2012-03-25, 18:57
Medlem
El.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magkatarren
Fattar inte att ingen nämnt Hysén som vänsterytter. Spelade inte han på kanten i Djurgården?

Isaksson
Granqvist Mellberg Antonsson M.Olsson
Elm Källström
Larsson Zlatan Hysén
Elmander

Sett till dagsformen går Antonsson före J.Olsson.

Hoppas innerligt att Hamrén skrotar 4-2-3-1 och utnyttjar våra mittfältare. I dagsläget får varken Wernbloom eller Svensson plats. Därav skulle jag vilja se ett tremanna mittfält beståendes av Källström, Elm och Wernbloom. Lite Milan.

Isaksson
S.Larsson Mellberg Antonsson M.Olsson
Källström Wernbloom Elm
Zlatan
Elmander Hysén

Nackdelen är att Larsson inte kommer till sin rätt. Sanningen är dock att vi inte har några dugliga yttermittfältare.

Krävs nog en extremt bra vår av Hysén för att vara startspelare. Hur många matcher hinner de spela av allsvenskan innan EM uppehållet?
Citera
2012-03-25, 19:19
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Vad innebär "dubbelsexa"?

Är inte Martin Olsson tillräckligt konditionsstark och snabb för att fylla på i 90 minuter? Det intrycket har jag fått, och om det inte är så undrar jag vad han alls gör i landslaget då han inte verkar ha några andra styrkor.

Min uppställning ger ju ett klart starkare lag centralt på bekostnad av lite inläggsspel och bredd på vänsterkanten. Jag ser gärna att Chippen istället får komma in i andra halvlek om det är låst, kanske tillsammans med Guidetti.

Jag tycker inte att Elm är mer naturlig som kantspelare än Källström, kanske klarar han rollen bättre, men det är i så fall för att han är en klokare spelare. Jag vill helst ha de klokaste spelarna centralt, och ser inte på något sätt att Källström skulle vara nödvändig i mitten. Hans styrka är hans fina tillslag, men jag tycker fortfarande inte att han är någon att luta sig mot. Han blir bättre om han har folk omkring sig som kan täcka upp. Får han utgå från kanten i en ganska fri roll får han mer tid på sig och kan gå på inspiration utan att behöva ta allt för mycket ansvar, då är han som bäst.

I övrigt vill jag helst inte se Toivonen och Zlatan på planen samtidigt, då de gillar ungefär samma ytor. Hellre då att Zlatan får både Elmander och Hysén/Guidetti som springer.
http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelsechs

Olsson är inte tillräckligt bra för att sköta precis hela kanten för sig själv i 90 minuter, inte i ett EM-slutspel.

Utan att vara dum: har du ens sett Källström de senaste åren? Han styrkor numera ligger i defensiven, han skär av helt rätt ytor, vinner andrabollar och är även bra i uppbyggnadsfasen utan att behöva slå långa bollar. En stabil och smart spelare. Tycker snarare hans fasta situationer och skott varit klart sämre den här säsongen, med undantag för några enstaka situationer. 0 mål och 2 assist på 25 ligamatcher.
Citera
2012-03-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelsechs

Olsson är inte tillräckligt bra för att sköta precis hela kanten för sig själv i 90 minuter, inte i ett EM-slutspel.

Utan att vara dum: har du ens sett Källström de senaste åren? Han styrkor numera ligger i defensiven, han skär av helt rätt ytor, vinner andrabollar och är även bra i uppbyggnadsfasen utan att behöva slå långa bollar. En stabil och smart spelare. Tycker snarare hans fasta situationer och skott varit klart sämre den här säsongen, med undantag för några enstaka situationer. 0 mål och 2 assist på 25 ligamatcher.

Satte han inte en frispark sist?
Citera
2012-03-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnusmas92
Satte han inte en frispark sist?
i cupen...
Citera
2012-03-29, 08:03
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El.Bundy
Krävs nog en extremt bra vår av Hysén för att vara startspelare. Hur många matcher hinner de spela av allsvenskan innan EM uppehållet?
12 matcher hinner spelas av allsvenskan innan EM uppehållet.

Tobias Hysen har redan nämnts som klar för EM och jag anser att John Guidetti har fel i sitt uttalande om hur bra Hysen är.. Motivet John hade var att han spelar i allsvenskan men för att vara ärlig så är han för bra för vår liga och med mer erfarenhet av landslaget och att spela stora matcher så skulle jag välja honom framför John.

Inget illa om Guidetti som säkert kommer att utvecklas och bli en riktigt bra spelare men han är bara 19 år och han behöver utvecklas lite mer för att kunna slå sej in i startelvan.. En joker till sommarens EM men säkert en klass spelare VM 2014 om nu Sverige tar sej dit
Citera
2012-03-29, 11:48
Medlem
El.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
12 matcher hinner spelas av allsvenskan innan EM uppehållet.

Tobias Hysen har redan nämnts som klar för EM och jag anser att John Guidetti har fel i sitt uttalande om hur bra Hysen är.. Motivet John hade var att han spelar i allsvenskan men för att vara ärlig så är han för bra för vår liga och med mer erfarenhet av landslaget och att spela stora matcher så skulle jag välja honom framför John.

Inget illa om Guidetti som säkert kommer att utvecklas och bli en riktigt bra spelare men han är bara 19 år och han behöver utvecklas lite mer för att kunna slå sej in i startelvan.. En joker till sommarens EM men säkert en klass spelare VM 2014 om nu Sverige tar sej dit

Vad jag läste efter den där pressträffen med alla allsvenska lag å Hamren på scen osv, så sa Hysén efteråt att Hamren bara skojja där de fråga om Hysén var helt klar för EM men förmodligen räcker det med att han spelar bra de 12 matcher som kommer så blir han uttagen. Alla vet ju var han går för, har varit i skytteliga topp flera år i rad och en av Allsvenskans bästa spelare.

Sen med John visst han lägger lite dumma kommementarer, vad han menade var att hollänska ligan är bättre än allsvenskan, men som sagt Hysén hade även han gjort ett kanonjobb i Eredivisielive. Bland annat ville ju Club Brygge eller Standard Liège köpa Hysén men han valde att stanna med familjen i Göteborg. Sen har han ju inte så dålig lön heller när han skrev nytt kontrakt sas det att det rörde sig om 200-250k i månaden vilket måste vara bland de bäst betalda.

Rydström var väll runt 45-55k som max i Kalmar
Senast redigerad av El.Bundy 2012-03-29 kl. 12:01.
Citera
2012-04-03, 18:05
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Du har missuppfattat vad en targetplayer är.
Och du verkar helt ha missat svaret jag skrev till dig där jag referade till en bra definiton av vad en targetplayer är, taget från wikipedia. Lär dig att svara på rätt post först innan du uttalar dig tack.

Alltså en targetplayer är, en spelare som i början av de offensiva uppspelen är själva huvudmålet för att få bollen, för att sedan hantera anfallen på olika sätt beroende på läge tex passa, gå själv, hålla i bollen , skjuta osv. När Zlatan spelade som toppforward i landslaget kunde anfall göras helt utan honom. Svenska spelare spelade sig framåt och kom fram till massa avslut helt utan Zlatan. Det är en av anledningarna varför Zlatan ibland kunde tyckas osynlig i vissa landslagsmatcher. Visst är det så att han kanske fick mera bollar än andra forwards beroende på att han just är den han är, men det är fortfarande så att det var långt från alla anfall som gjordes med hans hjälp. Därför kan man inte säga att han var en riktig targetplayer på den gamla topp positionen även fast han fick ganska mycket bollar.

Nu i den mer släpande positionen blir Zlatan mer en automatiskt targetplayer, i och med att han spelar mer centralt in på planen och inte alltid är uppe och lallar längst upp. Därför byggs också anfallet upp med honom på ett helt annat sätt. Så där har du fel angående att Zlatan var lika mycket en targetplayer i topp positionen som i den släpande.
Citera
2012-04-03, 18:16
Medlem
Vimsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Och du verkar helt ha missat svaret jag skrev till dig där jag referade till en bra definiton av vad en targetplayer är, taget från wikipedia. Lär dig att svara på rätt post först innan du uttalar dig tack.

Alltså en targetplayer är, en spelare som i början av de offensiva uppspelen är själva huvudmålet för att få bollen, för att sedan hantera anfallen på olika sätt beroende på läge tex passa, gå själv, hålla i bollen , skjuta osv. När Zlatan spelade som toppforward i landslaget kunde anfall göras helt utan honom. Svenska spelare spelade sig framåt och kom fram till massa avslut helt utan Zlatan. Det är en av anledningarna varför Zlatan ibland kunde tyckas osynlig i vissa landslagsmatcher. Visst är det så att han kanske fick mera bollar än andra forwards beroende på att han just är den han är, men det är fortfarande så att det var långt från alla anfall som gjordes med hans hjälp. Därför kan man inte säga att han var en riktig targetplayer på den gamla topp positionen även fast han fick ganska mycket bollar.

Nu i den mer släpande positionen blir Zlatan mer en automatiskt targetplayer, i och med att han spelar mer centralt in på planen och inte alltid är uppe och lallar längst upp. Därför byggs också anfallet upp med honom på ett helt annat sätt. Så där har du fel angående att Zlatan var lika mycket en targetplayer i topp positionen som i den släpande.
+1
Du och jag har ungefär samma tankar kring detta. Zlatan har ju inte alls varit lika mycket "targetplayer" som i denna nya positionen han spelade mot Kroatien. Spelet byggs ju upp på ett helt annat sätt kring honom i den släpande positionen och även fler uppspel går mot honom nu. Det är bara att hoppas att han spelar lika bra i EM som han gjorde mot Kroatien.
Citera
2012-04-03, 19:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
text
Den definitionen du hittade på wikipedia håller inte med dig heller. Titta på den sista meningen som du citerade, speciellt dom sista 4 orden där.

"Gemensamt är att en target player förväntas hålla fast bollen i anfall så att laget kan flytta fram för ett längre anfall, alternativt att target playern själv attackerar, med eller utan understöd."

Det var precis så som Hamrén försökte använda honom förut. Det var inte så han spelade senast. Targetspelaren är den stora starka spelaren längst fram som håller i bollen tills resten av laget hinner fram (eller anfaller själv). Inget annat.
Citera
2012-04-03, 21:46
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Den definitionen du hittade på wikipedia håller inte med dig heller. Titta på den sista meningen som du citerade, speciellt dom sista 4 orden där.

"Gemensamt är att en target player förväntas hålla fast bollen i anfall så att laget kan flytta fram för ett längre anfall, alternativt att target playern själv attackerar, med eller utan understöd."

Det var precis så som Hamrén försökte använda honom förut. Det var inte så han spelade senast. Targetspelaren är den stora starka spelaren längst fram som håller i bollen tills resten av laget hinner fram (eller anfaller själv). Inget annat.
Nej, targetplayern är den spelare som ska vara målet att ha bollen vid uppspelningen av anfallet. Det står inte någonstans att han just ska vara längst fram eller något annat, men oftast är han långt upp. Zlatan brukar vara högt upp i position men det är inget måste att han ska vara allra längst upp för att agera targetplayer.

Sedan har ju Zlatan även en mer friare roll så det förekommer ju också att han tar offensiva löpningar om han ser en öppning. Men som sagt så är det fortfarande så att han är målet för uppspelningarna, alltså target spelaren. Zlatan skulle fortfarande kunna gå själv framåt "utan understöd" även fast Elmander är lite längre fram på andra kanten.
Citera
2012-04-03, 22:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej, targetplayern är den spelare som ska vara målet att ha bollen vid uppspelningen av anfallet. Det står inte någonstans att han just ska vara längst fram eller något annat, men oftast är han långt upp. Zlatan brukar vara högt upp i position men det är inget måste att han ska vara allra längst upp för att agera targetplayer.

Sedan har ju Zlatan även en mer friare roll så det förekommer ju också att han tar offensiva löpningar om han ser en öppning. Men som sagt så är det fortfarande så att han är målet för uppspelningarna, alltså target spelaren. Zlatan skulle fortfarande kunna gå själv framåt "utan understöd" även fast Elmander är lite längre fram på andra kanten.
Återigen.. Och detta är alltså från den definitionen du själv la upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
hålla fast bollen
Targetplayern håller fast bollen. Han är inte ett allmänt mål för passningar och offensiv speluppläggare. Han är den stora starka spelaren som håller i bollen själv när resten av laget flyttar upp. Förstår du skillnaden?
Citera
2012-04-07, 21:43
Medlem
Casabas avatar
Anses jag fortfarande vara helt verklighetsfrånvänd och är det fortfarande "inte en diskussion" (eller vad det nu var en IFK:are sa om mina tidigare inlägg), att alla fortfarande tycker (helst inte IFK:are) att Hysén borde gå före en Rosenberg som nu är uppe i sju spelmål i Bundesliga?
Senast redigerad av Casaba 2012-04-07 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in