• 1
  • 2
2020-04-30, 11:56
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En kvinna i 50-årsåldern åtalas för att ha dödat en äldre man i Markaryd. I ett första förhör sade kvinnan att hon tog livet av mannen för att han försökte våldta henne – något hon sedan erkänt att hon hittade på.
Det var i februari som kvinnan tog livet av den äldre mannen genom att kväva honom med en kudde. I förhör har hon berättat att hon bott hos mannen en tid, då han lovat att hjälpa henne hitta en egen lägenhet.
Denna dagen ville hon åka och titta på lägenhet, men när han inte ville blev hon rasande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...aldtaktsforsok

Vad har vi för toka här då?
2020-04-30, 12:06
Medlem
Solklart MORD där straffet bör vara LIVSTIDS FÄNGELSE. Dock lär detta sluta på ett par år max PGA av vissa omständigheter.
2020-04-30, 12:10
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Solklart MORD där straffet bör vara LIVSTIDS FÄNGELSE. Dock lär detta sluta på ett par år max PGA av vissa omständigheter.

Och vilka omständigheter skulle det kunna vara ?
2020-04-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Och vilka omständigheter skulle det kunna vara ?

1. Att det är en kvinna som mördade en man.
2. Att hon erkände ganska omgående.
3. Att hon säkert kommer dra en snyfthistoria och ångra sig grovt m.m.

Dessa orsaker tror jag kommer leda till att hon får minimistraff för mord allt dråp till och med.
2020-04-30, 12:25
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
1. Att det är en kvinna som mördade en man.
2. Att hon erkände ganska omgående.
3. Att hon säkert kommer dra en snyfthistoria och ångra sig grovt m.m.

Dessa orsaker tror jag kommer leda till att hon får minimistraff för mord allt dråp till och med.

OK.
Nja, där tror jag att du har fel.

Döms hon för mord, så åker hon in för mord.
Det måste till lite konkreta förmildrande omständigheter om en domstol över huvud taget skall fundera i banorna om ett sänkt straff.
Tyvärr så tror jag inte att nåt av dina exempel här ovan spelar nån som helst roll i detta fall.
2020-04-30, 12:27
Medlem
ratanax2s avatar
Ordet Våltäkt har nämnts och då är det försök till vådltäkt oavsett om kvinnan tar tillbaks, detta är ju Sverige 2020 för fan.
2020-04-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
OK.
Nja, där tror jag att du har fel.

Döms hon för mord, så åker hon in för mord.
Det måste till lite konkreta förmildrande omständigheter om en domstol över huvud taget skall fundera i banorna om ett sänkt straff.
Tyvärr så tror jag inte att nåt av dina exempel här ovan spelar nån som helst roll i detta fall.
Vi får se, minimistraffet för mord är väl 10 år så där tror jag också straffet kommer sluta på, sen 2/3 på det så alltså 6.5 års fängelse.
2020-04-30, 14:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Så det egentliga motivet var att hon inte fick skjuts, vilket ledde till att hon blev bindgalen och mördade mannen? Jag vet inte riktigt om jag köper den förklaringen heller, om hon nu inte är gravt psykiskt sjuk, vilket kanske skulle kunna förklara varför hon är bostadslös till att börja med.

Måste väl för övrigt handla om följande fall: (FB) 77 årig mördad markaryd 20200227
2020-04-30, 14:34
Medlem
Citat:
Vi får se, minimistraffet för mord är väl 10 år så där tror jag också straffet kommer sluta på, sen 2/3 på det så alltså 6.5 års fängelse.

Känns som att det kommer bli en del år ändå, snittet på livstid är 16år(tidsbestämt till 25år).

Citat:
Riksdagens lagändring om mord genomfördes 2014-07-01. Den nya straffskalan har ändrats på sådant sätt så det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord.
2020-04-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så det egentliga motivet var att hon inte fick skjuts, vilket ledde till att hon blev bindgalen och mördade mannen? Jag vet inte riktigt om jag köper den förklaringen heller, om hon nu inte är gravt psykiskt sjuk, vilket kanske skulle kunna förklara varför hon är bostadslös till att börja med.

Måste väl för övrigt handla om följande fall: (FB) 77 årig mördad markaryd 20200227

Ja, visst är det samma fall som det du länkat till, Moderator kanske kan slå
samman de två trådarna?
2020-04-30, 17:47
Bannlyst
Ville hon åka och titta på lägenheter men det ville inte han? Och då kvävde hon honom med en jävla kudde???
2020-04-30, 18:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Ville hon åka och titta på lägenheter men det ville inte han? Och då kvävde hon honom med en jävla kudde???

Skummar man igenom den andra tråden så verkar damen i fråga ganska sliten och alkoholiserad så jag skulle gissa att det nog, snarare än utebliven skjuts, handlar om sprit och/eller pengar. Däremot låter det kanske bättre att påstå att man blev arg över att man inte fick skjuts än att man akut behövde pengar till mer sprit.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in