2010-09-05, 18:53
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Jag tycker ändå det är en jävla skillnad. Hur många bra spelare har Sverige i generationen 26-30 år? Runström, Djuric, Farnerudarna etc. - antingen fick dom chansen i A-landslaget men tog den inte, eller så dög dom helt enkelt inte och av utespelarna födda 80-84 är det egentligen bara Elmander, Zlatan och Källström som var/är tillräckligt bra för ett landslag. Kanske Jonas Olsson också. Fyra spelare på fem år. Ett landslag ska inte vara en plantskola utan där ska spelare inte väljas med ålder som en parameter. Av de utespelare som är med i landslagstruppen nu har alla gjort A-landslagsdebut när dom var 23 år eller yngre med undantag för Majstorovic. Alla utom Bajrami gjorde sin debut under Lagerbäck(/Söderberg)...
Jo, Lagerbäck körde ju mycket ungt folk på vinterturneerna varje år.Men av dessa så fick väl knappt en enda spelare chansen i det riktiga landslaget. Det är lixom lite lättare att visa sina kvaliteer med klasspelare runt omkring sig än bara "b-lagsspelare".
Sen hade vi några riktiga katastrofspelare kvar på slutet alldeles för länge.....micke nilsson, petter hansson, sidleds osv. När ny ung spelare äntligen fick prova på så känns det som om dom var tvugna att vara näst intill felfria för att få fortsatt förtroende medans dom gamla stötarna fick vara i princip hur usla som helst. Vi hade ju sån kris på backar att träbenet micke nilsson tilläts spela på fel kant lät det.
I matcher mot lag som san marino, luxemburg, malta har man haft en utmärkt chans att slussa in lite nytt material.Men icke.....då lät det att det är viktigt att spela ihop laget. Likaså i en massa vänskapskamper.
Ta en sån som bajrami eller wernbloom, det finns inte en chans i helvetet att nån av dom skulle tagit plats i lagerbäcks startelva i detta em-kval.
Citera
2010-09-05, 19:31
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Jo, Lagerbäck körde ju mycket ungt folk på vinterturneerna varje år.Men av dessa så fick väl knappt en enda spelare chansen i det riktiga landslaget. Det är lixom lite lättare att visa sina kvaliteer med klasspelare runt omkring sig än bara "b-lagsspelare".
Sen hade vi några riktiga katastrofspelare kvar på slutet alldeles för länge.....micke nilsson, petter hansson, sidleds osv. När ny ung spelare äntligen fick prova på så känns det som om dom var tvugna att vara näst intill felfria för att få fortsatt förtroende medans dom gamla stötarna fick vara i princip hur usla som helst. Vi hade ju sån kris på backar att träbenet micke nilsson tilläts spela på fel kant lät det.
I matcher mot lag som san marino, luxemburg, malta har man haft en utmärkt chans att slussa in lite nytt material.Men icke.....då lät det att det är viktigt att spela ihop laget. Likaså i en massa vänskapskamper.
Ta en sån som bajrami eller wernbloom, det finns inte en chans i helvetet att nån av dom skulle tagit plats i lagerbäcks startelva i detta em-kval.

Hade Lagerbäck spelat Wernbloom istället för Kim hade det väl klagats på att Wernbloom är mer defensiv och destruktiv än Kim. Jag förstår inte hur man kan ha något emot Micke Nilsson, framförallt inte om man jämför med Lustig, och de matcher sidled gjorde de sista åren var han snudd på fantastisk. Hansson/Majstorovic är väl en smakfråga, men även Lagerbäck spelade väl med Majstorovic i slutet.

Elm är ett exempel på en spelare som fick chansen av Lagerbäck, vilka spelare fick inte den chans de borde?
Citera
2010-09-05, 19:41
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Funeral: Vilka fler spelare som nu är i åldrarna 25-30 skulle Lagerbäck ha kört med då? Det var dom som var unga under Lagerbäcks andra halva som förbundskapten. Vilka har Lagerbäck inte tagit ut som skulle platsa i landslaget?
Citera
2010-09-05, 20:27
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Hade Lagerbäck spelat Wernbloom istället för Kim hade det väl klagats på att Wernbloom är mer defensiv och destruktiv än Kim. Jag förstår inte hur man kan ha något emot Micke Nilsson, framförallt inte om man jämför med Lustig, och de matcher sidled gjorde de sista åren var han snudd på fantastisk. Hansson/Majstorovic är väl en smakfråga, men även Lagerbäck spelade väl med Majstorovic i slutet.

Elm är ett exempel på en spelare som fick chansen av Lagerbäck, vilka spelare fick inte den chans de borde?

Micke Nilsson? Killen var okej defensivt men kass offensivt trots att han varit mittfältare i stort sett hela karriären.
Maestro är bättre än Hansson på nästan alla punkter så helt rätt.
Marcus Berg borde fått chansen efter sina år i Holland helt klart istället för Rosenberg, Jonas Olsson utan tvekan som gör en säsong som mer eller mindre ordinarie i PL och sen Championship men får inte chansen.
Citera
2010-09-05, 20:46
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch

Ja du....har du nångång sett en enda bra passning offensiv av micke nilsson eller för den delen petter hansson? Lustig är klart bättre än denna fantastiska nilsson, Stoor var även han bättre. Östlund var även han bättre ända tills hans klassiska match mot irland då han käka korv i stort sett hela matchen......alla vet ju vad som hände efter den matchen.
Att du ens jämför majstorovic med hansson får mig att undra om du är lagerbäck himself. Han gjorde en supermatch och det var mot spanien hemma i nåt kval. Sen var han helt sanslös usel mot klasslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Funeral: Vilka fler spelare som nu är i åldrarna 25-30 skulle Lagerbäck ha kört med då? Det var dom som var unga under Lagerbäcks andra halva som förbundskapten. Vilka har Lagerbäck inte tagit ut som skulle platsa i landslaget?

Jag tror inte tobias grahn hade gjort bort sig om han fått chansen i rätt tid för ett par år sen.
Övriga:
Ishizaki
Dorsin
Bjärsmyr
granqvist
Wendt
J.Olsson
R.Lindgren
Dessa spelare har gjort nån enstaka a-landskamp och med tanke på vilka positioner dom var aktuella till så tror jag inte det varit direkt omöjligt att konkurera ut dom ordinarie. Det känns som om hamrén provat lite mer om han startat som förbundskapten efter vm-06.
Många glömmer att när en ung spelare får chansen i ett a-landslag i en riktig match så höjer han både sitt självförtroende enormt och vad som helst kan i princip hända. Proffsklubbar blir än mer intresserade.
Goitom är väl en annan spelare som kanske borde fått visa vad han gick för när han hade toppform, men forwardsuppställningen på den tin var ju iofs av världsklass.
Citera
2010-09-05, 20:47
Medlem
NirvanAs avatar
Förresten vad hände med Rasmus Elms brorsa, Victor? Fick inte han någon match med a-laget förut? Var det en engångsföreteelse och nu kommer han aldrig lira i a-landslaget.. vet knappt vart han lirar nu för tiden? Eredivisie?
Citera
2010-09-05, 20:53
Medlem
FabioAugustos avatar
Viktor har haft borrelia i drygt ett år och har bara spelat sporadiskt.

Säg vilka matcher Hansson var så dålig i? De svenska mittbackarna har alltid levererat 100%-iga insatser, jag har nästan aldrig sett en svensk mittback vara dålig i en kval/turneringsmatch.

Säg såhär; tycker du att Ishizaki, Dorsin eller Lindgren platsar i ett nuvarande landslag? Om inte, varför skulle de då fått en ordentlig chans? Det är inte så att dom blivit så mycket sämre fotbollsspelare direkt. Granqvist var ofta med under Lagerbäck också men hade både storspelande Majstorovic och Mellberg framför sig. Wendt fick väl starta några riktigt landskamper? Dorsin har ju aldrig visat något i landslaget han heller. Den enda riktiga folk kan komma på är Jonas Olsson. Bjärsmyr? Mannen som inte platsade i PAO ska peta två av samma ligas bästa mittbackar?

Sedan skiljer det förresten bara ett år mellan Majstorovic och Hansson så hur "ungdomligt" det är att spela med Majstorovic vet jag inte. Att spela med unga spelare för att dom kanske kan bli bra är bara så dumt att jag finner ord.
Citera
2010-09-05, 20:57
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Micke Nilsson? Killen var okej defensivt men kass offensivt trots att han varit mittfältare i stort sett hela karriären.
Maestro är bättre än Hansson på nästan alla punkter så helt rätt.
Marcus Berg borde fått chansen efter sina år i Holland helt klart istället för Rosenberg, Jonas Olsson utan tvekan som gör en säsong som mer eller mindre ordinarie i PL och sen Championship men får inte chansen.

Olsson får ju inte chansen under Hamrén heller. Micke Nilsson var helt klart landslagsmaterial, bra teknik och spelförståelse, absolut inget att klaga på att han var ordinarie. Nu lade han av och då är väl kanske Lustig bästa alternativet, men det har inte något att göra med att Hamrén skulle vara mer vågad än Lagerbäck.

Berg hade jag nog också gärna sett före Rosenberg, tror dock inte att Rosenberg gjorde speciellt många matcher under tiden Berg varit aktuell? Gavs ju inte så många chanser när Larsson och Zlatan fanns och Elmander var i toppform. Berg fick ändå spela ett par kvalmatcher 09, så han hade säkert haft samma roll idag även om Lagerbäck varit kvar.
Citera
2010-09-05, 21:01
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:

Säg vilka matcher Hansson var så dålig i? De svenska mittbackarna har alltid levererat 100%-iga insatser, jag har nästan aldrig sett en svensk mittback vara dålig i en kval/turneringsmatch.

Säg såhär; tycker du att Ishizaki, Dorsin eller Lindgren platsar i ett nuvarande landslag? Om inte, varför skulle de då fått en ordentlig chans? Det är inte så att dom blivit så mycket sämre fotbollsspelare direkt. Granqvist var ofta med under Lagerbäck också men hade både storspelande Majstorovic och Mellberg framför sig. Wendt fick väl starta några riktigt landskamper? Dorsin har ju aldrig visat något i landslaget han heller. Den enda riktiga folk kan komma på är Jonas Olsson. Bjärsmyr? Mannen som inte platsade i PAO ska peta två av samma ligas bästa mittbackar?

Sedan skiljer det förresten bara ett år mellan Majstorovic och Hansson så hur "ungdomligt" det är att spela med Majstorovic vet jag inte. Att spela med unga spelare för att dom kanske kan bli bra är bara så dumt att jag finner ord.

Min personliga åsikt är att just backar, likadant inom hockey, måste ha mer rutin o erfarenhet än andra positioner, för det helt enkelt krävs på yppersta toppnivå, har ingen statistik eller sånt inom fotboll men man får iaf känslan att mittbackarna är som bäst när dom är närmare 30 än 20, vilket inte är lika vanligt för forwards etc

Forwards är fart, kvickhet, acceleration o kreativitet viktigaste medan backar måste satsa mest på brytsäkerhet, posisionsspel o veta hur man ska röra sig mycket mer.

Så för mig iaf, är det naturligt med äldre mittbackar och man har ungdomen som forwards o mittfältare.
Citera
2010-09-05, 21:12
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ja du....har du nångång sett en enda bra passning offensiv av micke nilsson eller för den delen petter hansson? Lustig är klart bättre än denna fantastiska nilsson, Stoor var även han bättre. Östlund var även han bättre ända tills hans klassiska match mot irland då han käka korv i stort sett hela matchen......alla vet ju vad som hände efter den matchen.
Att du ens jämför majstorovic med hansson får mig att undra om du är lagerbäck himself. Han gjorde en supermatch och det var mot spanien hemma i nåt kval. Sen var han helt sanslös usel mot klasslag.
Jag föredrar nog Nilsson före både Stoor och Östlund, men Östlund var ju ordinarie innan han själv spelade bort sig och Stoor fick också en hel del chanser, där finns väl inget att klaga på?

Håller inte med om att Hansson var sanslöst kass, han var ingen favorit hos mig heller, föredrar också Majstorovic, men ser det som sagt mer som en smakfråga än att Lagerbäck skulle gjort en jättetabbe. I vilket fall blev ju Majstorovic ordinarie till slut under Lagerbäck.

Ser inte att det är några storstjärnor landslaget missat bland de du räknar upp. Tror mest det har att göra med att gräset är grönare på andra sidan, så fort det går mindre bra börjar man kolla efter spelare som inte blivit uttagna, och lobbar för dom tills de får chansen, när de sedan inte håller måttet börjar man lobba för nya spelare. Seb. Larsson, Chippen, Anders Svensson, Kim K är några exempel på sådana spelare. Tror att Lindgren, Olsson och Goitom hade gått samma väg, efter att de gjort några matcher hade man velat ha in någon annan.
Citera
2010-09-05, 21:19
Medlem
funerals avatar
Citat:

Är det? Är det bättre att satsa på rutinerade spelare som haft sitt bäst före datum och på kraftig nedgång? Är det bättre att spela dessa i träningskamper och i kvalmatrcher mot uselt motstånd?
Är det bättre att fortsätta spela dessa rutinerade spelare enbart för dess rutin trots att dom gjort en mängd usla insatser på sistone? Det låter däremot så dumt att jag inte finner några ord.
Och som sagt det gäller att ha lite fingertoppskänsla att plocka in dessa nya unga spelare, inte vänta tills dom fyllt 28-29 och deras utvecklingkurva avstannat för ett par år sen. Något jag tror Hamrén besitter. Bjärsmyr gick vad jag vet till pao förra säsongen, efter att lagerbäck avgick.Så varför du drar upp att han misslyckats i pao hajjar jag inte riktigt då jag enbart pratade om landslaget under lagerbäck tid.
Det fetstila angående petter hansson samt att svenska mittbackar alltid gjort 100% insatser tar jag som enbart ironi från din sida.
Citera
2010-09-05, 21:21
Moderator
easy_dans avatar
Citat:

Jag tror inte tobias grahn hade gjort bort sig om han fått chansen i rätt tid för ett par år sen.
Övriga:
Ishizaki
Dorsin
Bjärsmyr
granqvist
Wendt
J.Olsson
R.Lindgren
Dessa spelare har gjort nån enstaka a-landskamp och med tanke på vilka positioner dom var aktuella till så tror jag inte det varit direkt omöjligt att konkurera ut dom ordinarie. Det känns som om hamrén provat lite mer om han startat som förbundskapten efter vm-06.
Många glömmer att när en ung spelare får chansen i ett a-landslag i en riktig match så höjer han både sitt självförtroende enormt och vad som helst kan i princip hända. Proffsklubbar blir än mer intresserade.
Goitom är väl en annan spelare som kanske borde fått visa vad han gick för när han hade toppform, men forwardsuppställningen på den tin var ju iofs av världsklass.

Frågan var alltså Funeral: Vilka fler spelare som nu är i åldrarna 25-30 skulle Lagerbäck ha kört med då?

Bjärsmyr är under 25 och faller bort
Wendt och Dorsin är både vänsterbackar, Edman var dessutom väldigt bra på den tiden och efter det Safari o delvis Adam Johansson..inget direkt märkligt. Ändå har dessa två 16 resp. 10 landskamper.
Lindgren fick väl flera chanser men gick skadad en hel del när han var på tapeten, i samma pos. som Sebbe Larsson slog igenom.
Granqvist och Bjärsmyr är båda mittbackar, ingen petar i min åsikt Mellberg.
Olsson också mittback men jag har knappt sett honom så ingen kommentar, se dock ovan.
Ishizaki borde nog fått chansen mer ja men samtidigt konkurrerade han främst med Ljungberg, inte direkt så att Ishi var bättre 2007-2008

Tycket du missar målet en aning när du på 7 spelare listar 3 mittbackar och 2 vänsterbackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in