Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Exakt. I senaste EM-kvalet missade han mötet mot urkassa Moldavien utöver den mot Holland. I kvalet till VM10 missade han en match, den borta mot Portugal, som slutade 0-0. I kvalet till EM08 missade han matchen borta mot Danmark och båda mot Liechtenstein. Enda matchen han inte startade i 06-kvalet var mot Island.
Innan detta orkar jag faktiskt inte kolla upp, det är dessutom irrelevant då det var en helt annan spelartyp och i ett annat mognadsstadie än de senare årens Zlatan. Utöver Spanien- och Hollandmiraklerna har Sverige alltså helt utan Zlatan lyckats besegra Island, Moldavien och Liechtenstein gånger två, samt kryssat mot Portugal och fått en WO-vinst mot Danmark. Jag vågar påstå att vi hade fått se samma resultat även med vår käre Ibra på plan.
Att förlusterna har kommit med honom i laget beror ju till stor del på att de räknat in mästerskapsmatcherna där det per definition är tuffare motstånd. Jag vidhåller även att det endel menar är trams stämmer, nämligen att de andra spelarna har känt sig tvungna att höja sig när de vet att deras stjärna inte ska delta. Hade det varit så varje match hade det inte sett likadant ut.
Jag håller med dig helt. Det är därför det är så löjligt att dra upp sån här statistik när matcherna man tar upp som exempel inte ens är av samma dignitet. Man nämner ju knappt vilket motstånd det gäller, förutom att det är "tävlingsmatcher". Det är en stor skillnad att möta Lichenstein och Moldavien i kvalmatcher, jämfört med Spanien, Ryssland, Ukraina, England osv i mästerskap.
Sverige har gjort tre riktigt starka insatser mot kvalificerat motstånd utan Zlatan på
fem år. Man får gärna tycka att Sverige är bättre utan Zlatan, men man kan ju åtminstone vara lite kritisk mot statistiken som dras upp. Matchen Sverige spelade 0-0 mot Portugal minns jag att vi var riktigt nöjda med, men att vi räddade en poäng där berodde ju främst på lysande försvarsspel där Majstorovic gjorde sitt livs match. Det är över tre år sedan den matchen spelades nu, så jag minns inte jättebra, men av det jag kommer ihåg så hade inte Sverige mycket offensivt att komma med i det mötet.
Jag håller även med dig om att Sverige förmodligen fått ungefär samma resultat med sig i dessa stora matcher om vi haft Zlatan med. Likaså hade vi nog även fått stryk utan Zlatan mot Holland i Amsterdam när vi var utspelade, mot Ungern borta senast, mot Ukraina och England i EM
Det löjligaste var ju hur många röster som höjdes efter bortamatchen mot Moldavien. Som om det sa något speciellt med tanke på motståndet? Men Zlatan tystade detta snabbt efter sitt hattrick mot Finland. Jag tycker många glömmer bort att Zlatan varit riktigt bra i både EM 2008 och 2012. Sverige kom visserligen inte vidare från någon av grupperna, men han har trots det gjort fyra mål på dessa sex matcher och förmodligen varit Sveriges bästa spelare främsta hot för motståndarna.