2022-05-02, 10:13
  #39061
Medlem
Gruvafghanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
I helgen startade Gudmundsson som fullfjädrad vänsterback återigen och gjorde det bra, det tidigare snacket om att han fungerar bättre som wingback kan vi alltså lägga åt sidan nu. I podcasten Lundh uppmärksammas också hans frånvaro i landslaget:



Vi har en ung kille som drömmer om landslaget och alltid följt sitt land från sidan, gör det bra i en storklubb i en toppliga och som dessutom har många spännande egenskaper på en position där vi är ganska svaga. Detta räcker inte för Janne som förlitar sig på sina vapendragare i Martin Olsson som är passé och saknar utvecklingspotential. Janne har fortfarande inte ringt och grattat Gabriel för sin framgång, inte ens förmått sig att höra av sig och säga att "Vi har koll på dig".

Nej Janne visar sin rätta sida mer och mer, det är något som inte stämmer med honom och landslagsledningen.

Jag skrev ett argsint inlägg i samband med matcherna mot Tjeckien och Polen där jag ifrågasatte det galna i att ta ut 8 spelare som kan spela som anfallare och inte ta ut Gabriel när vi har 2 skadedrabbade vänsterbackar i Augustinsson och Olsson. Och Bengtsson som varit tredjeval senaste tiden. Där de två senare närmar sig 35 års åldern och tillhör Allsvenska klubbar. Med tanke på Gudmundsson's flexibilitet och förmåga att spela på ytterligare 2 positioner är det helt oförståeligt att Janne och pajasarna inom ledningen hållit och fortsätter hålla honom utanför.

Janne's månadslön ligger på ca 300.000 +- och nu när landslaget inte spelar och inte gjort på 3 månader när NL-matcherna bär av i juni undrar jag vad han gör för att förtjäna den lönen? Hans arbetsuppgifter ligger väl i att scouta utlandsproffsen och ha en någorlunda kontakt med dessa? Vad gör han för göra sig förtjänt av lönen han lyfter? Jag såg honom på läktaren på TV när DIF spelade mot Norrköping tror jag det var. Tycker Janne det är roligare att sitta och trycka hemma i Sverige och följa den inhemska bländande fotbollen medan vi har utlandsproffs som gör det bra i toppligorna?

Jannes fotbollsdemens gör sig uppenbar gång på gång. Efter att ha varit en stor försvarare och hyllare av Janne har jag nu tappat mycket av förtroendet som fanns för honom. Han skadar just nu mer än vad han gör nytta.

Jag hade till och med en mardröm för några dagar sedan om landslaget, vaknade upp kallsvettig med hög puls av nyheten att Janne startade med Marcus Berg, Thelin och Toivonen på topp i en NL-match i juni. Det är fan inte normalt att ha mardrömmar om fotbollslandslaget. Det har Janne åsamkat mig.

Kan fortsatt inte släppa hans hjärndöda taktik efter underläget mot både Grekland och Polen i slutminuterna. Och varje gång jag ser clownen Håkan Sjöstrand på TV vill jag spy. Han är en stor anledning till att det spårade ur totalt.
Det är faktiskt absurt. Hoppas inte han blir en ny Wendt. Tror Gudmundsson kommer bli bättre men när Wendt dunkade på i Gladbach runt 2014 var han betydligt bättre än M.Olsson och Pierre.
Citera
2022-05-02, 17:16
  #39062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvafghanen
Det är faktiskt absurt. Hoppas inte han blir en ny Wendt. Tror Gudmundsson kommer bli bättre men när Wendt dunkade på i Gladbach runt 2014 var han betydligt bättre än M.Olsson och Pierre.

Håller mestadels med dig. Dock kommer jag tyvärr inte ihåg någon bra landskamp med Wendt, han gjorde det som kan vara den absolut sämsta individuella prestationen under hela 10-talet (kanske till och med under hela nya milleniet) mot Ungern borta. Synd att en sån dålig dag mer eller mindre ödelagt hela hans framtida landslagskarriär med tanke på hur bra klubblagskarriär han hade.

Man hade unnat honom en ärlig chans till upprättelse som Janne försökte ge honom när Janne precis hade tillträtt, det ville sig inte då heller tyvärr.
Citera
2022-05-04, 00:30
  #39063
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag gillade Zlatan som fotbollsspelare fram t.o.m United-tiden. Han borde lagt av efter skadan och inte stuckit till USA.

Som människa tappade jag honom vid hans fjanteri vid staty avtäckning.
Men att slå sönder statyn är väl än fjantigare
Citera
2022-05-04, 00:38
  #39064
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Snacket om att Zlatan aldrig haft bra spelare runt sig i landslaget som i klubblagen stämmer men bara till viss del. Under början och slutet av 00-talet hade han toppspelare som Ljungberg, Henke, Mellberg och Wilhelmsson i laget men uträttade aldrig någonting. Den enda mörka perioden som det påståendet går att associera med är väl den under Hamrén när vi inte hade någon annan stjärna som stack ut som Zlatan. Konstigt nog gjorde han det bättre i landslaget då. Nu går det väl inte att klaga på spelarmaterialet och komma med samma påstående längre.
Om man slår ut ett snitt på de Zlatan omger sig med på plan tror jag Sverige har ganska lång väg kvar innan de kommer upp i den kapacitet som klubblaget han spelar i
Citera
2022-05-04, 09:48
  #39065
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Men att slå sönder statyn är väl än fjantigare

Efter vad jag har hört så var det folk från Rosengård.
Citera
2022-05-04, 10:47
  #39066
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Håller mestadels med dig. Dock kommer jag tyvärr inte ihåg någon bra landskamp med Wendt, han gjorde det som kan vara den absolut sämsta individuella prestationen under hela 10-talet (kanske till och med under hela nya milleniet) mot Ungern borta. Synd att en sån dålig dag mer eller mindre ödelagt hela hans framtida landslagskarriär med tanke på hur bra klubblagskarriär han hade.

Man hade unnat honom en ärlig chans till upprättelse som Janne försökte ge honom när Janne precis hade tillträtt, det ville sig inte då heller tyvärr.

Helt rätt, och det är lätt att man glömmer bort det och ger förbundskaptenen skulden för att han "inte gav Wendt chansen" i stället. Han fick flera chanser, men tog dem inte. Sedan så var ju hans roll i Mönchengladbach väldigt offensiv, vilket kanske inte riktigt var kompatibelt med det sätt som landslaget spelade på.
Citera
2022-05-04, 17:14
  #39067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeIslamillegal
Ska vi byta spelsystem så behöver vi byta tränare. Man måste veta hur man spelar 343-433 och det tvekar jag på att Janne vet.

Intervju med Janne A i Sportbladet idag:

Man anpassar sig efter materialet?
- Ja, det måste man göra som tränare. Jag har spelat 4-3-3 som allsvensk tränare. Och 4-2-3-1 och 4-3-3 som kan bli 4-5-1 försvarsmässigt. Jag har inga problem med det, men vi kommer nog inte att släppa fyrbackslinjen.
Citera
2022-05-06, 13:26
  #39068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Intervju med Janne A i Sportbladet idag:

Man anpassar sig efter materialet?
- Ja, det måste man göra som tränare. Jag har spelat 4-3-3 som allsvensk tränare. Och 4-2-3-1 och 4-3-3 som kan bli 4-5-1 försvarsmässigt. Jag har inga problem med det, men vi kommer nog inte att släppa fyrbackslinjen.

Fjellström rapporterade idag i en pod att beslutet om omställningen är taget.

Det verkar gå från ett 4-4-2 till ett 4-3-3 utan boll och därmed en högre variation och spetsigare formationer med boll. Janne nämnde specifikt att Forsberg är bättre som 10a och att Jesper Karlsson är otroligt bra på vänster kanten så det är nog väldigt sannolikt att det blir 3-1 anfall ofta med boll.

Har själv sagt att våra nya offensiva talanger är som handgjorde för ett 3-1 anfall. Skulle Foppa vara skadad kan Kulu spela 10a och Claesson/Elanga lira på högern t.o.m.

Dramatiskt tätt schema inför nations league så en direkt ändring lär vi inte se utan det kommer nog varieras med träningar för att det ska vara en behaglig omställning.

Förhoppningsvis betyder även detta mindre Koffe Olsson och mer Svanberg med. Det behövs med effektiva 8or jämte Ekdal om Ekdal ska behöva göra det defensiva grisjobbet. Men mer än så, det behövs defensiva mittfältare för vi har fan nada.
Citera
2022-05-06, 14:18
  #39069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Intervju med Janne A i Sportbladet idag:

Man anpassar sig efter materialet?
- Ja, det måste man göra som tränare. Jag har spelat 4-3-3 som allsvensk tränare. Och 4-2-3-1 och 4-3-3 som kan bli 4-5-1 försvarsmässigt. Jag har inga problem med det, men vi kommer nog inte att släppa fyrbackslinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Fjellström rapporterade idag i en pod att beslutet om omställningen är taget.

Det verkar gå från ett 4-4-2 till ett 4-3-3 utan boll och därmed en högre variation och spetsigare formationer med boll. Janne nämnde specifikt att Forsberg är bättre som 10a och att Jesper Karlsson är otroligt bra på vänster kanten så det är nog väldigt sannolikt att det blir 3-1 anfall ofta med boll.

Har själv sagt att våra nya offensiva talanger är som handgjorde för ett 3-1 anfall. Skulle Foppa vara skadad kan Kulu spela 10a och Claesson/Elanga lira på högern t.o.m.

Dramatiskt tätt schema inför nations league så en direkt ändring lär vi inte se utan det kommer nog varieras med träningar för att det ska vara en behaglig omställning.

Förhoppningsvis betyder även detta mindre Koffe Olsson och mer Svanberg med. Det behövs med effektiva 8or jämte Ekdal om Ekdal ska behöva göra det defensiva grisjobbet. Men mer än så, det behövs defensiva mittfältare för vi har fan nada.

Klokaste man hört från Janne på länge, förändring kring taktik behövs och det behövs nu.

Det närmsta vi har till en defensiv mitt nu är Cajuste eller Karlström, har bjudit på ett några bra brytningar när de väl fått chansen. Synd att Jakob Johansson skulle ha så fragila knän, annars hade han varit bra att ha som ankare i mitten. Om inget annat får Lewicki bli våran Gurra 2.0.
Citera
2022-05-06, 15:09
  #39070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Klokaste man hört från Janne på länge, förändring kring taktik behövs och det behövs nu.

Det närmsta vi har till en defensiv mitt nu är Cajuste eller Karlström, har bjudit på ett några bra brytningar när de väl fått chansen. Synd att Jakob Johansson skulle ha så fragila knän, annars hade han varit bra att ha som ankare i mitten. Om inget annat får Lewicki bli våran Gurra 2.0.

Ja i själva verket har vi inte en enda kvalificierad DM för uppgiften om man ser till ambitionen vi vill ha nu när vi faktiskt har en fantastisk skörd av offensiv talang samt talang av 8or. T.o.m Vänsterbacken är helt okej. Vi är någon högerback, mittback och DM ifrån att ha ett genuient intressant landslag.


Jag förstår att janne inte slått om tidigare och nu när man missade VM har man tid att göra det och anpassa efter nya offensiven och kullen. Men problemet med en DM och mittback kvarstår tyvärr.

Hoppas det löser sig. Och jag hoppas innerligt att Bilal Hussien får till en flytt som lyckas, snarast. Då jag tycker han i Olssons plats är en enorm uppgradering.

Men som sagt, spelschemat nästa samling är riktigt svettigt och tufft att ställa om under. Så vi får se om han ändrar lite uppkallningar som är till för att vara med under lite nya träningar/filosofier men att man fortfarande anställer nuvarande spelsystem på matcherna med de som varit med.
Citera
2022-05-06, 18:26
  #39071
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Klokaste man hört från Janne på länge, förändring kring taktik behövs och det behövs nu.

Det närmsta vi har till en defensiv mitt nu är Cajuste eller Karlström, har bjudit på ett några bra brytningar när de väl fått chansen. Synd att Jakob Johansson skulle ha så fragila knän, annars hade han varit bra att ha som ankare i mitten. Om inget annat får Lewicki bli våran Gurra 2.0.

Vi behöver bara en Lewicki. Gurra har aldrig varit tillräckligt bra för landslaget utan bara en nödlösning.
Spela in Svanberg på mittfältet och låt fröken Olsson värma bänken.
Citera
2022-05-07, 21:24
  #39072
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Övertalningskampanj av Jansson tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in