2008-08-18, 18:55
  #4429
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Sverige ska tydligen prova ett nytt spelaystem på onsdag. 3-5-2. Ska bli spännande.

Låter väldigt intressant. Oroande dock att det i samma artikel skrivs om en 5-3-2-taktik också, a'la Grekland, eller det var väl mer 5-4-1? Hur som helst är det egentligen bara sifferkombinationer, det intressanta är att se hur själva spelidén ser ut på planen, och att Surgubben tänker i lite nya banor.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article3127269.ab
Citera
2008-08-18, 19:52
  #4430
Medlem
Treehorns avatar
3-5-2 känns aningen passé, finns det några framgångsrika lag som spelar så längre?
Citera
2008-08-18, 20:03
  #4431
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
3-5-2 känns aningen passé, finns det några framgångsrika lag som spelar så längre?
Ryssland spelar väl en variant av 3-5-2. Om än lite hollandsinfluerat nu med Hiddink.


3-5-2 är ju vanligt i Ryssland och Brasilien. CSKA Moskva spelade ju 3-5-2 när de vann UEFA-cupen 2005. Brasilien vann VM med den formationen 2002.



Kanske skulle funka i ett svenskt lag. Sebastian Larsson som högermittfältare som även kan falla tillbaka i defensiven. Chippen på vänstern (ja, han lär bli kvar) som inte jobbar lika mycket i defensiven. På vänstern får en mittback kliva ut lite.



Kanske kan vara till fördel för en av våra större stjärnor. Kim Källström, som inte skulle behöva tänka så mycket på defensiven om han har två mer defensiva mittfältare bakom/bredvid sig.
__________________
Senast redigerad av zzwampen 2008-08-18 kl. 20:10.
Citera
2008-08-18, 20:12
  #4432
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
På vänstern får en mittback kliva ut lite.

Eller en om man kör med två defensiva mittfältare (vilket jag antar blir fallet) så kan ju en av dem täcka upp bakom yttermittfältarna.
Citera
2008-08-18, 21:36
  #4433
Medlem
Eastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Tja, Berg är ju uttagen till onsdagens match. Söder är väl för ung ännu, men han kommer såklart spela i a-landslaget inom ett par år. Tålamod, min vän. Vad Daniel Andersson och Anders Svensson fortfarande gör i landslaget är dock en gåta.
Jag tycker han är given i landslaget, han gör väldigt sällan en dålig match. Och nu när Kim är bänkad i Lyon så är han solklar.
Citera
2008-08-18, 21:56
  #4434
Medlem
Är det inte dags för Henke att tacka för sig nu. Lagkapten mot Frankrike.
Herregud, killen är snart 40 år. Släpp in lite nytt friskt blod i landslaget.
__________________
Senast redigerad av darko 2008-08-18 kl. 22:06.
Citera
2008-08-18, 22:03
  #4435
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Är det inte dags för Henke att tacka för sig nu. Lagkapten mot Frankrike.
Herregud, killen är snart 40 år. Släpp in lite nytt frisktblod i landslaget.

Ja det är det faktiskt för det är ju inte troligt att han spelar i ett eventuellt VM iaf...
Citera
2008-08-18, 22:07
  #4436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Ja det är det faktiskt för det är ju inte troligt att han spelar i ett eventuellt VM iaf...

Precis. Lite självdistans får killen ha. Henke, du har inget mer att ge och
tack för tiden i landslaget.
Citera
2008-08-19, 12:35
  #4437
Medlem
Brullas avatar
Ang. 3-5-2. Känns som ett föråldrat spelsystem som var inne för fem år sen innan alla kom på att trebackslinje inte funkar.

Dock tror jag att Sverige kommer spela 5-3-2 i försvar och 3-5-2 i anfall, liksom många spelar 4-5-1 i fösvar och 4-3-3 i anfall. Jag förstår dock inte riktigt hur Lasse tänker med det här. Seb Larsson är perfekt som ytter i 3-5-2 när han måste ligga lite längre ner i banan och försvara mer än i 4-4-2. Chippen å andra sidan passar inte alls in i det systemet känns det som.

Dock kan man inte veta om Lasse vill spela med två ordinarie ytterbackar som yttermittfältare och tre mittbackar längst bak. Hursomhelst skall det bli intressant att se även om jag är skeptisk.
Citera
2008-08-19, 12:43
  #4438
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Ang. 3-5-2. Känns som ett föråldrat spelsystem som var inne för fem år sen innan alla kom på att trebackslinje inte funkar.

Dock tror jag att Sverige kommer spela 5-3-2 i försvar och 3-5-2 i anfall, liksom många spelar 4-5-1 i fösvar och 4-3-3 i anfall. Jag förstår dock inte riktigt hur Lasse tänker med det här. Seb Larsson är perfekt som ytter i 3-5-2 när han måste ligga lite längre ner i banan och försvara mer än i 4-4-2. Chippen å andra sidan passar inte alls in i det systemet känns det som.

Dock kan man inte veta om Lasse vill spela med två ordinarie ytterbackar som yttermittfältare och tre mittbackar längst bak. Hursomhelst skall det bli intressant att se även om jag är skeptisk.

Ibrahimovic - ?
Källström - Svensson - ?
? --------------------------- Larsson
Majstorovic - Mellberg - ?
Isaksson

Borde väl bli något sånt... Kanske Hansson på Majstorovic plats.
Citera
2008-08-19, 13:16
  #4439
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
3-5-2 är ju vanligt i Ryssland och Brasilien. CSKA Moskva spelade ju 3-5-2 när de vann UEFA-cupen 2005. Brasilien vann VM med den formationen 2002.
Brasilien spelade 4-4-2 under VM -02. Cafu, Lucio, Roque Junior och Roberto Carlos i backlinjen.
Citera
2008-08-19, 14:02
  #4440
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Brasilien spelade 4-4-2 under VM -02. Cafu, Lucio, Roque Junior och Roberto Carlos i backlinjen.
Fel.

Brasilien spelade 3-5-2 med Roberto Carlos och Cafu på kanterna.

Edmilson bredvid Lucio och Roque Jr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in