2020-04-30, 21:28
Medlem
En hund kostar 30000kr en katt 10000kr
För tio år sedan kunde du nästan ta bort en nolla.
Det har inte följt inflation eller löneutvecklingen, så vad beror det på?
Är det dyrare att föda upp djur?

Nu pratar jag om djur uppfödda i Sverige, inte inavlade missfoster som växt upp i en soptunna i Ungern.
Citera
2020-04-30, 21:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
En hund kostar 30000kr en katt 10000kr
För tio år sedan kunde du nästan ta bort en nolla.
Det har inte följt inflation eller löneutvecklingen, så vad beror det på?
Är det dyrare att föda upp djur?

Nu pratar jag om djur uppfödda i Sverige, inte inavlade missfoster som växt upp i en soptunna i Ungern.

En ”katt” kostar några hundralappar. En ”raskatt” kostar 5000-25000kr. Så var det för tio år sen också (omräknat för inflation), bara det att folk inte var medvetna om det då de inte bombades av bilder och statusar kring det hela tiden.
Citera
2020-04-30, 21:35
Medlem
HermaeusMoras avatar
Min katt kostade 4 kr, köpte den från ett stall.
Citera
2020-04-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
En ”katt” kostar några hundralappar. En ”raskatt” kostar 5000-25000kr. Så var det för tio år sen också (omräknat för inflation), bara det att folk inte var medvetna om det då de inte bombades av bilder och statusar kring det hela tiden.
Lägger du ut en katt för 500 kr på blocket så får du 600 personer som "ansöker" om att få chansen att köpa kattfan.
De fåtal gånger som man faktiskt kan "köpa" ett husdjur utan att fylla ut ett CV så är det för hutlösa summor.
Citera
2020-04-30, 21:47
Medlem
ministryofdrugss avatar
Har för mig att Blocket ändrade regler för pris på husdjur efter flashbacktråden "Köpa begagnade djur på Blocket och äta upp dem - bra sätt att spara en hacka?" men kanske minns fel.
Citera
2020-04-30, 21:50
Medlem
Anledningen till att husdjur har börjat kosta mer pengar är för att idioter inte ska skaffa dem hur som helst utan att inse att det är mer än en slit och släng grej.

Orsaken till att det finns så extremt mycket förvildade katter i Sverige är för att kattägare är för snåla/lata för att kastrera sina katter eller lämnar dem vid sommarhusen när semestern är slut.

Tycker att det är rimligt att de kostar åtminstone några hundra och uppåt så att folk som tycker att det är ”för dyrt” inte skaffar djur och sen avlivar/skiter i dem när de inser vilken kostnad det blir i längden
Citera
2020-04-30, 21:55
Medlem
rutenskuts avatar
köp en hona och hane så blir du snart stormrik
Citera
2020-04-30, 21:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Stämmer inte, man får ingen raskatt för 5000 kr. Möjligen om man köper av nån icke seriös backyard breeder. Finns tyvärr gott om kattungefabriker där man påstår katten är ras si och så, men det är grisen i säcken om katten inte har stamtavla och registrerad uppfödare. Många raser har hälsoproblem och det kostar att testa föräldrarna, men man är mer på säkra sidan och det får man betala för. Dyrt.

Kattungar skänktes ofta bort förr till första bästa, eller slogs ihjäl. Men så är det tack och lov inte längre.

Numera är de flesta katter kastrerade och det föds inte alls lika många oönskade kullar vilket märks på priserna.

Kolla på Blocket. Det finns knappt några kattungar för under 1000 kr, ofta ligger priserna på 3000 och däröver. Jag pratar då om helt vanliga huskattungar där man inte gjort mer än max avmaskat om ens det. (avmaskning är viktigt för att mask smittar med modersmjölken)

Kattungen ska vara vaccinerad, chippad och besiktad vid köpet. Det går på 1500 extra per unge i en kull men det är väl använda pengar. Man måste ju ändå göra det sen, om man är vettig, och det blir billigare om uppfödaren har gjort det pga rabatter. Seriösa uppfödare gör det för man vill ungen ska ha en bra start i livet och man vill inte sälja en sjuk unge. Även huskatts- och blandrasuppfödarna gör det allt oftare.

Jättebra att kattens status stigit. I mina ögon är en huskattunge precis lika mycket värd som den hyllade utställningskatten. Och de behöver samma omsorg under uppfödningen, ingen skillnad alls där.

Edit: FASD har koll, det är faktiskt nästan så det är numera. Ni andra är efter er tid.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2020-04-30 kl. 22:38.
Citera
2020-04-30, 22:54
Medlem
Köpte min katt för runt 10k hos en riktigt uppfödare.

Dock kastrerade uppfödaren katten redan vid 12 veckor, är det inte lite väl tidigt och olagligt att kastrera en katt så tidigt?!?
Citera
2020-04-30, 23:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Köpte min katt för runt 10k hos en riktigt uppfödare.

Dock kastrerade uppfödaren katten redan vid 12 veckor, är det inte lite väl tidigt och olagligt att kastrera en katt så tidigt?!?

Nej, det är inte olagligt. Däremot är det tidigare än vad veterinärer brukar rekommendera.
Citera
2020-04-30, 23:30
Medlem
Halloween2s avatar
Bara bra att dom är dyra, seriösare ägare då.
Citera
2020-04-30, 23:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear

Uppfödarna vill hålla på sina avelslinjer, alternativt är katten olämplig att avla på av hälsoskäl. Det är därför de kastreras innan försäljning så det inte ska kunna bli några ungar.

Bäst för katten är senare kastrering men det är inte olagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in