2020-04-29, 19:02
Medlem
Knner att nu ldre jag blir ju smre jag r p att hantera ekonomin

Mycket har vl att man har I vissa mnader jobbat heltid och andra gr man p a kassa och sedan csn. I januari fick jag 38 000 netto och var mycket belten. Idag har jag kommit till en grad dr jag mste leva frbannat snlt under det nrmsta tv mnaderna. Jag antar det har med att ena mnaden fr man 18 000 en annan 13 000 och kanske ibland 9000

Det jag har lrt mig idag r att man skall aldrig brja f fr sig att kpa ngot som tv, dator och PlayStation vara fr att man gick en stor ln.

Fr 10 r sedan kpte jag sllan nytt och knappast en hrlurar fr 900 sek. Jag var sparsam och detta var 2010 d f hade smartphone.

Jag tror mycket sitter inatt jag mste ha rutin. Att man ter ute max tv gnger i mnaden och inte tre gnger i veckan. Att man mste tnka hela tiden "behver jag ett nytt spel nu?"

Det var som att det fanns en rutin frut som jag slppte d jag jobbade heltid. Det skall nmnas att jag var sjukskriven d jag var yngre s troligtvis kunde jag ha en rutin.

Hur lser man detta enklast? Endast maten jag mste prioritera d alla saker frn klarna kan man lsa med delbetalning.

Varfr fr man fr sig att e handla d fort man har ftt mycket ln?

Jag kommer att verleva p ngot stt, jag har lrt mig nu att s lnge man inte har fast jobb eller jobbat heltid i ver 6 mnader mste man leva snlt.
Citera
2020-04-29, 19:14
Medlem
glajarns avatar
Man brukar i regel bli klokare med ldern med tanke p ekonomin? Men fr dig verkar det vara tvrtom. Jag tycker man blir mer ekonomisk med ldern och tnker sig mer fr innan man kper ngot. S har det blivit fr mig i alla fall och har det idag ofrskmt bra ekonomiskt. D sitter jag nd med 2 bilar en mc samt att huset r betalt och inga skulder verhuvudtaget.
Livet r underbart och i dessa corona tider fr man skatta sig lycklig att man valde att vara ekonomisk😁😊
Citera
2020-04-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Man brukar i regel bli klokare med ldern med tanke p ekonomin? Men fr dig verkar det vara tvrtom. Jag tycker man blir mer ekonomisk med ldern och tnker sig mer fr innan man kper ngot. S har det blivit fr mig i alla fall och har det idag ofrskmt bra ekonomiskt. D sitter jag nd med 2 bilar en mc samt att huset r betalt och inga skulder verhuvudtaget.
Livet r underbart och i dessa corona tider fr man skatta sig lycklig att man valde att vara ekonomisk😁😊

Jag tror det har med att man har kanske levt p 8000 i mnaden i flera flera r och sedan d man fick 15000-18000 blev det vl s att man fick en mjlighet att f kunna gra mer i livet
Citera
2020-04-29, 19:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag tror det har med att man har kanske levt p 8000 i mnaden i flera flera r och sedan d man fick 15000-18000 blev det vl s att man fick en mjlighet att f kunna gra mer i livet

Jag frstr. Men du har ju i alla fall kommit underfund med att man inte ska kpa sig en massa saker nr man fr mer i ln s det r alltid en bra brjan. Det bsta du kan gra r att gra upp en budget p dina fasta avgifter du har per mnad. Sen vet jag inte hur du bor och om du har bil etc.etc Jag tror du kommer ordna upp detta med ekonomin finns bara viljan dr s kommer det att ordna sig.
Citera
2020-04-29, 21:18
Medlem
YP4XQs avatar
Tumregel: Tnk likadant den dagen som du fr pengar som nr du inte hade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in