• 1
  • 2
2020-05-01, 04:43
Medlem
Hej,

Jag hade under åren 2016-2019 spelproblem, vilket kom i samband med utmattning.

Jag undrar kort och gott om.det finns något man kan göra för att bli återbetald av spelbolagen?

Kan be om.utdrag för alla insättningar och uttag, där man även kan se bonusar som spelbolagen systematiakt gav mig för att hålla beroendet igång.

Jag antar att det är ett svårt ärende att driva, då det inte förrän 2019 infördes en spellag som bolagen måste förhålla sig efter.

Vill dock ändå höra mig för vad ni tror att man kan göra.

Jag har sedan ett år tillbaka varit avstängd på spelpaus.se och har min ekonomi på uppgång. Är skuldfri om några månader och ser ljust på framtiden.

Dock svider det fortfarande att jag blev utnyttjad av spelbolag under så lång tid. Dessutom.under en period då jag led av utmattning, depression och sjukskrivning.

Tidigt i mitt spelmissbruk bad jag om utdrag efter att jag spelat bort allt jag hade på sparkontot. Detta var i september 2016. Då hade jag spelat ansvarslöst sedan juni 2016.

Förlusten mellan juni 2016 till september 2016 var ungefär 390 000 kr.

I utdraget kan man se att spelbolaget skjuter till mig bonusar. Allt mellan 400 kr till 3000 kr, för att få mig att fortsätta spela.

Det hela slutade med att jag tog lån, men med paniken att jag förlorat så mycket ville jag vinna tillbaka.

Jag har dessvärre inte utdrag efter den perioden, men kommer be alla spelbolag inblandade om utdrag kring insättningar och uttag, samt utdelade bonusar from. månaden då mitt spelmissbruk startade till datumet då jag stängde av mig på spelpaus.

Finn det någon chans att jag kan bli återbetald?

Jag förstår att det här är helt och hållet mitt eget fel, men med perspektiv på situationen kan jag se hur vidrigt omoraliskt spelbolagen utnyttjar personer som fastnar och får panik och vill vinna tillbaka.

Jag har som nämnt ovan snart fått ekonomin på banan igen och har varit spelfri i ett år. Men jag kan inte släppa tanken på hur fruktansvärt det känns så här när man ser förfallet med perspektiv.

Ovan nämnda perspektiv har hållt mig sömnlös i natt för att jag inte kan släppa vreden jag känner mot dessa blodiglar till spelbolag.

Tack för svar och er tid!
Citera
2020-05-01, 04:54
Medlem
taamids avatar
Grattis, och följ rätt spår!

Troligtvis inte.
Kanske tips om vilka skulder du ska prioritera istället betala in till bolag som förlorat sin verksamhet.

Jag vet inte. Kan du maska ditt namn och skärmdumpa de villkor du godkände och vilket företag, så jag och kommande i tråden kan se var de var verksamma? Men med hög sannolikhet har du godkänt ett avtal som kraftigt missgynnar dig.

Skärmdumpa allt oavsett, ingen vet som sker om 444 eller 8888 målsägande inom EU går samman 2023.
Senast redigerad av taamid 2020-05-01 kl. 05:00. Anledning: Dunbbelpost efter rättat ett stavfel;Första pga mobil
Citera
2020-05-01, 05:05
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Så jävla dum i huvudet? Hur hade du resonerat om du vunnit två millar och sedan vill spelbolaget ha tillbaka pengarna då det var surt med förlust?

Jajaja. Men frågan är ju inte den. Den är väl mer:

Han har spelat bort en massa pengar till extremt oförmånliga och oetiska villor; har han några rättigheter utöver skyldigheter.

Lär finnas samlingstråd men orkade inte googla.
Citera
2020-05-01, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Jajaja. Men frågan är ju inte den. Den är väl mer:

Han har spelat bort en massa pengar till extremt oförmånliga och oetiska villor; har han några rättigheter utöver skyldigheter.

Lär finnas samlingstråd men orkade inte googla.

Jag förstod vad han menade. Men kan man skylla på att man ar svagbegåvad, bipolär? Kan jag knata in på Volvo och få en bil gratis då jag har ett bilmissbruk och dom hade rea på en xc90? Svar nej. Och jag kan garantera denna idiot att alt som kan finnas i avtalet när han tecknande sitt konto finns där för att dom ska slippa betala ut till spelmissbrukare som förmodligen är dom flesta som sitter online och spelar
Citera
2020-05-01, 05:19
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Jag förstod vad han menade. Men kan man skylla på att man ar svagbegåvad, bipolär? Kan jag knata in på Volvo och få en bil gratis då jag har ett bilmissbruk och dom hade rea på en xc90? Svar nej. Och jag kan garantera denna idiot att alt som kan finnas i avtalet när han tecknande sitt konto finns där för att dom ska slippa betala ut till spelmissbrukare som förmodligen är dom flesta som sitter online och spelar

Nej, nej och nej.

Kan det finnas en insättningskalusul i fucking Danmark eller Spanien där han bettat för mycket ELLER fyra samägda svenskägda bolag med kundtjänst på Malta som testar smita undan en svensk lag, vet vi inte.

Därför mitt tips skärmdumpa och "nej, förmodligen självförvållat, berätta mer".
Senast redigerad av taamid 2020-05-01 kl. 05:25.
Citera
2020-05-01, 07:19
Medlem
sleevs avatar
Vilkets lands lag tänker du på?

Det var först 2019 betting bolag fick operera i Sverige.

Så du har förmodligen spelat på Malta, Gibraltar och Cypern där gäller inte Svensk lag.
Men lycka till med att kräva tillbaka pengarna från Malta.
Citera
2020-05-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ta lite personligt ansvar för helvete.

Jag tror att det personliga ansvar du hänvisar till beskrivs i trådstarten. Insikt om missbruket och en stabil ekonomi idag är nog vad du söker.

Jag förstår att det är lätt att dra slutsatsen att man måste vara lågintellektuell, alternativt avsakna personligt ansvar, både för sig själv men också för nära anhöriga. Jag tror inte det är så enkelt. I mitt fall vet jag att det inte är så enkelt.

Däremot tror jag att sociala strukturer i samband med det sätt som spelbolag utnyttjar kunskapen kring spelmissbruket är två av de mest drivande krafterna i ett systematiskt spelmissbruk.

Det är lätt att döma och anse att missbruk av vissa sorter är dummare än andra, men en rökare som inte lyckas bli fri från cigaretten anses nog inte vara lågintellektuell eller ansvarslös, trots att denne riskerar lidande både för sig själv och närstående.

Hoppas du har i dig att se med en vidare blick på problemet.
Citera
2020-05-01, 13:39
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbad
Jag tror att det personliga ansvar du hänvisar till beskrivs i trådstarten. Insikt om missbruket och en stabil ekonomi idag är nog vad du söker.

Jag förstår att det är lätt att dra slutsatsen att man måste vara lågintellektuell, alternativt avsakna personligt ansvar, både för sig själv men också för nära anhöriga. Jag tror inte det är så enkelt. I mitt fall vet jag att det inte är så enkelt.

Däremot tror jag att sociala strukturer i samband med det sätt som spelbolag utnyttjar kunskapen kring spelmissbruket är två av de mest drivande krafterna i ett systematiskt spelmissbruk.

Det är lätt att döma och anse att missbruk av vissa sorter är dummare än andra, men en rökare som inte lyckas bli fri från cigaretten anses nog inte vara lågintellektuell eller ansvarslös, trots att denne riskerar lidande både för sig själv och närstående.

Hoppas du har i dig att se med en vidare blick på problemet.

Då kanske farsan min ska stämma systembolaget, eller så ska jag stämma godiskungen och estrella.
Citera
2020-05-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Då kanske farsan min ska stämma systembolaget, eller så ska jag stämma godiskungen och estrella.

Så kan man se på det.

Skillnaden är väl att Systembolaget inte targetar din pappa personligen med lockelse om att fortsätta beroendet djupare.
Citera
2020-05-01, 16:09
Medlem
STORVITHAJs avatar
Nej du ska givetvis inte få en krona tillbaka.
Du har gått med på deras villkor och självmant satt in och spelat bort dina pengar.
Patetiskt..
Citera
2020-05-01, 23:05
Medlem
STORVITHAJs avatar
Människor som har mani och drar iväg och reser får knappast tillbaka pengarna efter heller.
Citera
2020-05-01, 23:24
Medlem
Anser att den här tråden lika gärna kan slängas.

Borde förstått bättre än att öppna mig för Flashbacks näthatare, utan förmåga att uttrycka sig artigt.

Tack och hej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in