kraschade skyltrutor. Det bör vara värt dom småpengar det kostar i eventuella böter.
* sitt på pengar vid rätt tidpunkt och dela utanför mäklare med någon/några som försöker fly undan eventuell arbetslöshet, alkoholism och höga räntekostnader
* sälj lägenheten, eller lägenheterna, om x antal år då dom ökat i värde igen. Att hyra ut till höga priser lär knappast fungera. Inga rika människor vill bo bland så mycket, så kallat, "slödder" som rör sig ute på nätterna numera.

Har du inte pengar eller möjlighet att skaffa pengar: det finns så kallade "kreativa" metoder att skaffa pengar som inte drabbar någon fattig. Då tänker jag närmast på försäkringsbedrägerier, illegala aktiviteter som drabbar jättar som Google, Apple etc. Jag tror att vem som helst hinner lära sig såna saker innan kraschen (som du ju då styr delvis själv) kommer komma. Det här gäller väl stora delar av Sverige generellt, får man anta
Citera
2021-02-14, 21:52
Bannlyst
Jag har inte tittat men jag har svårt att tro att @Notar använder sig av sin slogan: "Ditt livs bästa affär" idag. Konsumentverket kanske kan ha vissa anmärkningar på det här historiskt då det känns lite vilseledande att använda en lite diffus lögn som slogan.
Citera
2021-02-14, 22:37
Medlem
När marknaden insett "värdet" av bostadsobligationer med brf som tillgång.
Då är filmen slut-The End.
Citera
2021-02-14, 23:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Hur mycket kreditförluster är det?
Jag antar att det är stora kreditförluster som ligger bakom uppfattningen om o-hållbarhet. Så är det väl?

Är det inte så redan?
Tycker det jämras om det i tid och otid. Dvs några få äger "allt".

Låter ungefär som det är idag. Hyresgästen betalar hyran till fastighetsbolaget som betalar ränta till banken.
Som idag alltså. Den som inte betalar hyran vräks.
Nog så idag också. En nyliberal som vägrar betala skatt får klara problem.
Hur kommer handel med slavar att fungera?
Hur köper och säljer man?

Framtiden kommer utvisa vart det lutar. Det är via ägande välstånd byggs. När man hyr gör man någon annan rik.

Den stora skillnaden blir att man på det här sättet kan plundra den snart krympande produktiva medelklassen. Då inga privata värden byggs så kan inga större förmögenheter flyttas över generationer.
Man kommer skapa fattigdom utan att det märks på ytan. Media o politiker kommer hylla den nya sköna värld vi möter. Vi har aldrig haft det bättre, vi har aldrig haft högre levnadsstandard. Vi har aldrig varit mer jämnlika. O när det blir sämre så är det för att rädda moder jord från att gå under.
Citera
2021-02-15, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi har aldrig haft det bättre...

Det där är ganska diffust. Minst sagt. Kan du utveckla det?

Det finns ju generationer som haft det bra mycket enklare än yngre generationer. T.ex. dom som är födda på 50-talet. "bättre" vet jag inte. Jag hade inte velat varit född då. Fast det är av annat än ekonomiska skäl
Citera
2021-02-15, 06:13
Medlem
I anslutning till trådstarten.
1. Tror inte bostadsbubblan kommer att spricka inom en nära framtid. Möjligtvis en nedgång på 40% i dyra stadsområden. Billiga villor i landsbygden stiger nu och kommer att fortsätta stiga. Kåk för 550 000 för 5 år sedan säljs för 800 000 nu.
3. Kronkursen kommer att sjunka.
4. Affärer med lösa pengar görs väl sällan annat än på Blocket. Annars vore affärer i Euro eller dollar en intressant lösning under kronans kursfall.
Citera
2021-02-15, 07:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
I anslutning till trådstarten.
1. Tror inte bostadsbubblan kommer att spricka inom en nära framtid. Möjligtvis en nedgång på 40% i dyra stadsområden. Billiga villor i landsbygden stiger nu och kommer att fortsätta stiga. Kåk för 550 000 för 5 år sedan säljs för 800 000 nu.
3. Kronkursen kommer att sjunka.
4. Affärer med lösa pengar görs väl sällan annat än på Blocket. Annars vore affärer i Euro eller dollar en intressant lösning under kronans kursfall.

Vid ett kraftigt fall av SKR mot EUR så kommer politikerna vara snabba på att gå över till Euron för att stabilisera upp ekonomin samt knyta Sverige hårdare till EU.

Nu står även EUR og USD på ekonomisk gungfly. Så jag gissar att när det tippar så tippar det för hela västvärlden.
Citera
2021-02-15, 07:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolmigtSkitsnack
Det där är ganska diffust. Minst sagt. Kan du utveckla det?

Det finns ju generationer som haft det bra mycket enklare än yngre generationer. T.ex. dom som är födda på 50-talet. "bättre" vet jag inte. Jag hade inte velat varit född då. Fast det är av annat än ekonomiska skäl

Det är de fnoskler vi redan nu matas med. O kommer matas med i framtiden. Allt medan vänsterliberala regeringar tar medelklassens tillgångar via skatt o överför dem till en växande grupp individer vars ända possitiva tillskott till ekonomin är konsumtion. Vi ser det redan idag med bidragssystemen. Men det kommer eskalera med AI o robotisering. I skutändan så hamnar medlen hos ägarna till de globala storföretagen. Vilka inte lär betala speciellt mycket i skatt.

I framtiden så kommer majoriteten inte äga någonting o tvingas hålla käften för att inte förlora de smulor som tilldelas dem.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2021-02-15 kl. 07:34.
Citera
2021-02-15, 08:28
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Hur mycket kreditförluster är det?
Jag antar att det är stora kreditförluster som ligger bakom uppfattningen om o-hållbarhet. Så är det väl?

Är det inte så redan?
Tycker det jämras om det i tid och otid. Dvs några få äger "allt".

Låter ungefär som det är idag. Hyresgästen betalar hyran till fastighetsbolaget som betalar ränta till banken.

Som idag alltså. Den som inte betalar hyran vräks.

Nog så idag också. En nyliberal som vägrar betala skatt får klara problem.

Hur kommer handel med slavar att fungera?
Hur köper och säljer man?

Det handlar om de som inte kommer att kunna försörja sig själv i det nya samhället. Och de kommer att bli många.

För att få medborgarlön och boende behöver du vara vaccinerad och ha en ok social score.

De som överlever vaccinet kommer att behöva uppgradera det löpande för att inte riskera att dö av vanliga förkylningar.

De kommer i princip att vara fria men ett liv utanför deras kontroll blir mycket svårt, speciellt om du tagit vaccinet.

Man vill ha total kontroll på befolkningen. Man styr över boende, inköp, rörlighet, sociala övningar, arbete etc.

I kontrollen ingår även en polisiär kontroll, likt en polisstat. De motsättningar man mot medborgarnas vilja nu skapat i många år ska resultera i att medborgarna själva ska kräva införandet av polisiär makt utan att förstå att den kommer att användas mot dem själva.

Man går all in för detta nu och det går snabbt.
Citera
2021-02-15, 14:42
Medlem
Kraschen kommer inte. Kommer aldrig komma.

Ni måste förstå att (((dom))) som styr aldrig kommer tillåta att skeppet kommer sjunka. Om befolkningen i väst, vaknar upp en dag till ekonomisk kris, vad tror ni kan hända då? DET vill inte (((dom))) riskera.
Citera
2021-02-15, 23:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Framtiden kommer utvisa vart det lutar. Det är via ägande välstånd byggs. När man hyr gör man någon annan rik.
Det är vinstmöjlighet som leder till ökande levnadsstandard. Inte ägande i sig. Ett företag kan hyra/leasa rubbet men ändå producera innovationer/förbättringar som leder till ökad levnadsstandard.

Citat:
Den stora skillnaden blir att man på det här sättet kan plundra den snart krympande produktiva medelklassen. Då inga privata värden byggs så kan inga större förmögenheter flyttas över generationer.
Plundringen sker och har skett i decennier. I Sverige med start med Tage Erlander.

Sedan är det inte bara medelklassen som utsätts. Plundringen är större desto mer sparande och inkomster man har.

Citat:
Man kommer skapa fattigdom utan att det märks på ytan.
Minskad levnadsstandard märks.

Men du svarade inte på en enda fråga.

Hade ju varit trevligt att få reda på om det var kreditförlusterna man mätt upp att skulderna inte är hållbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in