• 1
  • 2
2020-04-30, 19:50
Medlem
Hej alla flashbackare!

Jag började handla med aktier precis innan coronaviruset tog fart på allvar.
Tog mitt förnuft till fånga och läste ett tjugotal böcker innan jag bestämde mig för att gå in på börsen. Satsar främst på investmentbolag där jag handlar när det är rabatt som jag tycker är okej. Jag månadssparar.

Utöver börsen har jag sneglat på fastigheter och jag kan inte alls så mycket som jag vill kunna. Ska sätta mig in i ämnet framöver.

Tyvärr kom livet emellan när jag gick på gymnasiet. Depressionen drog ner mig långt ner i skiten och jag lyckades inte ta examen. Jag funderade på att ta mitt liv under den perioden.
Därför är det uteslutet att plugga vidare. Det känns jobbigt att läsa komvux när jag inte ens vet vad jag vill jobba med. Har inget drömyrke som många verkar ha.

Jag har jobbat på bemanningsföretag och tjänat en hel del pengar senaste åren. Dock blev jag uppsagd nyligen, men har inkomstförsäkring i 200 dagar så det känns okej ändå. Får betalt och samtidigt “oändligt” med tid att fokusera på mig själv och min personliga utveckling.

Jag är mellan 22-24 år gammal. Har nyligen startat en Youtube-kanal där jag har ca 500 prenumeranter som jag hoppas generera lite pengar i framtiden. Ägnar inte så värst mycket tid på den. Jag har börjat läsa väldigt mycket böcker. Inga skönlitterära verk utan mer om grejer som får mig att växa som individ.

Jag har en flickvän som jag älskar och har festat på ordentligt tidigare och gillade egentligen aldrig riktigt det. Har rest en hel del (Varit runt i Afrika, Asien, Usa, Karibien, och även en del partyställen (för det var ju partyställen man ska åka till som ung…).

Det där sista skrev jag enbart för att jag inte vill höra att jag ska leva livet nu när jag är ung.
Jag känner mig rätt klar med sånt för stunden. Nu vill jag bygga en stark ekonomi.
Jag är “blown away” av ränta på ränta och lever gärna lite mindre lyxigt nu för att kunna göra lite vad jag vill när jag blir äldre.

Värt att nämna är väl också att jag äger en bostadsrätt.

Nu till min frågeställning: Till er med mer erfarenheter än mig inom ekonomi och allt vad det innebär: Om ni var i min sits, med mina erfarenheter, vad hade ni gjort? Vad hade ni gett för råd till ert 20-åriga jag om ekonomi?

Jag är jättetacksam om ni orkar och vill ägna några minuter att svara på mig. Onödiga kommentarer undanbedes.
Senast redigerad av Fazenator 2020-04-30 kl. 20:10.
Citera
2020-04-30, 20:54
Medlem
Katzyns avatar
Ta studielån och investera pengarna. Det mest ekonomiskt korkade jag gjort i mitt liv var att läsa in större delen av min långa utbildning utan att ta lån. CSN lånet är i princip räntefritt, en babian kan få bättre avkastning på pengarna än räntan för lånet
Citera
2020-04-30, 21:12
Medlem
Sonny00s avatar
Jag köpte min första bostadsrätt tidigt. Jag skulle ha vågat mer och skuldsatt mig så jag hade kunnat köpa en lägenhet i ett bättre läge. Det hade definitivt lönat sig.
Citera
2020-04-30, 21:52
Medlem
Jag skulle inte ha slösat så mycket pengar på skräp utan tex månadsparat i aktier i stället. Stora fina investmentbolag som med tiden hade gett en fin avkastning. Nu visste jag knappt att börsen fanns när jag var ung, men så hade jag gjort med den vetskap jag har idag
Citera
2020-04-30, 22:48
Medlem
Jofs avatar
Har en kompis som gjort allt det där. Investerade i aktier. Blev säkert rik. Medan vi andra söp upp våra pengar och hade det kul. Han gifte sig med en tråkig dam och köpte ett hus i Tranås. Inte fan skulle jag råda mig själv att göra som han.
Citera
2020-04-30, 23:00
Medlem
Amazon-mannens avatar
Om jag ska se tillbaka på hur jag och kompisar levde i 20-25 års ålder, och ser hur det har gått för folk så är mina råd;

*Spara rent generellt på ett "buffertkonto". Varje månad oavsett vad.

*Investera, aktier/fonder/guld/kamelbajs eller vad du nu väljer, läs på och var "aktiv" , låt inte bara pengar sitta, se över dem. Om det är varje vecka/månad e.t.c. Var inte passiv.

*Jobba. Om du blir av med jobbet du kan, ta ett annat, även om det är trappstädning på deltid eller va f.. som helst. Rullar pengar in, rullar livet på. Annars finns risken att du börjar nalla på spar/investpengarna. Anpassa mat/inköp/livet efter inkomsten.
Citera
2020-04-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazenator
Hej alla flashbackare!

Jag började handla med aktier precis innan coronaviruset tog fart på allvar.
Tog mitt förnuft till fånga och läste ett tjugotal böcker innan jag bestämde mig för att gå in på börsen. Satsar främst på investmentbolag där jag handlar när det är rabatt som jag tycker är okej. Jag månadssparar.

Utöver börsen har jag sneglat på fastigheter och jag kan inte alls så mycket som jag vill kunna. Ska sätta mig in i ämnet framöver.

Tyvärr kom livet emellan när jag gick på gymnasiet. Depressionen drog ner mig långt ner i skiten och jag lyckades inte ta examen. Jag funderade på att ta mitt liv under den perioden.
Därför är det uteslutet att plugga vidare. Det känns jobbigt att läsa komvux när jag inte ens vet vad jag vill jobba med. Har inget drömyrke som många verkar ha.

Jag har jobbat på bemanningsföretag och tjänat en hel del pengar senaste åren. Dock blev jag uppsagd nyligen, men har inkomstförsäkring i 200 dagar så det känns okej ändå. Får betalt och samtidigt “oändligt” med tid att fokusera på mig själv och min personliga utveckling.

Jag är mellan 22-24 år gammal. Har nyligen startat en Youtube-kanal där jag har ca 500 prenumeranter som jag hoppas generera lite pengar i framtiden. Ägnar inte så värst mycket tid på den. Jag har börjat läsa väldigt mycket böcker. Inga skönlitterära verk utan mer om grejer som får mig att växa som individ.

Jag har en flickvän som jag älskar och har festat på ordentligt tidigare och gillade egentligen aldrig riktigt det. Har rest en hel del (Varit runt i Afrika, Asien, Usa, Karibien, och även en del partyställen (för det var ju partyställen man ska åka till som ung…).

Det där sista skrev jag enbart för att jag inte vill höra att jag ska leva livet nu när jag är ung.
Jag känner mig rätt klar med sånt för stunden. Nu vill jag bygga en stark ekonomi.
Jag är “blown away” av ränta på ränta och lever gärna lite mindre lyxigt nu för att kunna göra lite vad jag vill när jag blir äldre.

Värt att nämna är väl också att jag äger en bostadsrätt.

Nu till min frågeställning: Till er med mer erfarenheter än mig inom ekonomi och allt vad det innebär: Om ni var i min sits, med mina erfarenheter, vad hade ni gjort? Vad hade ni gett för råd till ert 20-åriga jag om ekonomi?

Jag är jättetacksam om ni orkar och vill ägna några minuter att svara på mig. Onödiga kommentarer undanbedes.

Ett liv i ekonomisk frihet är bättre än vilken karriär och vilket "bra" jobb som helst. Skit i karriären och börja istället att jobba hårt och tjäna pengar. Hitta alternativa inkomstkällor, lev minimalistiskt, spara och investera dina pengar kontinuerligt. Tänk på att det liv du vill leva om 10, 20 eller 50 år börjar med små steg redan idag. Tänk långsiktigt. Hitta meningen med ditt liv! Låter som att du kanske är introvert? Att jag var introvert var en av de största insikterna hittills i mitt liv och jag förstod att det lugna livet med träning, läsning, podlyssnande, promenader, meningsfulla samtal, resor osv var det jag ville och jag behövde inte längre känna en "fear of missing out-känsla" av att inte gå på kompisarnas fester.

Skaffa twitter och PM:a mig så ska jag länka några användare till dig som kommer att göra dig lite smartare för varje dag som går
Citera
2020-04-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har en kompis som gjort allt det där. Investerade i aktier. Blev säkert rik. Medan vi andra söp upp våra pengar och hade det kul. Han gifte sig med en tråkig dam och köpte ett hus i Tranås. Inte fan skulle jag råda mig själv att göra som han.
Alla människor på denna jorden stimuleras inte av saker som att "ha kul" Din kompis kanske går i pension om 10 år medan du och dina vänner som hade kul och söp i er ungdom kommer att få jobba tills ni dör för några pensioner värda namnet kommer inte att finnas i framtiden.
Citera
2020-04-30, 23:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Alla människor på denna jorden stimuleras inte av saker som att "ha kul" Din kompis kanske går i pension om 10 år medan du och dina vänner som hade kul och söp i er ungdom kommer att få jobba tills ni dör för några pensioner värda namnet kommer inte att finnas i framtiden.

Han hade tråkigt då och han har det tråkigt nu.
Citera
2020-04-30, 23:31
Medlem
glajarns avatar
Nu är det länge sedan man var 20 år men ångrar att jag aldrig köpte en bostadsrätt på den tiden med tanke på hur mycket dom har gått upp🥴 Men det är alltid lätt att vara efterklok😣
Citera
2020-04-30, 23:54
Medlem
Jättekul med så många svar. Tack för att ni delar med er!
Citera
2020-04-30, 23:59
Medlem
Du har som själv klurat i det där vad man ska göra.
Passa på att leva medans du är ung, man ska inte bara tänka på framtiden hela tiden. Du kan vara död i en bilolycka nästa månad.

Det enda och nog det viktigaste rådet är att månadsspara, sen har du listat ut det själv att investera en del av pengarna även..
Tänk bara på att pengar du investerar i börsen, ska du även ha råd att förlora.

Du har ändå kommit långt redan som äger en bostadsrätt.
Själv är jag över 30, jag ångrar inte hur jag har levt mitt liv. Men samtidigt så ångrar jag att jag inte var lite duktigare på månadsspara. Slösade pengar på onödigt skit. Men det är dyrt att vara i den åldern.

Har en vän som sysslat hela livet med börsen, han levde endast på det. Jojo idag har han ny bostadsrätt och ny bil. Men han är helt utbränd idag och ångrar att han inte "levde" mer i unga åren.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-05-01 kl. 00:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in