Citat:
Ursprungligen postat av
azer1te
Kan ploppa upp grejer jag gjorde runt 8-9-10 års ålder nu när jag är i 23-års åldern och ge mig grov ångest.
Det kan vara allt från dumma grejer jag gjorde mot mina kamrater, hyss som kunde slutat rejält illa, och hur jag behandlade andra människor. Var ganska hemsk mot min lillebror under uppväxten då jag inte hade särskilt mycket empati, medans vi samtidigt var otroligt nära - har nu istället i vuxen ålder nästan lite för mycket empati, vilket ofta ger mig grov ångest.
En tanke som ploppade upp i mitt huvud från ingenstans var att tänk om jag utsatte honom för något övergrepp som jag inte minns och inte förstod innebörden av då. Denna tanke har nu plågat mig i 3 dagar, och redan från början intalade min hjärna mig att så förmodligen var fallet.
En annan grej som tog upp hela mitt huvud i flera dagar var att jag och mina vänner kastade småsten upp på en bro där det var motorväg och åkte bilar. Minns aldrig att vi träffade nån ens, ändå började hjärtat slå och TÄNK OM nån faktiskt skadade sig allvarligt eller dog utan att vi fick reda på det då, och sen aldrig fick höra nåt om det under uppväxten.
Är det nån som känner igen det här eller är jag påväg in i en psykos?
Jag har känt precis samma som du för några år sedan (du och jag är ungefär samma ålder). Jag gjorde också mycket dumheter när jag var liten och många av mina kompisar fick ta emot skäll och skuld för sådant jag legat bakom. Det som är värst är att jag inte kunnat skylla på att "jag var liten, inte visste jag vad jag gjorde", utan jag visste exakt vad jag gjorde och hur det skulle sluta. Även då hade jag dåligt samvete för mycket, men tyvärr fördes det vidare även in i vuxen ålder. Till slut fick jag bukt på det (faktiskt genom att erkänna mina synder här på Flashback).
Jag tycker det är en viktig tråd du har skapat och jag vill försöka hjälpa dig bekämpa den känslan som du känner. Den är helt naturlig vad jag vet och du är inte ensam om den, men det är en mognadsfråga (skulle jag säga) att bli kvitt den. Möjligtvis skulle det lätta på hjärtat om du berättade just vad det är som får dig att känna dig extra illa till mods över vad du gjort som liten? Var det något mot din lillebror som du nämner som du gjorde fast inte vill säga? Nu får jag känslan att du kanske inte gjort något övergrepp mot din lillebror, men du kanske har gjort något som du inte är stolt över och skäms över, säg i så fall vad detta är. Trots att du är anonym förstår jag att det är svårt, men jag lovar att du kommer må bättre om du vågar diskutera det (dessutom ingen risk för repressalier).
För övrigt vet jag barndomsvänner som jag träffat av slumpen ute på krogen som berättat saker som tyngt deras hjärtan, saker om att de upplevt sig väldigt orättvisa mot andra människor, bland andra jag, men sådant som jag själv inte minns. Med andra ord har jag träffat på människor från förr som tyckt att de varit elaka mot mig vid något tillfälle, och sedan har de gått runt och haft dåligt samvete för detta medan jag som är det utsatta offret i deras minne inte kommer ihåg knappt vilka de är. Vissa saker du minns och tänker på, minns ingen annan.