2006-03-31, 03:08
Medlem
Castlevanias avatar
Fenomenet Federer är för överlägsen i herrtennisen. Han tar död på intresset enligt mig. Finns inga riktiga utmanare förutom Nadal (då han är skadefri). Federer räknas som den största tennisspelaren genom tiderna. Men går det att göra en sådan mätning, med tanke på att han inte har några värdiga motståndare, att tampas med? Borg hade Mcenroe, Sampras hade Agassi osv. osv.

Sen att herrtennisen blivit tråkig som fan där pengagiriga, bortskämda stenansikten som inte visar några känslor gör upp, är en annan femma. Fö är det mer underhållande att kolla på en dam match. Mycket mera profiler inom damtennisen. Vart är dagens John Mcenroe som kastar racken och skäller ut domarna?
Citera
2006-04-06, 19:43
Medlem
Vobblers avatar
Herrtennisen är dötrist nuförtiden, inga profiler alls.
Men Federer är sjukt bra och kul att kolla på. Ingen har väl spelat en snyggare tennis än den mannen.

För 10 år sen satt jag som klistrad vid TV's när det visades tennis, men nu följer jag bara grand slam-turneringarna.
Citera
2006-04-06, 20:11
Bannlyst
Att se Federer spela tennis är som att sitta och dricka öl en varm sommarkväll, ren njutning med andra ord!
Federer är kungen, det är upp till de andra spelarna att förbättra sig och framför allt förbättra högsta/lägsta nivån för att har en chans!
Inte nog med att Federer är en komplett tennispelare han har även ett gudomligt psyke vilket gör att de viktiga/avgörande bollarna ofta vinns eftersom det aldrig är tal om nervdaller från kung Federer!
Tennis må vara en teknisk sport, men den som klarar av att hålla nerverna i styr vinner många matcher..
Citera
2006-04-07, 01:42
Medlem
Castlevanias avatar
Enda trösten är väl att grussäongen snart börjar på allvar. Då kan de duktiga spanjorerna och argentinarna utmana på allvar. Nadal får ses som störste utmanaren i franska öppna. Spannen har vunnit 3 av de senaste 4 mötena mot Federer in fackt.

Undrar just hur många % Federer behöver gå på? Detta år har han inte varit lika förkrossande överlägsen i sina matcher. Han börjar bli lite som Sampras under storhetstiden. Bryter motståndarens serve en gång och ser sedan till att hålla sina egna serve gem. Behöver sällan ta till sitt bästa spel.

Nåväl, det ska bli kul med franska öppna. Eurosport sänder förhoppningsvis igen...
Citera
2006-06-11, 08:22
Medlem
Kreeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Sen att herrtennisen blivit tråkig som fan där pengagiriga, bortskämda stenansikten som inte visar några känslor gör upp, är en annan femma. Fö är det mer underhållande att kolla på en dam match. Mycket mera profiler inom damtennisen. Vart är dagens John Mcenroe som kastar racken och skäller ut domarna?

Det är synd att nätspelarna håller på att försvinna. Det blir intressanta matcher mellan en nätspelare och en baslinjespelare. Britten Tim Henman torde vara en av de få aktiva på touren. Men sist jag bevittnade honom gick han inte fram på alla bollar och spelade passivt. Nä, de flesta spelare utövar ett offensivt baslinjespel. Jag tror många spelare skulle utvecklas betydligt mer om de utövade serve o volley.

I tennis är tredje slaget A och O. Gör du inget av det tredje slaget riskerar du att tappa övertaget i bollduellen (som servare). Nätspelarna lägger sin volley av det tredje slaget. Servekanoner som Andy Roddick skulle vinna mycket på att komma fram till nät.

Showen har försvunnit. Förut på 80-talet då jag inte direkt hade nåt brinnande tennisintresse kunde jag kolla på en match med John Mcenroe. Bara för att se honom bråka med domare och ställa till med skandaler.
Citera
2006-06-13, 21:21
Bannlyst
ja

Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Fenomenet Federer är för överlägsen i herrtennisen. Han tar död på intresset enligt mig. Finns inga riktiga utmanare förutom Nadal (då han är skadefri). Federer räknas som den största tennisspelaren genom tiderna. Men går det att göra en sådan mätning, med tanke på att han inte har några värdiga motståndare, att tampas med? Borg hade Mcenroe, Sampras hade Agassi osv. osv.

han är den bäste genom tiderna, den enda egentliga utmanaren är Nadal men enbart på grus, på andra underlag har han inget att ge mot Federer. På senare tid så är det enbart Nalbandian som slagit Federer då det inte har varit på grus.

Jag tycker inte man kan göra en jämförelse mot Sampras - Agassi och Borg Mcenroe, då Federer är i en helt egen klass, Federer är bättre än vad Sampras och Agassi någonsin har varit och att det då skulle komma 1 spelare till som Federer skulle vara helt makalöst konstigt. Det kan mycket väl hända att han blir den förste att ta alla 4 grand slam titlarna.
Citera
2006-06-13, 23:27
Medlem
P.Gs avatar
Frågan är snarare: var har alla sporters smått galna genier tagit vägen? Vi har ingen McEnroe, ingen Cantona, ingen Gascoigne. Det närmaste vi kan komma är väl Bode Miller, synd bara att hans sport är så jävla ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in