2020-04-27, 23:54
Medlem
Hej,

Har en Samsung Series 7 som är knappt ett år gammal som fått sig en liten (liten!) repa i skärmen. Jag har varit 100% säker i flera dagar på att det varit ett pixelfel. Det lyser en vit prick när det är mörkt i området, annars ser man inget. Skitstörigt är det. Jag var på väg att ta kontakt med Mediamarkt idag men glömde det, och tur var väl det eftersom jag tittade närmare nyss och insåg att det faktiskt är ett litet hack. En av mina små gullungar har väl släng en legobit eller nåt i vredesmål. Känner jag med nageln så är det som en liten krater, dvs upphöjda kanter runt ett litet pyttehål. Jag antar att bakgrundsbelysningen "lyser igenom" eller nåt.

Frågan är nu om det går att fixa nåt sånt här? Finns det folk som kan reparera? Tänker mig värme eller nåt för att smälta plasten eller liknande. Låter ju jävligt riskabelt men jag slänger ut frågan!
Citera
2020-04-28, 01:09
Medlem
Yllevantars avatar
Vet att man lagade repiga tv-spelsskivor med tandkräm som liten. Kanske inte fungerar på en skärm dock. Annars finns det väl billiga skärmar att köpa på typ wish eller så?

Du kan alltid tejpa också om det inte stör i estetiken!
Citera
2020-04-28, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Hej,

Har en Samsung Series 7 som är knappt ett år gammal som fått sig en liten (liten!) repa i skärmen. Jag har varit 100% säker i flera dagar på att det varit ett pixelfel. Det lyser en vit prick när det är mörkt i området, annars ser man inget. Skitstörigt är det. Jag var på väg att ta kontakt med Mediamarkt idag men glömde det, och tur var väl det eftersom jag tittade närmare nyss och insåg att det faktiskt är ett litet hack. En av mina små gullungar har väl släng en legobit eller nåt i vredesmål. Känner jag med nageln så är det som en liten krater, dvs upphöjda kanter runt ett litet pyttehål. Jag antar att bakgrundsbelysningen "lyser igenom" eller nåt.

Frågan är nu om det går att fixa nåt sånt här? Finns det folk som kan reparera? Tänker mig värme eller nåt för att smälta plasten eller liknande. Låter ju jävligt riskabelt men jag slänger ut frågan!

Du kan nog inte göra så mycket åt det... Utan att risken är stor att du förvärrar saken.

Det är en skyddande plastskärm ytterst, utanpå den egentliga LCD-panelen. Denna skärm har ofta någon form av filtrerande antireflekterande yta på sig, vilken riskerar att bli skadad om man börjar gno med nåt medel på ytan, och då kan du istället för en liten prick som nu, få en större suddig fläck istället.

Beroende på var på skärmen pricken sitter så kanske man helt enkelt får acceptera den istället för att riskera att förvärra problemet om man börjar dona med den. Typ, ute i kanterna längre från center så är det inte riktigt lika viktigt.

Men, om du måste göra nåt så skulle jag först be dig kolla på skadan väldigt noga, med lupp eller bra förstoringsglas etc. Kanske ta bilder med din mobil om den har möjligheten till att agera som ”mikroskop” som t ex iPhone kan, vilket kan ge extremt förstorade bilder på små saker med rätt bra kvalitet. Så du kan avgöra om det är bara ljuset bakifrån som reflekteras i den lilla skadan och på vilket sätt, t ex om det är i upphöjda kanter runt ”kratern” eller nere i kratern. Det kan vara olika möjliga sätt att åtgärda beroende på det.

Kolla sen vad som händer om du torkar på skärmen med en fuktig mjuk trasa så du får en vattendroppe att ligga i skadan. Hur ändras upplevelsen av skadan då?

Bakgrundsbelysningen av LCD-skärmen ser du normalt inte mycket av man en riktig pixel i själva den underliggande LCD-panelen är öppen och släpper igenom ljuset som då sen ska passera den skyddande yttre plastskärmen på vilken skadan sitter. Men skadan kanske orsakar att ”ströljus” bryts och kan ses som en ljusare prick.

Är det kanter runt skadan som sticker upp kan du försöka att mycket försiktigt ”skava” ner dessa utan att skrapa på ytan runt omkring. T ex genom att försiktigt skydds området runtomkring med ett papper med ett litet hål just för skadan.

En annan variant kan vara att med pytteliten pensel dutta i lite klarlack i själva skadan, om du sett att den blir mindre tydligt med vattendroppe i skadan.

Men, det är förknippat med en hel del chansning, om det blir bättre eller om experimenterandet orsakar en försämring.

Så viktigast är att kolla noga och sen vara mycket försiktig.

Annars kanske du har en hemförsäkring som kan täcka skador från olycksfall med hemmets prylar?
Citera
2020-04-28, 08:03
Medlem
Uncorruptables avatar
Testa absolut inte detta som ovanstående sade om du inte vill förstöra skärmen helt.

Absolut ingen tandkräm när ytskiktet är skadat så att pixeln lyser igenom. Det absolut mest idiotiska jag hört. Men det är på flashback, idioternas paradis.

Bästa du kunnat göra är att googla problemet. Och se vad fler tycker (utanför idiotparadiset)

https://superuser.com/questions/8866...an-lcd-monitor

Det bästa jag föreslår ta en spik med en halv droppe mörkgrå färg och pricka rätt, in i kratern. Löser inget, men inget kommer lösa ditt hål ändå.
Senast redigerad av Uncorruptable 2020-04-28 kl. 08:11.
Citera
2020-04-28, 12:36
Medlem
sommarlovs avatar
Finns inget att göra, annat än att hitta ett lim med precis samma brytningsindex, provar du med fel, kommer det att synas ändå.
Citera
2020-05-02, 23:49
Medlem
Lim eller ej. Det är dömt att misslyckas. Du vänjer dig vid "skönhetsfelet" med tiden. Om du skulle lyckas ändå så var glad för chansen att fixa det bra är väl en på miljonen när inte ens Carglass fixar stenskotten bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in