• 1
  • 2
2020-04-30, 06:09
Medlem
elbels avatar
Försök lära dig något av svåra erfarenheter

Bra att du minns och reagerar med ångest, hantera den.

Hade du varit psykopat hade du i första inte tänkt på dina offer och heller inte känt medlidande/ångest
Citera
2020-04-30, 06:56
Medlem
Amors avatar
Du ska vara glad att du har ett väckt samvete. Det gör dig mer mänsklig. Det är våran lott som människor att vara moraliska varelser som tvingas ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2020-04-30, 11:12
jag har slutat att ta mina gamla synder personligt, vilket har fått mig att sluta tänka att jag gjorde så många fel. Som att vem annan som helst, i dessa situationer man egentligen "hamnat i" eftersom man inte väljer att få syskon eller att bli utsatt för saker.. Att tänka att vem som helst hade gjort på exakt samma sätt lindrar skuldkänslorna.
Citera
2020-04-30, 13:08
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azer1te
Kan ploppa upp grejer jag gjorde runt 8-9-10 års ålder nu när jag är i 23-års åldern och ge mig grov ångest.

Det kan vara allt från dumma grejer jag gjorde mot mina kamrater, hyss som kunde slutat rejält illa, och hur jag behandlade andra människor. Var ganska hemsk mot min lillebror under uppväxten då jag inte hade särskilt mycket empati, medans vi samtidigt var otroligt nära - har nu istället i vuxen ålder nästan lite för mycket empati, vilket ofta ger mig grov ångest.

En tanke som ploppade upp i mitt huvud från ingenstans var att tänk om jag utsatte honom för något övergrepp som jag inte minns och inte förstod innebörden av då. Denna tanke har nu plågat mig i 3 dagar, och redan från början intalade min hjärna mig att så förmodligen var fallet.

En annan grej som tog upp hela mitt huvud i flera dagar var att jag och mina vänner kastade småsten upp på en bro där det var motorväg och åkte bilar. Minns aldrig att vi träffade nån ens, ändå började hjärtat slå och TÄNK OM nån faktiskt skadade sig allvarligt eller dog utan att vi fick reda på det då, och sen aldrig fick höra nåt om det under uppväxten.

Är det nån som känner igen det här eller är jag påväg in i en psykos?

Jag har känt precis samma som du för några år sedan (du och jag är ungefär samma ålder). Jag gjorde också mycket dumheter när jag var liten och många av mina kompisar fick ta emot skäll och skuld för sådant jag legat bakom. Det som är värst är att jag inte kunnat skylla på att "jag var liten, inte visste jag vad jag gjorde", utan jag visste exakt vad jag gjorde och hur det skulle sluta. Även då hade jag dåligt samvete för mycket, men tyvärr fördes det vidare även in i vuxen ålder. Till slut fick jag bukt på det (faktiskt genom att erkänna mina synder här på Flashback).

Jag tycker det är en viktig tråd du har skapat och jag vill försöka hjälpa dig bekämpa den känslan som du känner. Den är helt naturlig vad jag vet och du är inte ensam om den, men det är en mognadsfråga (skulle jag säga) att bli kvitt den. Möjligtvis skulle det lätta på hjärtat om du berättade just vad det är som får dig att känna dig extra illa till mods över vad du gjort som liten? Var det något mot din lillebror som du nämner som du gjorde fast inte vill säga? Nu får jag känslan att du kanske inte gjort något övergrepp mot din lillebror, men du kanske har gjort något som du inte är stolt över och skäms över, säg i så fall vad detta är. Trots att du är anonym förstår jag att det är svårt, men jag lovar att du kommer må bättre om du vågar diskutera det (dessutom ingen risk för repressalier).

För övrigt vet jag barndomsvänner som jag träffat av slumpen ute på krogen som berättat saker som tyngt deras hjärtan, saker om att de upplevt sig väldigt orättvisa mot andra människor, bland andra jag, men sådant som jag själv inte minns. Med andra ord har jag träffat på människor från förr som tyckt att de varit elaka mot mig vid något tillfälle, och sedan har de gått runt och haft dåligt samvete för detta medan jag som är det utsatta offret i deras minne inte kommer ihåg knappt vilka de är. Vissa saker du minns och tänker på, minns ingen annan.
Senast redigerad av cirkusregeringus 2020-04-30 kl. 13:14.
Citera
2020-04-30, 13:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Prova långa raska promenader/joggingturer med trevlig musik i öronen. Se roliga filmer. Prova en kurs i mindfulness. Att kontrollera sina tankar är närmast omöjligt så det gäller att försöka distrahera dem så mkt som möjligt. Såg en klok devis härförleden som sa "jag tittar inte bakåt för det är inte dit jag är på väg"!

Bra råd, ungefär som jag gör, minus mindfulness för att jag inte klarar av det.
Citera
2020-04-30, 14:13
Medlem
börja inte spekulera i tankarna..då kan de kännas verkligare och verkligare tillslut..och du kanske utvecklar tvångssyndrom..se det för va det va, en tanke bara..tänk bara att fan vilken jobbig tvångstanke jag fick, den tänker ja inte lägga tid på. så gör du nått annar. går ju inte att spekulera i nått du inte har ett enda minne ur ''pga att de inte hänt'' så lägg ner det och du behöver inte va perfekt och världens godaste människa ^^

det du gjorde som barn är ingen ide att grubbla över, ha kul åt det istället och distans. du är inte samma person som då..antagligen va du elak för du fick för lite uppmärksamhet och va onöjd pga nått, ha ödmjukhet mot dig som liten istället.. och skratta åt händelserna..alla gjorde störda hyss..du är inte samma person nu som då. så skit i den tiden..

att börja grubbla och vilja säkerställa att man är god person är det värsta ja kunde börja me för över 10 år sen.. fick tvångstankar om allt möjligt som ja hade ångest över, asså påhittade jävla tankar. kunde va när man åkte bil och ja såg ett träd, men shit såg ja en person bli våldtagen precis?, fast ja fattar ju att ja inte alls såg det.. men ångesten höll i sig sjukt mycket av att ja inte visste helt säkert och säkerkolla om de faktist hänt eller inte.. och i förhållanden är de hemskt, det värsta tänkbara hade ju varit att va otrogen då, såklart hitta min hjärna på att jag kanske varit otrogen hela tiden, men gud tänk om jag kysste nån på festen utan att ja minns det.. så börja man gå igenom kvällen i skallen och minns allt tydligt, ändå fortsätter man känna att tänk om.

tänk om ja hade sex me den där personen jag vet jag aldrig pratat med ens..tanken kändes så verklig att jag hivtesta mig och allt.

kunde på riktigt gå förbi en random kille på gatan och hitta på att ja kanske hade kysst han. och sen i månad ha ångest över att inte veta tills ja började berätta för killen jag hade då. då släppte ångesten.

och de va de där ja inte skulle börjat med, att försöka lista ut och försäkra mig. då ger man kraft till tanken. önskar ja aldrig började grubbla över tankar som ska få mig att känna mig god. fyfan!

sååå lättare sagt en gjort, märker du att du börjar tveka på dina sinnen och grubbla uppenbara påhittade tankar, sluta innan det bli värre. behöver ju inte bli det men vill bara varna!

tror inte mitt tvångssyndrom började pga grubblandet om va ja gjort som barn, utan av en annan orsak , men grubblandet om vad jag gjort och inte gjort i barndomen fanns med i början minns jag.. det påminde väldigt mycket om dina tankar..

ja skapade en tanke att nått hemskt alltid hänt som gör mig till en vidrig person och kändes som ja va tvungen att erkänna det till nån'' då min dåvarande partner''.. för att ångesten skulle släppa men de gör den inte jag hittade bara nya saker att ha ångest över då, nya falska tankar. blev värre bara.

om jag nu får en tvångstankar säger ja för mig själv det där är en tvångstanke den får du nu för du har tvångssyndrom sen försöker ja släppa den fort och göra nått annat så den glöms.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in