2021-03-16, 15:56
  #35425
Medlem
Det är svårt att veta nu om detta är ett felaktigt eller bra beslut, på pappret är ju Zlatan fortfarande vår bästa forward, men när det gäller gruppdynamiken så är det svårt att veta om Zlatans deltagande är av godo eller inte.

Däremot skulle jag inte jämföra för mycket denna upplaga av landslaget men det landslag som floppade 2016, förutom Zlatan har vi idag en bättre generation fotbollsspelare, vi har fler spelare som presterar i bra ligor idag än då. Så Zlatan ska inte behöva köra någon enmansshow längre offensivt på något sätt.

Kan Zlatan göra som i Milan där han enbart är i boxen för att hugga på lägen kan det bli bra med spelare som Forsberg och Kulusevski på kanterna som kan leverera instick och inlägg som Zlatan kan hugga på. Fördelen med Zlatan är väl dessutom att han kan öppna upp ytor för spelare som Isak, Kulusevski, Forsberg osv genom att dra åt sig markering då motståndarna har stor respekt för honom.

Jag tror och hoppas att Zlatan ser EM som sin sista möjlighet att göra ett stort avtryck i ett mästerskap, lyckas han vara en starkt bidragande faktor till ett lyckat mästerskap för Sverige är det ett väldigt bra avslut på hans karriär som elitspelare, och där finns väl mitt hopp att det ändå visar sig vara ett bra beslut för Janne i slutändan.

Men visst är det en chansning, både för Janne och för Zlatan, en chansning som både kan visa sig mycket lyckat eller floppa helt för båda två.

Men på pappret kan man fatta lockelsen. En offensiv bestående av Zlatan, Isak, Forsberg och Kulusevski är ju den starkaste offensiv på pappret ett svenskt landslag haft sedan EM 2004 där vi hade Zlatan, Henke och Ljungberg tillsammans. Sen gäller det att se hur det fungerar i praktiken dock.
__________________
Senast redigerad av Nergus 2021-03-16 kl. 16:09.
Citera
2021-03-16, 15:59
  #35426
Medlem
BarryHeros avatar
Lite jubiléer som kan infrias kommande landslagssamling med matcher mot Georgien, Kosovo, och Estland:
  • Andreas Granqvist kan göra sin 90:e landskamp (står på 88 landskamper just nu)
  • Mikael Lustig kan göra sin 90:e landskamp (står på 87 landskamper just nu)
  • Zlatan Ibrahimovic kan gå förbi Olof Mellberg i topplistan över antalet landskamper (116 vs. 117 landskamper) och därmed ta över sjätteplatsen över flest landskamper för det svenska herrlandslaget
  • Marcus Berg kan smälla in 5 bollar och kliva in på topp 10 målskyttar någonsin för det svenska landslaget tillsammans med Agne Simonsson och Tomas Brolin på 27 mål.
Citera
2021-03-16, 16:01
  #35427
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Tycker att man spelar jämnt mot världens bästa landslag.

Skulle inte säga 0-5 och 40% bollinnehav mot Portugal är jämnt direkt.
Citera
2021-03-16, 16:01
  #35428
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Fattar ni inte att Andreas Granqvist är tillbaka i landslaget på grund av sin lagkaptensroll för att hålla pli på Zlatan?

Granqvist var med redan på Hamréns tid, hur funkade det då tycker du?
Citera
2021-03-16, 16:04
  #35429
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Granqvist var med redan på Hamréns tid, hur funkade det då tycker du?
Om jag minns rätt från Olof Lundhs landslagsbok så var Andreas Granqvist en av få som vågade stå upp emot Zlatan. Han ryckte ut och försvarade sådana som Oscar Lewicki och Rasmus Elm.
Citera
2021-03-16, 16:05
  #35430
Medlem
Varför ska man åter igen förärva landslaget med att ta in en apa i laget. Spela för Zlatan eller för laget? För mig är laget det givna. Ska de även sluta spela nationalsången eller ska alla stå som om de vore skitnödiga, likt Zlatan, när de spelar den? Nu är det åter igen slut på nya slutspel!
Citera
2021-03-16, 16:13
  #35431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Skulle inte säga 0-5 och 40% bollinnehav mot Portugal är jämnt direkt.

Det är bättre än 0-6 och 39% bollinnehav, så värre kan det definitivt bli.
Citera
2021-03-16, 16:15
  #35432
Medlem
Hur tror ni startelvan kommer se ut?
Citera
2021-03-16, 16:20
  #35433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirthesirthe
Hur tror ni startelvan kommer se ut?
Vad jag tror:

Zlatan-Berg, Isak kanske får starta ngn av matcherna dock på antingen Zlatans eller Bergs bekostnad.

Forsberg-Ekdal-Olsson-Kulusevski.

Augustinsson-Lindelöf-Helander-Lustig.

Olsen.

I träningsmatchen mot Estland däremot lär Janne låta spelare som Cajuste, Svanberg, Jesper Karlsson, Joakim Nilsson, Quaison, Carl Starfelt osv få spela. Svanberg lär snart gå om Kristoffer Olsson i landslaget, kanske redan till EM, för Svanberg är redan idag troligtvis en bättre mittfältare än Olsson med större potential. Olsson är dock mer erfaren vilket har varit viktigt för Janne i formering av sin startelva.
__________________
Senast redigerad av Nergus 2021-03-16 kl. 16:25.
Citera
2021-03-16, 16:28
  #35434
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tror ni att Janne kommer starta med Zlatan mot Spanien (om han är hel och frisk) eller kommer Janne slänga in honom i andra halvlek som supersub då vi jobbat motståndet trött?

Vad är bäst egentligen?

Berg kan ju slita hårt och jobba för laget i defensiven/pressen men är inte särskilt målfarlig minst sagt. Att inte spela med Zlatan första halvlek kan ses som 45 förlorade minuter vad gäller att ta hand om målchanser men hans farlighet kan också öka drastiskt om han kommer färsk in i andra och kan jobba mot förhoppningsvis lite trötta backar. Men det är klart det är framförallt mittfältarna som jobbar hårt i fotboll men backarna är sällan de som byts ut så lite trötta kanske de blir av att spela mot ett fysiskt Sverige.

Å andra sidan kanske Zlatan behöver en halvlek för att ställa in siktet och få några målchanser innan han slår till.

Om Zlatan gör en grov miss så brukar det ofta leda till att han blir lite arg och mera skärpt och då kan nästa chans bli spännande att se.
Citera
2021-03-16, 16:39
  #35435
Medlem
Tror inte Zlatan eller Berg kommer starta mot Georgien efter sina skadeproblem. Gissar på den här premiärelvan:

Olsen
Lustig, Lindelöf, Helander, Augustinsson
Claesson, Ekdal (K), Olsson, Forsberg
Isak, Kulusevski
Citera
2021-03-16, 16:49
  #35436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Tror ni att Janne kommer starta med Zlatan mot Spanien (om han är hel och frisk) eller kommer Janne slänga in honom i andra halvlek som supersub då vi jobbat motståndet trött?

Vad är bäst egentligen?

Berg kan ju slita hårt och jobba för laget i defensiven/pressen men är inte särskilt målfarlig minst sagt. Att inte spela med Zlatan första halvlek kan ses som 45 förlorade minuter vad gäller att ta hand om målchanser men hans farlighet kan också öka drastiskt om han kommer färsk in i andra och kan jobba mot förhoppningsvis lite trötta backar. Men det är klart det är framförallt mittfältarna som jobbar hårt i fotboll men backarna är sällan de som byts ut så lite trötta kanske de blir av att spela mot ett fysiskt Sverige.

Å andra sidan kanske Zlatan behöver en halvlek för att ställa in siktet och få några målchanser innan han slår till.

Om Zlatan gör en grov miss så brukar det ofta leda till att han blir lite arg och mera skärpt och då kan nästa chans bli spännande att se.
På pappret känns ju Zlatan och Isak som ett väldigt spännande anfallspar, två tekniskt bra forwards som är målfarliga, en ung och lovande och den andre en erfaren gubbe. Dock känns ju det rätt omöjligt att Janne skulle bänka sin favorit Berg i EM, vilket innebär att Isak dessvärre lär förpassas till bänken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in