2020-04-27, 18:00
Medlem
Halloj, rätt övertygad var nyckeln låg misstänker att min andra hälft är skyldig till att nyckeln är borta. Fick nedslag på besiktningen nu för att jag inte hade tillgång till nyckeln. Är det någon som vet om man kan beställa en ny nyckel eller liknande?? Är en skoda superb 2011 försökte googla men hittade inte så mycket, ska prova ringa skoda verkstad imorgon men tänkte om någon här vet
Citera
2020-04-27, 18:11
Medlem
Bongomans avatar
Jag har lärt mig en sak om nycklar till drag. Varje fabrikat har ett begränsat antal nyckelnummer. Det finns folk där ute som har samtliga nycklar till just ditt drag. Du ska ta kontakt med återförsäljaren till just ditt fabrikat. Det borde finnas en manual i handskfacket där du kan se tillverkaren. Sedan är det bara att ringa runt och fråga om de har nycklar och när du hittat rätt nyckelnummer kan du enkelt (med reservation för att nyckelsystemet fortfarande är i bruk) beställa en ny.

Vissa har 10 nummer, ett annat har uppemot hundra. Ett par tillverkare har nyckelnumret stämplat på låset.
Citera
2020-04-27, 18:22
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Draget är sannolikt fabriksmonterat, så det är Skoda som är (åter)försäljare.
Citera
2020-04-27, 19:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Testa reservnyckeln.
Citera
2020-04-27, 19:17
Medlem
Rothmans avatar
Bra att veta:

Råkade ut för samma sak (Audi) för 2 år sedan och fick 2:a på besiktningen. Verkstan drog ut låskolven så man inte behövde nyckeln, den gick sen igenom.

Nästa år jag besiktade den frågade besiktningsmannen efter nyckeln och jag förklarade stolt att det inte behövs någon nyckel. Men då har de lyckats ändra på reglerna så att även låsningen inte får vara defekt. Slutade med att jag lät svetsa fast en bult för hålet där draget sitter, enligt besiktningsmannen räckte detta för att göra draget obrukbart, var rädd för att det skulle behövas en regbesiktning men behövdes bara en ombesiktning. Bilen gick iaf igenom.
Citera
2020-04-27, 22:00
Medlem
Fuzzs avatar
Har tjafsat med besiktningsman om dragkrokar flera gånger. Eftersom de inte har koll på reglerna eller orka ta i.
Speciellt gäller det gamla modeller som ska skruva ut en stång och sedan dra ofta man får använda något för att "knäcka" loss då det oftast är lättare att dra lite hårdare än att lossa för hand.(sitter ofta bult skalle pga detta och jag menar att de kärvar inte utan sitter bara lite för hårt)
Fick honom att kolla upp reglerna när jag var på väg att ta kontakt med högsta hönset.

Reglerna säger att du måste ha 2 låsningar/steg för att ta bort kroken.
I de allra flesta fallen idag steg 1 trycka in vredet steg 2 vrida vredet. Om du även har fungerande lås blir det totalt 3 steg.
Så det är bara att ta bort låskolven.

Även en till sak från bilprovningen. Ett drag som blev underkänt. svetsade fast en bult så man inte kunde få in själva kroken besiktningsmannen tyckte att den går ju att ta bort så man får in kroken.
Utan att jag borde svetsat typ mutter på kulan...(ännu lättare att få dit annan kula)
Citera
2020-04-28, 18:14
Ska bara informera att det inte är godkänt att ta bort låskolven.
Senast redigerad av alfamats 2020-04-28 kl. 18:17.
Citera
2020-04-28, 19:51
Medlem
killawifes avatar
Detta hände mig på en volvo för några år sen. man kunde då köpa ett låskit med nya nycklar för 298:-. Man skruvade bara bort det gamla(bra säkerhet där) och satte dit det nya. Lätt som en plätt.
Givetvis hittade jag nycklarna precis efter att jag var klar.

Så kolla dragets fabrikat och modellnr och googla på det.
Citera
2020-04-28, 20:07
Medlem
Autoexperten har lite olika nycklar man kan beställa Köpte till en Volvo där 90:- va ju prisvärt.. https://www.autoexperten.se/tillbeho...rok/tillbehor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in