2012-09-25, 20:51
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabaka
Skitsnack att Holland ställde upp med sitt B-lag. Innan matchen så var Holland långtifrån omotiverade av förståeliga skäl. Holland hade en fullständigt sanslös poängskörd innan Sverige bröt den

Vem är det som tillhör pöbeln egentligen
Sneijder, Robben och De Jong bl.a saknades. Holland hade inget att spela för ens. De var vidare. Sedan så såg vi även hur det gick för Holland i EM. 3 raka förluster...
Citera
2012-09-25, 20:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Jag trodde att statistiken visade tvärtom. Att Sverige faktiskt var bättre utan Zlatan, har dock ingen ingående koll på detta så jag säger varken bu eller bä. Vad jag faktiskt vet är att de senaste verkligen svåra kvalmatcherna Sverige triumferat i så har Zlatan inte varit med. Spanien hemma, Holland hemma. Med det sagt så är jag dock glad över att ha Zlatan i startelvan där han är given, även om hans betydelse är långtifrån vad förortskidzen vill tro.

Det var det jag menade. Kanske inte framgick så tydligt.

Här finns källa: http://www.fotbollskanalen.se/sverige/unik-statistik---sa-mycket-battre-ar-landslaget-utan-zlatan/
Citera
2012-09-25, 21:05
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var det jag menade. Kanske inte framgick så tydligt.

Här finns källa: http://www.fotbollskanalen.se/sverige/unik-statistik---sa-mycket-battre-ar-landslaget-utan-zlatan/

Fast man får vara lite kritisk mot sån där statistik också. Om vi bortser från Spanien 2006, skandalmatchen på Parken och Holland 2011 återstår det 12 segrar utan Zlatan. Vad var detta för motstånd egentligen? De flesta var såvitt jag minns matcher mot dåligt motstånd.
Citera
2012-09-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Fast man får vara lite kritisk mot sån där statistik också. Om vi bortser från Spanien 2006, skandalmatchen på Parken och Holland 2011 återstår det 12 segrar utan Zlatan. Vad var detta för motstånd egentligen? De flesta var såvitt jag minns matcher mot dåligt motstånd.

Exakt. I senaste EM-kvalet missade han mötet mot urkassa Moldavien utöver den mot Holland. I kvalet till VM10 missade han en match, den borta mot Portugal, som slutade 0-0. I kvalet till EM08 missade han matchen borta mot Danmark och båda mot Liechtenstein. Enda matchen han inte startade i 06-kvalet var mot Island.

Innan detta orkar jag faktiskt inte kolla upp, det är dessutom irrelevant då det var en helt annan spelartyp och i ett annat mognadsstadie än de senare årens Zlatan. Utöver Spanien- och Hollandmiraklerna har Sverige alltså helt utan Zlatan lyckats besegra Island, Moldavien och Liechtenstein gånger två, samt kryssat mot Portugal och fått en WO-vinst mot Danmark. Jag vågar påstå att vi hade fått se samma resultat även med vår käre Ibra på plan.

Att förlusterna har kommit med honom i laget beror ju till stor del på att de räknat in mästerskapsmatcherna där det per definition är tuffare motstånd. Jag vidhåller även att det endel menar är trams stämmer, nämligen att de andra spelarna har känt sig tvungna att höja sig när de vet att deras stjärna inte ska delta. Hade det varit så varje match hade det inte sett likadant ut.
Citera
2012-09-26, 04:21
Medlem
Grabakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Sneijder, Robben och De Jong bl.a saknades. Holland hade inget att spela för ens. De var vidare. Sedan så såg vi även hur det gick för Holland i EM. 3 raka förluster...

Att Holland redan var vidare är jag medveten om. Att de ville fortsätta segertåget var dock väldigt klart. Sneijder och Robben var väl skadade och saknades inte för att de skulle mönstra ett "B-lag".

Ett "B-lag" som innehöll Van Persie, Huntelaar, Kuyt etc. etc. Det var Hollands ordinarie lag minus skadade spelare.
Citera
2012-09-26, 09:23
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Att Holland redan var vidare är jag medveten om. Att de ville fortsätta segertåget var dock väldigt klart. Sneijder och Robben var väl skadade och saknades inte för att de skulle mönstra ett "B-lag".

Ett "B-lag" som innehöll Van Persie, Huntelaar, Kuyt etc. etc. Det var Hollands ordinarie lag minus skadade spelare.
Sa aldrig att det var ett B-lag. Glömde även att Affelay, Heitinga och Stekelenburg saknades. Men om man nu ändå vill ta Holland matchen som ett exempel där "vi är bättre utan Zlatan", så kan vi ju kolla på matchen mot Frankrike där han var med. Frankrike hade inte förlorat på 23 matcher vilket var något slags rekord. Zlatan tillsammans med Svergie satte stopp för det. Och Zlatans mål lär ju inte glömmas bort i första taget. Frankrike kunde även i det stadiet fortfarande bli utslaget.
Citera
2012-09-27, 01:38
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Exakt. I senaste EM-kvalet missade han mötet mot urkassa Moldavien utöver den mot Holland. I kvalet till VM10 missade han en match, den borta mot Portugal, som slutade 0-0. I kvalet till EM08 missade han matchen borta mot Danmark och båda mot Liechtenstein. Enda matchen han inte startade i 06-kvalet var mot Island.

Innan detta orkar jag faktiskt inte kolla upp, det är dessutom irrelevant då det var en helt annan spelartyp och i ett annat mognadsstadie än de senare årens Zlatan. Utöver Spanien- och Hollandmiraklerna har Sverige alltså helt utan Zlatan lyckats besegra Island, Moldavien och Liechtenstein gånger två, samt kryssat mot Portugal och fått en WO-vinst mot Danmark. Jag vågar påstå att vi hade fått se samma resultat även med vår käre Ibra på plan.

Att förlusterna har kommit med honom i laget beror ju till stor del på att de räknat in mästerskapsmatcherna där det per definition är tuffare motstånd. Jag vidhåller även att det endel menar är trams stämmer, nämligen att de andra spelarna har känt sig tvungna att höja sig när de vet att deras stjärna inte ska delta. Hade det varit så varje match hade det inte sett likadant ut.

Jag håller med dig helt. Det är därför det är så löjligt att dra upp sån här statistik när matcherna man tar upp som exempel inte ens är av samma dignitet. Man nämner ju knappt vilket motstånd det gäller, förutom att det är "tävlingsmatcher". Det är en stor skillnad att möta Lichenstein och Moldavien i kvalmatcher, jämfört med Spanien, Ryssland, Ukraina, England osv i mästerskap.

Sverige har gjort tre riktigt starka insatser mot kvalificerat motstånd utan Zlatan på fem år. Man får gärna tycka att Sverige är bättre utan Zlatan, men man kan ju åtminstone vara lite kritisk mot statistiken som dras upp. Matchen Sverige spelade 0-0 mot Portugal minns jag att vi var riktigt nöjda med, men att vi räddade en poäng där berodde ju främst på lysande försvarsspel där Majstorovic gjorde sitt livs match. Det är över tre år sedan den matchen spelades nu, så jag minns inte jättebra, men av det jag kommer ihåg så hade inte Sverige mycket offensivt att komma med i det mötet.

Jag håller även med dig om att Sverige förmodligen fått ungefär samma resultat med sig i dessa stora matcher om vi haft Zlatan med. Likaså hade vi nog även fått stryk utan Zlatan mot Holland i Amsterdam när vi var utspelade, mot Ungern borta senast, mot Ukraina och England i EM

Det löjligaste var ju hur många röster som höjdes efter bortamatchen mot Moldavien. Som om det sa något speciellt med tanke på motståndet? Men Zlatan tystade detta snabbt efter sitt hattrick mot Finland. Jag tycker många glömmer bort att Zlatan varit riktigt bra i både EM 2008 och 2012. Sverige kom visserligen inte vidare från någon av grupperna, men han har trots det gjort fyra mål på dessa sex matcher och förmodligen varit Sveriges bästa spelare främsta hot för motståndarna.
Citera
2012-09-27, 17:12
Medlem
okok1s avatar
Kommer ni ihåg innan EM, 2 matcher strax innan, som man använde sig av one-touch-passningar? Då var Zlatan med och man hade en bättre rytm i både passningar och fart. Vad hände med det? Var det något man övergav?

Där kan jag erkänna att dynamiken i laget var bra när Zlatan var med.
Citera
2012-09-30, 15:30
Bannlyst
Svensk fotboll står inte och faller med Zlatan, det är en myt startad av invandrare som inte vet någonting om svensk fotbollahistoria, Sverige har tagit brons utan Zlatan och var bra i VM 2002 där Zlatan var reserv. Svensk fotboll kommer alltid hålla ungefär den nivå vi gör nu, ibland kommer vi också vara bättre än vad vi är nu, svensk fotboll fostrar lojala lagspelare som alltid överpresterar sett ur den nivå de normalt håller i landslaget.
Citera
2012-09-30, 18:13
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
Svensk fotboll står inte och faller med Zlatan, det är en myt startad av invandrare som inte vet någonting om svensk fotbollahistoria, Sverige har tagit brons utan Zlatan och var bra i VM 2002 där Zlatan var reserv. Svensk fotboll kommer alltid hålla ungefär den nivå vi gör nu, ibland kommer vi också vara bättre än vad vi är nu, svensk fotboll fostrar lojala lagspelare som alltid överpresterar sett ur den nivå de normalt håller i landslaget.
Njaa, inte enbart Zlatan. Låt oss säga att toppen under 2000-talet för det svenska landslaget var år 2004. Efter det har det egentligen bara gått utför. Spelare som Henrik Larsson, Fredrik Ljungberg, Mellberg m.fl har slutat . Så visst har avsaknaden av världsstjärnor satt sina spår. Att påstå att det offensiva spelet skulle hålla samma klass utan världsstjärnor som Ljungberg, Larsson och även snart Zlatan är för mig ett mycket korkat påstående.
Citera
2012-09-30, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Njaa, inte enbart Zlatan. Låt oss säga att toppen under 2000-talet för det svenska landslaget var år 2004. Efter det har det egentligen bara gått utför. Spelare som Henrik Larsson, Fredrik Ljungberg, Mellberg m.fl har slutat . Så visst har avsaknaden av världsstjärnor satt sina spår. Att påstå att det offensiva spelet skulle hålla samma klass utan världsstjärnor som Ljungberg, Larsson och även snart Zlatan är för mig ett mycket korkat påstående.
Det kommer gå upp och ner, tillslut kommer vi få fram nya Ljungberg och Brolin och Larsson i svensk fotboll som vi alltid gjort tidigare. Små länder som Sverige kommer alltid variera i kvalitet, under 80-talet gick vi inte till ett mästerskap medan vi gick till semi i EM och VM under 90-talet.
Citera
2012-10-01, 21:50
Bannlyst
Om Erik Hamrén tar ut Bajrami imorgon kommer mitt förtroende för honom att försvinna helt och hållet, man tar inte ut värdelösa spelare som inte får spela någonting i sina klubblag före bättre spelare som får speltid till ett svenskt landslag.

Bajrami har redan visat att han aldrig kommer bli en spelare som håller landslagsnivå, ut med skräpet och satsa på andra spelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in