Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag ignorerar inte markkostnaden, som är skyhög i Stockholms innerstad pga absurda priskrav från den sittande kommunstyrelsen. Priserna verkar sätta t.ex Oscar Properties i konkurs. Men bortsett från de senaste 2-3 årens markpriser kostade marken för en 1:a 100-200.000 kr vilket är marginellt jämfört med byggkostnaden.
Men den som likt jag flugit in över Stockholm har sett att 90% är obebyggd skog och vatten. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm, jag menar länet inte innerstan när jag skriver Stockholm. Med lite aktivare politiker som skapar satellitstäder runt Stockholm istället för att maxbebygga allt som är nära tunnelbanan hade markpriserna varit helt annorlunda i Stockholm.
Tyvärr har inte politiker styrt bostadsbyggandet på 50 år utan det tog bankerna över då de såg att de kunde tjäna stora pengar på lånen.
Speciellt under de senaste 20 åren har ju bankerna valt att vilja att de byggs dyra bostadsrätter i centrala lägen. Detta för att kunna låna ut mycket pengar, därav bostadsbubblan.
Dock tror jag att denna bostadsbubbla aldrig kommer att brista eftersom staten och bankerna nu kan sägas vara samma sak.
Se bara vem som blev Swedbanks nya VD....