Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Har skrivit det tidigare att bara för att x är en bättre spelare betyder inte det att han passar bättre än y i ett specifikt spelsystem. Alltså: Är Hugo Larsson en mycket bättre spelare än Saletros? Ja men betyder det att han passar bättre i JDT´s spelsystem? Nej.
Såklart det fattar man ju. Men att Larsson inte kan slå vertikalpassningar är bara tramsigt. Statistiken visar att HL ligger i topp i Bundesliga gällande "svåra passningar" som når fram. Vi som följt hela cirkusen vet ju att detta var den officiella anledningen till att Saletros petat Larsson enligt JDT.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Man kan bara prestera mot motståndet man ställs emot, vi får helt enkelt avvakta å se hur det blir på den fronten och blir Saletros petad så fine. Jag kommer inte försvara honom med näbbar och klor men likväl ska han bli petad beroende på hans klubbadress enligt den stora massan.
Ja vi får avvakta och se, men det är inte seriöst att cementera en allsvensk 30-åring i en startelva utan att rotera med två stora mittfältstalanger som båda spelar i topplag i toppligor där båda haft bärande roller i vardera lag. Lite som om en svensk tränare tog över Norges landslag och spelade med Lasse Berg Johansen framför Ödegaard för att Lasse Berg kan slå vertikalpassningar men inte Ödegaard. Ja nu fattar jag ju att jämförelsen kanske inte är helt jämförbar men du fattar poängen. Det skulle blivit ramaskri i Norge i ett sådant skede. Tror fortfarande att det bara är ni AIKare som inte fattar riktigt hur sjukt det är. Jag tycker t.ex. att det är sjukt att Bolin går före Swedberg (jag har alltså självinsikten att förstå det sjukliga i det) men ni AIKare kan inte förstå att det är sjukt att Saletros petat Larsson och Bergvall.
Nej det har inte enbart att göra med vilken tröja Saletros bär.
Bergvall + Larsson har båda matchats mot toppmotstånd och är vana att spela på den stora scenen, båda gick långt i EL, de är unga och har ca 10 år kvar att spela på hög nivå om Gud vill och båda håller sig skadefria. CL väntar för båda nästa säsong.
Saletros har inte varit i närheten av att sättas mot samma motstånd och är trots sin ålder otestad i dessa sammanhang.
Förstår att Nations League är viktigt på sitt sätt, men det är ändå sjukt fegt att inte spela in dessa två mer när ett VM-kval legat runt hörnet länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Jag har inte duckat några som helst frågor men du å andra sidan fick frågan av mig ett flertal gånger i matchtråden efter NL om Malmö skulle göra rätt ifall dom lämna planen efter att ha hört "Skånefittor!" men det vägrar du svara på
(FB) Nations League 24/25 - Omg 6. 17-19/11
Snälla, har du inte släppt det än? Jag står fast vid vad jag skrev där och svarade faktiskt på ditt tramsande i den tråden.
(FB) Nations League 24/25 - Omg 6. 17-19/11
För att sammanfatta för andra läsare: Du förstod Kosovospelarna som gick av planen när rumänerna skanderade en annan nations namn och jämförde det med ifall någon sa "Skånefittor" till Malmö FF, för det första är jämförelsen usel och för det andra blev det att rumänerna tilldelades segern. Läser du tråden tyckte andra också att jämförelsen haltade och teknist sett är det lättare avbryta matcher i Allsvenskan än internationella tävlingslandskamper som är mycket svårare att avbryta och speciellt inte för såna "lätta" överträdelser.
Glömmer t.ex. inte när Sverige spelade mot Montenegro i något kval för ca 10 år sedan och den montengrinska publiken skrek "zigani, zigani, zigani!" till Ibrahimovic, pissade svenska spelarna i byxorna då och gick av planen i protest? Nej de spelade färdigt och vann matchen. Skrivbordssegrar skall undvikas i tävlingslandskamper och speciellt inte för såna lätta saker som att skandera en annan nations namn.
Slutdiskuterat om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Nej nej absolut inte. Du tror verkligen inte på att det är svågerpolitik som ligger bakom uttagningarna...
Nu menade jag ju NU, i dagsläget. Tyckte jag gav rimliga argument till varför det är galet att Saletros gått före andra spelare och då skrev jag inte om vad jag tror gällande svågerpolitiken. Du mfl AIKare är alltså immuna mot helt rimliga argument och seriösa funderingar och slår ifrån er allt baserat på vad personen i fråga tidigare sagt om svågerpolitiken Svff-AIK.
Håller fast vid mina misstankar om det men denna gången bjöd jag faktiskt på seriösa tankegångar. Gått starka rykten om att Seb Larsson varit drivande i att ta ut mittfältarna i landslaget, sedan var det en användare här i tråden som kunde koppla spelaruttagningarna till vilka deras agenter var som hade viss koppling till JDT, nu var det ett tag sedan och jag orkar inte leta upp inlägget. Hursomhelst sånt ska inte få ske i landslaget...Jag tror hela fotbollsverige skulle bli galna om IKT petade Gyökeres eller Isak med argumentet att IKT kan limma långbollar och vara en uppspelspunkt...
Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Återstår att se.
Men ärligt jag skiter fullständigt i spelares bakgrund när dom är i landslaget, det är helt irrelevant så länge dom presterar och jag gav ett antal exempel på det.
Oscar Wendt spelade 244 matcher i Bundesliga men hade en urusel landslagskarriär.
Pär Zetterberg var strålande i Belgien men kom till spel i endast 32 landskamper.
Kennedy Bakircioglu fick aldrig nåt riktigt genombrott i landslaget trots en bra utlandskarriär och såklart den mest solklara i Anders Svensson i Elfsborg som det var en jävla debatt om när han valdes före Kim Källström som var lysande i Frankrike.
Poängen är kort å gott att det inte måste va en självklarhet att spelarna i dom större lagen ska spela, absolut inte.
Ok så om man ska nyansera det lite åt andra hållet, sätt upp hela GAIS startelva mot Azerbajdzjan och Estland. Skulle de gjort bort sig? Troligen inte. Skulle de vunnit? Ja kanske.
Skulle de spelat jämnt mot Slovakien? Ja kanske på hemmaplan. Skulle de förlorat mot Luxemburg? Kanske inte, nja.
Är det rimligt då att cementera GAIS när vi har spelare som då presterar i topplag i toppligor? Det är inte seriöst överhuvudtaget och sånt sysslar inte andra nationer med. Sedan måste man vara proaktiv och kanske zooma ut lite, tänka på vad som ligger i framtiden (VM-kval), svårare motstånd osv. Då är det inte rimligt att starta en snubbe på 30 år vars utlandspeak varit när han spelade i Hannover(?) och helt obehindrat startar i varje samling när det finns spelare som är vana vid tufft matchande.
(Medveten om att tanken sist var att Larsson + Bergvall skulle spela tillsammans. Detta i en träningsmatch dock. Sedan förespråkar jag inte en startelva med enbart massa tonåringar och 20-25 åringar, jag förstår vikten av rutin förstås).
Det enda jag inte förstår är varför man inte släppt lite på rutinen mot lag som vi ska och bör slå även med yngre förmågor. Då kan man inte ha Sveriges bästa i tankarna om man inte vill förbereda den kommande generationen på tyngre viktiga matcher.