2020-04-30, 23:39
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Köpte min katt för runt 10k hos en riktigt uppfödare.

Dock kastrerade uppfödaren katten redan vid 12 veckor, är det inte lite väl tidigt och olagligt att kastrera en katt så tidigt?!?
Njea, man säger de ska väga över 2 kg har jag för mig. Sen åldern är inte jätteviktig just på katter. Som jag förstått det när jag frågat hos veterinärer(av nyfikenhet).

OnT: Min hund kostade nästan 20k med stamtavla. En av de vanligaste hundraserna dock. Den rasen brukar ligga mellan 18-23k ungefär. Eller gjorde när jag köpte honom för 3 år sen. Ser ibland när jag kollar annonser att spektrumet på högsta pris höjts. Men inte lägsta särskilt mycket. Kanske nån tusenlapp.
Citera
2020-04-30, 23:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Stämmer inte, man får ingen raskatt för 5000 kr.

Ptja, vi betalade 5500 för vår senaste MCo 2017, SveRaK stamtavla, ”fin” uppfödare med utställningshistorik. Bra affär? Jajamensan. Visst, skulle vi ta kull på henne så skulle vi ut med ytterligare några tusen, men vi steriliserade henne eftersom vi på ren svenska börjar bli för gamla att hålla på.

Jag har haft Maine Coon och/eller Norsk skogis de senaste 30(?) åren, och även ställt ut på ”hobbynivå” under sent nittiotal. Så, jag anser mig inte helt tappad gällande hur det ser ut.

Men visst, 8-12 är normalpris från sagda uppfödare.

Så, att säga att man inte kan få en ”riktig raskatt” för fem... nja.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-04-30 kl. 23:51.
Citera
2020-04-30, 23:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Njea, man säger de ska väga över 2 kg har jag för mig. Sen åldern är inte jätteviktig just på katter. Som jag förstått det när jag frågat hos veterinärer(av nyfikenhet).

Tidig kastrering är omdebatterat och det är definitivt inte bara en fråga om vikt, mer en "kattpolitisk" fråga med mer ideologi än fakta. Kastreringen påverkar inte bara fortplantningen utan kattens hela utveckling till kropp och själ.

Varför den dyra raskatten kastreras innan försäljning vid 12 veckor handlar om att uppfödaren vill ha fortsatt kontroll över katten efter försäljningen och inget annat.

Den ålder som rekommenderas av de flesta veterinärer är 6 månader och det gör man för att katten inte ska hinna bli könsmogen. Det är dels för att det inte ska födas oönskade kattungar, dels för att den ska behålla sitt kattungebeteende. Könsmogna hankatter kan få för sig att märka revir inne och det slipper man ifrån. De blir inte lika revirhävdande och det är en fördel nu när så många har fler än en katt.

Tidigare rekommenderades att man skulle kastrera först efter könsmognaden för att katten ska ha hunnit utvecklas färdigt, men det har man gått ifrån. I vad mån 6-månadersrekommendationen är bättre är jag osäker på, har inte hittat just några neutrala studier utan de går ut på att bevisa fördelen med tidig kastrering.
Citera
2020-05-01, 00:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ptja, vi betalade 5500 för vår senaste MCo 2017, SveRaK stamtavla, ”fin” uppfödare med utställningshistorik. Bra affär? Jajamensan. Visst, skulle vi ta kull på henne så skulle vi ut med ytterligare några tusen, men vi steriliserade henne eftersom vi på ren svenska börjar bli för gamla att hålla på.

Jag har haft Maine Coon och/eller Norsk skogis de senaste 30(?) åren, och även ställt ut på ”hobbynivå” under sent nittiotal. Så, jag anser mig inte helt tappad gällande hur det ser ut.

Men visst, 8-12 är normalpris från sagda uppfödare.

Så, att säga att man inte kan få en ”riktig raskatt” för fem... nja.

Ok, jag ger dig rätt i att det varit så. Men kolla på Blocket och kattannonser i allmänhet idag så får du se, det har hänt en hel del senaste åren. För 5000 får man en blandras eller en utan stamtavla, som ofta inte ens är vaccinerad.

Har man kontakter kan man kanske hitta billigare och du fick ju ett riktigt vänskapspris. Likaså om man kan tänka sig en "misslyckad" raskatt eller en äldre kan man komma undan med 5000. Inte annars. Inte vad jag sett och jag har läst väldigt många kattannonser senaste månaderna.
Citera
2020-05-01, 07:32
Medlem
1335991s avatar
Jag köpte min Zorro(bilden) för 2000 på Blocket. Nu är han kastrerad, vaccinerad,chippad, det kostade mig ca 1800 kronor, inte så farligt. Han är också försäkrad för maxbeloppet vilket kostar 200 per månad, enligt mitt tycke
inte heller farligt mkt, detta med tanke på vad han kan kosta om han blir sjuk eller skadar sig ute.
Citera
2020-05-09, 14:22
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Bara bra att dom är dyra, seriösare ägare då.

Behöver inte betyda det. Snarare bara irriterande att kattmammorna försöker göra katt till statusdjur. 99% av människorna som skaffar katt bryr sig om katten.
Citera
2020-05-09, 17:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Att det är sån omsättning på kattannonser på Blocket kan mycket väl vara en effekt av Covid-19. Kattbrist. Dels för att många jobbar hemifrån eller mer eller mindre självisolerar sig. Dels för att katthemmen har stängt eller begränsat visningarna och de katter som är kvar har nästan alltid särskilda behov, är gamla osv.

Hoppas att det inte leder till att vi får en massa övergivna coronakatter framöver....

Jag tycker att alla som har kattungar ska vaccinera, veterinärbesikta, chippa och avmaska dem. Det ger kattungen en bra start i livet, är en trygghet för köparen, en kvalitetssäkring, och höjer definitivt statusen på huskattungar. Det är inte bara att det kostar pengar, det är tänket kring katter också. Raskatter är en självklarhet att fixa, men fler och fler blandisar och huskatter får detta gjort innan försäljning.
Citera
2020-05-09, 18:21
Avslutad
Min syster köper Devon- o Cornish Rex-katter för tusentals kronor.

Själv tar jag hand om 2 huskatter från Kattkommando Syd som behöver ett bra hem! Kastrerar o vaccinerar de, o ser till att de mår bra! Man kanske behöver betala en symbolisk avgift.
Citera
2020-05-09, 20:57
Medlem
Tuvtramps avatar
Visst har hundar & katter blivit dyrare de sista 10-15åren men det tycker jag bara är bra för då tänker sig folk för en extra gång innan det impulshandlas djur.

Har man inte råd att betala 10-30tkr för en hund så har man heller inte råd att betala för eventuella veterinärskostnader som uppkommer. Tyvärr resulterar detta i import/baklucke-jyckar från Polen/Baltikum men det är upp till köparen att få denna marknad att försvinna. Finns det inga köpare så slutas det smugglas in hundar också..
Citera
2020-05-09, 21:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
En hund kostar 30000kr en katt 10000kr
För tio år sedan kunde du nästan ta bort en nolla.
Det har inte följt inflation eller löneutvecklingen, så vad beror det på?
Är det dyrare att föda upp djur?

Nu pratar jag om djur uppfödda i Sverige, inte inavlade missfoster som växt upp i en soptunna i Ungern.

Att djur är dyra tycker jag egentligen är bra för det sållar förhoppningsvis bort dom männikorna som har dålig ekonomi vilket gör att t.ex hundar får lida för att ägarna inte har råd att ta dom till veterinären om dom blir sjuka.
Djur kostar att äga och tar man an sig ett djur då ska fan också se till att betala försäkringar och ha råd att gå till veterinären om det skulle behövas. Djuren ska inte behöva lida för att djurägarna inte har råd.
Citera
2020-05-19, 01:54
Medlem
Man kunde förr visst skaffa raskatt för 5000-6000 kr, för ca 15 år sedan i alla fall. Jag köpte en väldigt specifik raskatt från en ansenlig och seriös uppfödare, 6000kr kostade det då år 2005, fastän det är en "ovanligare" ras.

År 2005 kostade min ras mellan 6000-9000 kr och vissa andra raskatter hade samma priser (tror det var ragdoll och birma osv) för mellan 6000-9000 kr i Sverige.

OBS Jag syftar då på avel på kattföräldrar som ej "importerats". Vid import av katt från andra länder kan priserna gå upp för att det kostar mycket att importera. Samt om det är en ras som det knappt finns av i Sverige och uppfödaren behövt importera från USA, Canada osv för att kunna ens etablera rasen /uppfödningen, kommer kattungar från den uppfödaren vara mycket dyrare förstås.

Min uppfödare (som ej höll på med import) beskrev på den tiden att hon inte tjänade något på att föda upp och sälja katterna. Det som köparen betalade för gick till försäkring av kattmamma och ungar, matkostnader, kattsand, veterinärbesök, besiktning och micro chipping, avmaskning osv. I slutändan tjänade hon inte ekonomiskt på de hela, beskrev hon. Utan hon födde upp dessa raskatter helt enkelt för att hon var intresserad av avel och tyckte det var spännande med kattungar och av rasen och ville medverka i att bevara rasen och rasens fina temperamentet och hälsosamma avelslinjer osv.

Nu 15 år senare kostar dessa raser mellan 10 000-12 000kr (Vissa raser som nakenkatter kan kosta upp emot 23 000 kr) . Jag frågade faktiskt om fenomenet på ett forum för min ras. Uppfödarna där svarade att det ej handlade om någon "inflation" eller liknande. Utan uppfödarna hade helt enkelt upptäckt att folk faktiskt betalar de högre priserna som uppfödarna nu sätter. Kunderna är helt enkelt beredda att gå upp i pris. Så såklart utnyttjar uppfödarna detta.

Kan tänka mig att uppfödarna gått ihop sig och kommit överens om att sätta ett visst pris, så att det blir enhetligt.

Så ja, där har ni orsaken, om ni frågar uppfödare. Kunderna är beredda att betala högre priser för de specifika raskatten dem vill ha, Istället för att fråga här på flashback, gå till raskattsforum och fråga uppfödarna där. Fråga varför rasen dem föder upp kostade ca 6000-8000 kr för 15 år sedan men är betydligt högre nu. Kanske är inte alla uppfödare lika transparenta som på forumet jag frågade i dock.

Själv tycker jag att det är bra för kattens status. Dock är det ändå skevt , för "bondkatter" är ju fortfarande i princip gratis och katten har i princip fortfarande ingen hög status. Tänk att det finns ca 100 000 hemlösa katter i Sverige! Och ca 20 000 av dem i bara Stockholm! Det är helt sjukt. Och inte är dessa några 12 000 kronors katter som slängts ut i gatan.
Senast redigerad av Belinda-e 2020-05-19 kl. 02:04.
Citera
2020-05-28, 12:15
Medlem
Wow… Har aldrig betalat mer än 100kr för en katt.
Årskostnad ca 1500.
mat ca 1000kr
vetrinärkostnad 500kr
Så katt borde vara det smidigaste och billigaste alternativet till husdjur, förutom vandrande pinnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in