Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Det är inte ett dugg märkligt utan tvärtom väldigt enkelt att förstå anledningarna till det.
Jesper Karlsson konkurrerar på de positioner vi har bäst spelarmaterial att tillgå. Främst konkurrerar han med den spelare som förmodligen var landslagets bästa och mest avgörande spelare över förra året som helhet.
Karlström konkurrerar på de positioner där vi har sämst täckning. Ekdal är habil, resterande innermittfältare är i bästa fall lovande, i flera fall direkt dåliga ur ett internationellt perspektiv.
Håller delvis med. Tycker dock att när Janne har två spelare av den kalibern så vore bättre rotation mer på sin plats. Forsberg är som du säger en av våra viktigaste spelare men även han har kalla matcher. Det är inte då som att Karlsson får chansen i typ 70 när det inte funkar för Foppa, 92a om han har tur.
Vid underläge hade jag känt mig trygg med Jesper.
Fel att Emil ens spelar på vänsterkanten från början, hans position i Leipzig passar honom bättre men så ser ju inte Jannes uppställning ut..
Tror helt enkelt Jesper inte är lika lättstyrd som många av de "permanenta" spelarna. Skulle Jesper få ett hyfsat svårt skottläge från utanför boxen som han vet att han med sin teknik sätter 40% av fallen så hade han gått på skott medan Janne hellre velat att han passar in den i boxen till typ Isak. Totalitär Janne-lojalitet räcker långt, som för Mackan Berg.
Sen om Klarström spelar på den svagaste positionen vettefan. Ekdahl & Cajuste är väl rätt tveklöst de bästa defensiva mittarna vi har. Nu är båda skadade så inte konstigt Klarström startar. Men högerbackpositionen är nog snäppet svagare med alla hela.
Tycker du Koffe Olssons ständiga uttagningar är helt logiska också?
Vill notera att jag inte tillhör Olsson-hatarna. Tycker han är ganska bra med boll om han får lite yta. Men han är direkt jävla svag i duellspelet och det är oftast en barnlek att driva förbi honom. Att vi vunnit hyfsat mycket med honom på plan kan vi tacka Ekdahls defensiva hästjobb för.
Men de senaste åren så borde han knappt ha blivit uttagen som reserv. Innermitten känns för mig rätt självklar att den skall bestå av Svanberg + bästa tillgängliga defensiva mittfältare för tillfället.
Edit: För att undvika missförstånd, säger inte att Karlsson skall gå före Forsberg. Bara att Emils plats inte behöver vara cementerad från minut 1 till 93 varenda match av betydelse.