2008-05-20, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Dom blir ju utplockade om dom inte presterar, med få undantag. Mellberg kan säkert klanta sig rätt hårt innan han blir bänkad. Zlatan också. Men många är dom inte.

DU menar att det är rotation i landslaget?`
Citera
2008-05-20, 08:37
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
DU menar att det är rotation i landslaget?`

Ja. Så mycket som behövs iaf. Man ska inte rotera för roterandets skull. Bara ta bort de som inte lyckas.

Som Källström t ex. Ingen har fått så många chanser som honom utan att lyckas.
Citera
2008-05-20, 08:46
Medlem
someuses avatar
Citat:

Dom blir ju utplockade om dom inte presterar, med få undantag. Mellberg kan säkert klanta sig rätt hårt innan han blir bänkad. Zlatan också. Men många är dom inte.
Linderoth, Mellberg, Petter Hansson, Anders Svensson och Ljungberg (får se om han fortfarande är över medelmåtta i EM) är 5 medelmåttor som i stort sätt kan göra pissmatcher men ändå har en säker plats nästa match.
Därmed inte sagt att de alltid gör pissmatcher. Svensson har ju på senare tid pånyttfötts t.e.x.

Dessutom har vi inte sett hur Henke kommer att hävda sig nu när han snart är 40 och har spelat i de europeiska lingonserierna i 2 år. Han lär dock inte behöva bevisa något.

Nä, vissa har det lättare än andra när det gäller Lagerbäck. Kim Källström är inte en av dem. Det är kristallklart.
Citera
2008-05-20, 11:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Linderoth, Mellberg, Petter Hansson, Anders Svensson och Ljungberg (får se om han fortfarande är över medelmåtta i EM) är 5 medelmåttor som i stort sätt kan göra pissmatcher men ändå har en säker plats nästa match.
Därmed inte sagt att de alltid gör pissmatcher. Svensson har ju på senare tid pånyttfötts t.e.x.

Dessutom har vi inte sett hur Henke kommer att hävda sig nu när han snart är 40 och har spelat i de europeiska lingonserierna i 2 år. Han lär dock inte behöva bevisa något.

Nä, vissa har det lättare än andra när det gäller Lagerbäck. Kim Källström är inte en av dem. Det är kristallklart.
Kan inte alls hålla med dig här.
Kika på VM2006, där anders svensson gjorde en tveksam första halvlek mot T&T. Inte helt bedrövlig men inget vidare alls. *Poff*, så var han bänkad resten av VM. Nästan alla spelare är under press.

Vem klev in? Jo, Källström. Som faktiskt gjorde några få bra grejer i den halvleken, och sedan fick förtroendet mot Paraguay, England samt Tyskland.
Totalt värdelös i alla tre. Där har vi också löst det stora "Källström får inga chanser"-mysteriet. Han fick chans, på chans, på chans... Men visade att han inte skulle ha svenssons plats.

Idag har dom ju lirat båda två samtidigt, så han sluppit Svensson-konkurrensen. Men då har han istället varit så dålig att han rimligtvis blir bänkad i förmån för andra istället.

Kort sagt går det inte att spela fotboll på toppnivå om man inte klarar av press.
Citera
2008-05-20, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kika på VM2006, där anders svensson gjorde en tveksam första halvlek mot T&T. Inte helt bedrövlig men inget vidare alls. *Poff*, så var han bänkad resten av VM. Nästan alla spelare är under press.

Vem klev in? Jo, Källström. Som faktiskt gjorde några få bra grejer i den halvleken, och sedan fick förtroendet mot Paraguay, England samt Tyskland.
Totalt värdelös i alla tre. Där har vi också löst det stora "Källström får inga chanser"-mysteriet. Han fick chans, på chans, på chans... Men visade att han inte skulle ha svenssons plats.

Idag har dom ju lirat båda två samtidigt, så han sluppit Svensson-konkurrensen. Men då har han istället varit så dålig att han rimligtvis blir bänkad i förmån för andra istället.

Kort sagt går det inte att spela fotboll på toppnivå om man inte klarar av press.
Tycker också det är konstigt allt detta tjafs att Källström inte fått chansen, det har han och han har tydligt visat att han inte klarar av det(än).

Nu hur förutsättningarna ser ut så är det inte omöjligt att han får spela ändå, jag hoppas det går bra för honom.
Men däremot så finns det massor av dryga stockholms fans som önskar allt annat till Svensson och heller ser landslaget misslyckas totalt än Svensson lyckas med det han ska göra.
Citera
2008-05-20, 14:30
Medlem
someuses avatar
Citat:

Svensson och Linderoth är nr1 i blågult enligt Lagerbäck. Detta behöver man inte dryfta, efter år av Kim-ropande från alla håll.
Från VM minns jag bara ett blågult där alla sög. Ev. undantaget Ljungberg.

Vad som också ter sig konstigt är att Kim väl gjort en del mål samt assisterat när han fått chansen. Hans insatser har väl en del tillfällen varit direkt avgörande i det offensiva?

Det verkar finnas en sorts vedertagen sanning att Kim varit sämre än någon annan de ggr han spelat. "Han har inte tagit chansen"-mantrat går för fullt här inne. Hysen floskler liksom.

Någon som har lust o tid får gärna gå tillbaka 2 år och kolla hans statistik i BG.
Citera
2008-05-20, 15:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Det verkar finnas en sorts vedertagen sanning att Kim varit sämre än någon annan de ggr han spelat. "Han har inte tagit chansen"-mantrat går för fullt här inne. Hysen floskler liksom.
Men han har ju varit sämre än någon annan. Och av dom som fortfarande finns med i diskussionen har han presterat absolut sämst. Asså, Micke Nillson bytte ju nästan lag mitt i matcherna ibland, vilket Källström också gjorde, med den vesäntliga skillnaden att Källström gjorde det fantastiskt bra. Han han ju varit så dålig att till och med största Pro-Källström-Ligan satt och skakade när han fick ta i bollen mot Lettland.

Samtidigt, om jag tog ut en EM trupp idag skulle han nog finnas med. Visserligen förmodligen med start på bänken, men det säger ju en del när man trotts allt - efter sisådär 4 år misär - tror att det finns någon potential i honom.

Angående målen så vettefan hur bra det där var egentligen. Trevliga studsar och en härlig snedträff som klonkade. Om det visar sig att det gömmer sig en måltjuv i Källström så är ju det skoj, men annars är det tyvärr tillfälligheter.

Men grejen är att han var så fruktansvärt dålig mot Lettland att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Detta understryks av att individuella skribenter på tidningar som AB eller Expressen verkligen sågade honom vid fotknölarna trotts att hans mål avgjorde matchen. Vilket är ganska sällsynt.

Men dom som inte såg matchen kunde ju ändå läsa dessa headlines dagen efter och dra sin egen slutsats:
Citat:
Sverige kan tacka Kim Källströms högerfot för segern borta mot Lettland
Så jag vet inte. Kanske bättre om någon annan gjort mål, så diskussionen om Källströms Div4-spel kunde kommit upp på tapeten ordentligt. Om inte annat så han själv kunde förstå att han måste bli bättre, eftersom han uppenbarligen är en av få som tycker han har gjort det bra.

Citat:
Någon som har lust o tid får gärna gå tillbaka 2 år och kolla hans statistik i BG.
Heh, ja och så kan vi ju kolla Zlatans på senaste tiden. Killen som ägde Danmark i kvalet. Nä, statistiken ljuger kortsiktigt. Och ibland långsiktigt också.
Citera
2008-05-20, 15:32
Medlem
bitternas avatar
Jag tycker att Kim och Zlatan har (är) precis samma typ av problem.
Spelar i topplag i europa och lyckas bra där.
Men i landslaget så funkar ingenting.
Enligt mig så har båda fått tillräckligt med chanser
och ska därmed inte va med i startelvan.
Dom passar helt enkelt inte in i Sveriges spel.
Zlatan har gjort EN bra match(Danmark) och jag minns
en bra match av Kim där han dock tidigt blev utbytt,
kan ha vart mot Island i nått kval för flera år sen.
Annars är det nått enstaka mål här å där och det
håller inte.
Fast då kan man tycka att "de andra" inte är bättre,visst kanske är det så.
MEN "de andra" jobbar till 100% för laget,det gör inte Zlatan.
Och Kims många livsfarliga felpass på egen planhalva
vill åtminstone jag undvika.
Citera
2008-05-20, 15:39
Medlem
bitternas avatar
Så här vill jag att Sveriges startelva ska se ut:

.....................Isaksson..................... ...

Stoor.....Mellberg.....Hansson.....Nilsson

............Linderoth......Svensson.............

.....................H.Larsson.................... ....

Wilhelmsson..........................Ljungberg

................Allbäck/Elmander..................
Citera
2008-05-20, 15:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitterna
Jag tycker att Kim och Zlatan har (är) precis samma typ av problem.
Spelar i topplag i europa och lyckas bra där.
Men i landslaget så funkar ingenting.
Enligt mig så har båda fått tillräckligt med chanser
och ska därmed inte va med i startelvan.
Dom passar helt enkelt inte in i Sveriges spel.
Zlatan har gjort EN bra match(Danmark) och jag minns
en bra match av Kim där han dock tidigt blev utbytt,
kan ha vart mot Island i nått kval för flera år sen.
Annars är det nått enstaka mål här å där och det
håller inte.
Fast då kan man tycka att "de andra" inte är bättre,visst kanske är det så.
MEN "de andra" jobbar till 100% för laget,det gör inte Zlatan.
Och Kims många livsfarliga felpass på egen planhalva
vill åtminstone jag undvika.
Du har helt klart en poäng, men när vi snackar Zlatan; Har Sverige verkligen råd att sätta EM´s bästa anfallare på bänken? Jag tycker snarare han borde lyftast bort tidigare när han inte presterar. Ibland är han en gigant, och då är han ovärderlig.

När bollarna studsar fel kanske han borde bytas ut i 60e som en normal människa?
Citera
2008-05-20, 15:48
Medlem
bitternas avatar
Citat:
Du har helt klart en poäng, men när vi snackar Zlatan; Har Sverige verkligen råd att sätta EM´s bästa anfallare på bänken? Jag tycker snarare han borde lyftast bort tidigare när han inte presterar. Ibland är han en gigant, och då är han ovärderlig.

Tycker han är långt ifrån em´s bäste anfallare.
Men visst,han kan avgöra en match helt på egen hand.
Tyvärr händer det alldeles för sällan.
Sen om Lagerbäck skulle få för sig att byta ut han,
ja då har vi en grinig diva för resten av turneringen.
Citera
2008-05-20, 15:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitterna
Tycker han är långt ifrån em´s bäste anfallare.
Ptja, skulle vi utgå från någon form av officiel ranking skulle han väl rimligtvis bli just det? Förmodligen hamna top-5 totalt sätt också. Kanske top-3 till och med.. Kommer inte på så många nämn som är hetare. Är ju Ronaldo då tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in