2022-03-29, 02:05
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Frågan är vilka 5 som får slå straffar om det går så långt?

Tippar att följande fem står högst upp på Jannes lista över straffskyttar:

1. Forsberg
2. Zlatan
3. Isak/Kulusevski
4. Lindelöf
5. Danielsson

Förutsatt att dessa spelare finns kvar på planen när 120+ tillägg är spelade. Zlatan kommer säkert in och ersätter antingen Dejan eller Isak om vi jagar ett segermål.

Jocke Nilsson kommer inte vara tillgänglig, så Janne lär starta med Danielsson bredvid VNL. Själv hade jag nog föredragit Helander men Janne ser nog honom tredjemittback för tillfället.
Citera
2022-03-29, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Förstår iofs Lundh här

En domare som erkänner gjort ett fatalt fel mot ett lag han ska döma åter.Han kan ju vilja 'botgöra' sitt misstag och släppa nåt billigt,

Tycker snarare tvärtom. Jag hade varit mer orolig om han inte erkänt sitt misstag. Nu är det utagerat. Förstår dock varför just Lundh med sin tveksamma moral lyfter frågan.
Citera
2022-03-29, 09:05
Medlem
Kedoxs avatar
Olsen
Krafth-Danielsson-VNL-Augustinsson
Kulan-Karlström-Olsson-Forsberg
Quaison-Isak

^ om vi skall tro de senaste rapporterna så har vi elvan där.
Ekdahl skadad, Claesson lämnas ute.

Vet inte vad jag tycker. VC är bra att de tog bort, alldeles för omatchad. Kul för Karlström. Vad Olsson gör kvar och varför han går före Svanberg är ett mysterium. Kulan får önskad position, som han dock varit högst halvdan på i landslaget tidigare.
Skulle nog inte startat Quaison. Har sina stunder men passar bättre att slänga in sent, som senast.

Sen kan man diskutera varför Janne hatar Jesper Karlsson? Visst, han konkurrerar främst med Forsberg men Emil är inte alltid på topp, dessutom är det inte så ofta Jesper byts in när Foppa går av.
Finns kvalitéer där Brasse-Jesper är bättre än Forsberg och om det är någon gång Janne borde visa balls är det nu, ser inte så mycket att förlora på att starta Jesper. Vill sig inget offensivt kan Forsberg bytas in i 70.
Bara märkligt att Karlsson negligeras konstant medan Karlström (förtjänt) får starta direkt. Vettetusan om Karlsson skulle få starta ens med en sjuk Forsberg vilket är under all kritik.

Nåväl, mot VM!
Senast redigerad av Kedox 2022-03-29 kl. 09:10.
Citera
2022-03-29, 10:41
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Varför är det ingen som pratar om Sveriges ENORMT dåliga utdelning på fasta situationer, vilken statistiknisse som helst borde ha noterat det. Men det är dödstyst. Hur kommer det sig?
Du har åtminstone relativt sett fel. 2021 var Sverige bättre än på länge vad gäller fasta situationer både framåt och bakåt, se statistisk jämförelse mellan åren längst ner här: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/47R1kV/siffrorna-som-avslojar-sveriges-succevapen

Om jag inte missminner mig förändrades siffrorna inte någonting i de matcher som efter artikelns publicering återstod 2021 (Georgien borta, Spanien borta).

2022 är väl matchen mot Tjeckien den enda landskampen hittills så där finns knappast nog med underlag för att säga bu eller bä om den fortsatta utvecklingen.
Citera
2022-03-29, 10:47
Medlem
Generalanderssons avatar
Är ganska så säker på att vi kommer att ge polackerna stryk, och säkra oss VM-biljetten.

Men kommer vi oss till VM, så kommer allt detta PK-tjatet om bojkott av VM i Qatar osv att dras upp igen.
Citera
2022-03-29, 10:59
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Bara märkligt att Karlsson negligeras konstant medan Karlström (förtjänt) får starta direkt.
Det är inte ett dugg märkligt utan tvärtom väldigt enkelt att förstå anledningarna till det.

Jesper Karlsson konkurrerar på de positioner vi har bäst spelarmaterial att tillgå. Främst konkurrerar han med den spelare som förmodligen var landslagets bästa och mest avgörande spelare över förra året som helhet.

Karlström konkurrerar på de positioner där vi har sämst täckning. Ekdal är habil, resterande innermittfältare är i bästa fall lovande, i flera fall direkt dåliga ur ett internationellt perspektiv.

Hade Karlström varit på samma individuella nivå som nu men spelat på Karlssons positioner hade den förstnämnde inte ens varit i närheten av en landslagstrupp. Jag tror alla kan se att Jesper Karlsson är en skickligare fotbollsspelare än Jesper Karlström, men så länge inte Jesper Karlsson plötsligt utvecklar egenskaper för att spela defensiv innermittfältare kommer Karlström troligtvis vara närmre en startplats i landslaget det närmsta året. Det är inte konstigare än att till exempel Daniel Sundgren går före Elanga som högerback.
Citera
2022-03-29, 11:13
Medlem
Dalulvens avatar
Karlström rev och slet på bra i sitt lyckosamma inhopp, men har han hastigheten? Svanberg ser något snabbare ut i steget ... Tack och lov såg Olsson rapp och bra ut på mitten sist.

"Kulan" har utvecklat något slags Wayne Rooney-hårdhet, jämfört med tidigare. vilket bådar mycket gott!

Vågat att lira den numera något sege och stele Danielsson mot den böjlige och rörlige Karate-Lewa. Joakim Nilsson har ju gjort det smidigt och stabilt hittills och har stor erfarenhet från den tyska ligan, där den polske målgöraren härjar. Vore ett klokare val?
Citera
2022-03-29, 11:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är inte ett dugg märkligt utan tvärtom väldigt enkelt att förstå anledningarna till det.

Så är det. Men bra ändå att du tar dig tid att förklara så att alla(?) förstår logiken bakom.
Citera
2022-03-29, 12:36
Medlem
bagarn29s avatar
Viktor får en ny Maguire sidan om sig i kväll. Om jag förstår det rätt så har MD inte spelat några matcher under 2022 förutom den mot Tjeckien.
Citera
2022-03-29, 13:55
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Viktor får en ny Maguire sidan om sig i kväll. Om jag förstår det rätt så har MD inte spelat några matcher under 2022 förutom den mot Tjeckien.

Då är han varm i kläderna. Vem annars skulle ta hans plats?
Citera
2022-03-29, 14:18
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar

Jesper Karlsson konkurrerar på de positioner vi har bäst spelarmaterial att tillgå. Främst konkurrerar han med den spelare som förmodligen var landslagets bästa och mest avgörande spelare över förra året som helhet.

Karlström konkurrerar på de positioner där vi har sämst täckning. Ekdal är habil, resterande innermittfältare är i bästa fall lovande, i flera fall direkt dåliga ur ett internationellt perspektiv.

Håller delvis med. Tycker dock att när Janne har två spelare av den kalibern så vore bättre rotation mer på sin plats. Forsberg är som du säger en av våra viktigaste spelare men även han har kalla matcher. Det är inte då som att Karlsson får chansen i typ 70 när det inte funkar för Foppa, 92a om han har tur.
Vid underläge hade jag känt mig trygg med Jesper.
Fel att Emil ens spelar på vänsterkanten från början, hans position i Leipzig passar honom bättre men så ser ju inte Jannes uppställning ut..

Tror helt enkelt Jesper inte är lika lättstyrd som många av de "permanenta" spelarna. Skulle Jesper få ett hyfsat svårt skottläge från utanför boxen som han vet att han med sin teknik sätter 40% av fallen så hade han gått på skott medan Janne hellre velat att han passar in den i boxen till typ Isak. Totalitär Janne-lojalitet räcker långt, som för Mackan Berg.

Sen om Klarström spelar på den svagaste positionen vettefan. Ekdahl & Cajuste är väl rätt tveklöst de bästa defensiva mittarna vi har. Nu är båda skadade så inte konstigt Klarström startar. Men högerbackpositionen är nog snäppet svagare med alla hela.

Tycker du Koffe Olssons ständiga uttagningar är helt logiska också?
Vill notera att jag inte tillhör Olsson-hatarna. Tycker han är ganska bra med boll om han får lite yta. Men han är direkt jävla svag i duellspelet och det är oftast en barnlek att driva förbi honom. Att vi vunnit hyfsat mycket med honom på plan kan vi tacka Ekdahls defensiva hästjobb för.
Men de senaste åren så borde han knappt ha blivit uttagen som reserv. Innermitten känns för mig rätt självklar att den skall bestå av Svanberg + bästa tillgängliga defensiva mittfältare för tillfället.

Edit: För att undvika missförstånd, säger inte att Karlsson skall gå före Forsberg. Bara att Emils plats inte behöver vara cementerad från minut 1 till 93 varenda match av betydelse.
Senast redigerad av Kedox 2022-03-29 kl. 14:30.
Citera
2022-03-29, 15:11
Medlem
Ok Olsson från start igen... kan köpa det eftersom Ekdal är borta och man vill inte köra med 2 nya på mitten.

Däremot underbart att Janne bänka Claesson och satt Kulan på höger!
Äntligen Janne!! Kulan ska inte lira anfallare i ett 4-4-2

Tror på vinst ikväll då Polen inte är någonting utan Lewa men är förberedd för det värsta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in