Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 10:21
  #1
Avstängd
Hej!

Vilka abstinensbesvär får man när man går av benzo?

Vilka biverkningar?
Citera
2020-04-28, 10:50
  #2
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe84
Hej!

Vilka abstinensbesvär får man när man går av benzo?

Vilka biverkningar?

Man kan råka ut för allt möjligt om det vill sig riktigt illa, Speciellt efter ihållande missbruk i kombination med tex alkohol.

Depression, Energilöshet, Insomnia, Narkolepsi, Ljud/ljus överkännslighet.
Ont i muskler senor, Stel i muskler, kramper, Epilepsianfall, Humörsvängningar, talsvårigheter, Minnesproblem, Huvudvärk, Hjärnskador.
Citera
2020-04-28, 13:49
  #3
Medlem
Jag knaprade typ 10-15 xanor om dagen i 3-4 månader och slutade cold turkey pga en olycka.
Självmordstankar, extrema aggressionsutbrott, allmänt deprimerad, energilöshet och uttråkning var mina största besvär. Har även för mig jag hade dålig matlust.
Citera
2020-04-28, 14:32
  #4
Medlem
Port-charlottes avatar
Mani ,och sömnlöshet .overklighetskänslor från helvetet. Förstoppning och ÅNGEST.en jävla soppa
Citera
2020-04-28, 14:35
  #5
Medlem
Fettsugnings avatar
Trappa ut. Cold turkey på benso är som att ha supit varje dag i 50 år och sedan tvärt sluta.
Citera
2020-04-28, 18:05
  #6
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Trappa ut. Cold turkey på benso är som att ha supit varje dag i 50 år och sedan tvärt sluta.
Nä. Nu överdriver du. Det kan bli piss som fan att sluta CT. Man kan få EP-anfall som värst(fysiskt alltså). Men de flesta får inte det. Däremot kan ens psyke ha tagit mycket stryk och ångest över saker kan dyka upp som man aldrig tidigare har haft. Saker kan också kännas meningslösa och påtvingade i många månader.

TS:
Skulle tipsa om att trappa ut om du inte redan gått CT 1-2 veckor.
Har du tex tagit 10 mg om dagen så börja med att trappa ner och sprida ut under dagen till 8 mg, sen till 5 mg, sen till 3 mg(så att du tar 1 mg vid lunch och håller dig flytande), sen 2 mg(tex 0,5 på morgonen, 0,5 på lunchen, 0,5 efter maten och 0,5 vid läggdags), sen kan du nog gå ner på 0,5 mg som du tar som du behagar. Förslagsvis till läggdags. Sen försök antingen halvera den eller sluta CT där.
Skulle säga 1 vecka på varje dos.
Detta är dock inget vetenskapligt. Vet inte vad du stått på. Men ett uttrappningsschema är inte fel på Benzo.
Anledningen att jag gav 10 mg som exempel är att en vän till mig trappa ut ungefär så jag skrev efter att ha stått på 10 mg dagligen i 1 år med enbart sömnproblem och en del ångest/bekymmer att ta tag i.
Men inga fysiska men direkt.

Lycka till, det jobbiga är att leva nyktert efteråt.
__________________
Senast redigerad av DoungA 2020-04-28 kl. 18:08.
Citera
2020-04-28, 18:14
  #7
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Man kan råka ut för allt möjligt om det vill sig riktigt illa, Speciellt efter ihållande missbruk i kombination med tex alkohol.

Depression, Energilöshet, Insomnia, Narkolepsi, Ljud/ljus överkännslighet.
Ont i muskler senor, Stel i muskler, kramper, Epilepsianfall, Humörsvängningar, talsvårigheter, Minnesproblem, Huvudvärk, Hjärnskador.

Det och grov ångest. Hallucinationer.
Citera
2020-04-28, 18:28
  #8
Medlem
Fiercefuls avatar
Det beror på substans och mängd per dag. Varje symptom kommer annars i 8 timmars intervaller. Det kan faktiskt funka med ett 6 pack öl varje dag i 5 dagar. Har du klarat av 72 H så är det värsta över- sen kommer lite flashbacks då och då men det går. OM du inte gått på låntidsverkande benso eller missbrukat. Enklast är de som snabbt går i och ur kroppen att komma ifrån. Värre med depottabletter eller sådana med mycket lång halveringstid. (Har ej stor erfarenhet av dessa-kunde ta bort depot pga samma substans i snabb. Sen togs allt bort. Var inte rädd- om du inte missbrukat dom. Är de receptföreskrivna så ber du din läkare om ett utrappningsschema. Det brukar ta 12-14 veckor på olika preparat isf - OM du har rätt läkare vill säga.
Citera
2020-04-28, 18:29
  #9
Medlem
Heauxms avatar
Slutade direkt och blev då energilös, fick gångsvårigheter. Förvirring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback