• 1
  • 2
2020-04-26, 15:16
Medlem
Hjälp till och lös mysteriet med obeliskerna på Luntmakargatan:

Luntmakargatan är en liten gata parallell med Sveavägen i Stockholm. 1983 tog tio privata fastighetsägarna som ägde fastigheter längst gatan ett initiativ, under ledning av Reinhold Gustafsson, för att för egna pengar försköna gatan. En tävling utlystes och vinnare blev förslaget "Parnassen" skapat av EGÅ arkitektkontor (numer Equator). Den mest iögonfallande delen av förslaget var fem stycken glasobelisker, nio meter höga och belysta nattetid, som ska symbolisera de luntor, en sorts stubiner till gamla tiders kanoner, som gatan fått sin namn efter. 1987 invigdes gatan efter ett års arbete.

Nu till mysteriet. På tre av luntorna sitter det små plaketter med inskriptioner. Dessa inskriptioner är obegripliga. De tre texterna är

Le Lübeque
av
Léon Delagrange
rest till kolossen A. Lübecks ära 1987

fallos quae current
av
Bror Hjort
rest till D Tingströms ära 1988

Topsique
av
Michel Colombe
rest till H. L. Rubaszkins ära 1988

För bilder och länkar se Mysteriet på Luntmakargatan
Citera
2020-04-26, 15:43
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kanske ditlimmade av nån lustigkurre.
Citera
2020-04-26, 15:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det är inte obelisker, det föreställer luntor (Luntmakargatan), dvs brinnande vekar som luntmakare gjorde.

Plaketterna/dekalerna verkar ha tillkommit i efterhand - hittade på nätet att de troligtvis satts ditt av folk som spelat Googles onlinespel ”Ingress” runt 2012 där luntorna utgjorde nån sorts portaler..
Citera
2020-04-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Plaketterna/dekalerna verkar ha tillkommit i efterhand - hittade på nätet att de troligtvis satts ditt av folk som spelat Googles onlinespel ”Ingress” runt 2012 där luntorna utgjorde nån sorts portaler..

Jag har också sett träffarna för Ingress angående luntarna men inte något om att plaketterna ska ha något med det att göra. Kan du dela en länk?

Plaketterna är av metall och fästa på stenen på något sätt. Inte riktigt dekaler som någon enkelt klistrat på.
Citera
2020-04-26, 16:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Jag har också sett träffarna för Ingress angående luntarna men inte något om att plaketterna ska ha något med det att göra. Kan du dela en länk?

Plaketterna är av metall och fästa på stenen på något sätt. Inte riktigt dekaler som någon enkelt klistrat på.

Det var några år sen, men jag lyckades faktiskt hitta det: http://www.mysterium24.se/?p=3188
Citera
2020-04-26, 17:04
Medlem
Citat:
Det var några år sen, men jag lyckades faktiskt hitta det: http://www.mysterium24.se/?p=3188

Jag hittade den också nyss men är inte övertygad. Bara för att plaketterna med text citeras i spelet vad säger att de inte fanns innan spelet?
Jag har svårt att tro att plaketter som dessa skulle kallas för "stickers" och det finns inget försök att motivera varför Ingress-spelare skulle vilja använda just texter som dessa.
Citera
2020-04-26, 17:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag hittade den också nyss men är inte övertygad. Bara för att plaketterna med text citeras i spelet vad säger att de inte fanns innan spelet?
Jag har svårt att tro att plaketter som dessa skulle kallas för "stickers" och det finns inget försök att motivera varför Ingress-spelare skulle vilja använda just texter som dessa.

Att de inte är ursprungliga verkar dock väldigt sannolikt med tanke på att texten som berättar om att det är fastighetsägarna i grannskapet som rest luntorna, är graverade direkt i stensockeln. Skulle fler texter gjorts då verkar det ju underligt att inte göra på samma sätt.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-04-26 kl. 17:09.
Citera
2020-04-27, 08:32
Medlem
Citat:
Att de inte är ursprungliga verkar dock väldigt sannolikt med tanke på att texten som berättar om att det är fastighetsägarna i grannskapet som rest luntorna, är graverade direkt i stensockeln. Skulle fler texter gjorts då verkar det ju underligt att inte göra på samma sätt.

Absolut, det är ett argument. Å andra sidan förekommer det säkert statyer som har både inskription och plakett.

Ett argument emot Ingress-teorin tycker jag är att det bara är en av luntorna som verkar gå att koppla till spelet, Fallos Quae Current (först träff på Google). Ingen av de andra verkar dock ha en koppling (Topsique, Le Lübeque).
Citera
2020-04-27, 08:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Absolut, det är ett argument. Å andra sidan förekommer det säkert statyer som har både inskription och plakett.

Ett argument emot Ingress-teorin tycker jag är att det bara är en av luntorna som verkar gå att koppla till spelet, Fallos Quae Current (först träff på Google). Ingen av de andra verkar dock ha en koppling (Topsique, Le Lübeque).

Är det så (att de andra plaketterna inte har någon koppling till spelet) så är det förstås ett närmast obestridligt argument för att plaketterna kommit dit i något annat sammanhang. Spännande - texterna, namnen, citaten - alltihop ger ju känslan av nån hemlig klubb som försöker vara lite mystiska. Kan tänka mig nåt upptåg av nån studentförening på KTH eller liknande bakom det också.. vi får hoppas nån dyker upp med förklaringen snart.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-04-27 kl. 08:43.
Citera
2020-04-28, 17:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är inte obelisker, det föreställer luntor (Luntmakargatan), dvs brinnande vekar som luntmakare gjorde.

Nej de förställer inte "luntor" för vekar / stubintrådar ser inte ut det minsta som obelisker!

Dessa obelisker bekostades av fastighetsägarna vid den delen av gatan i ett försök att minska känslan av bakgata men det gick bara sådär... en bakgata är och förblir en bakgata!
Citera
2020-04-28, 19:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej de förställer inte "luntor" för vekar / stubintrådar ser inte ut det minsta som obelisker!

Dessa obelisker bekostades av fastighetsägarna vid den delen av gatan i ett försök att minska känslan av bakgata men det gick bara sådär... en bakgata är och förblir en bakgata!

Jo det är luntor vilket även står ingraverat i en av dem:

”10 privata fastighetsägare rustade upp gatumiljön, planterade träden och reste 5 luntor på luntmakargatan 1987”

http://www.mysterium24.se/?p=3188

Obelisker brukar inte lysa om du nu ska klaga på att luntorna inte ser ut som vekar...
Citera
2020-04-28, 20:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jo det är luntor vilket även står ingraverat i en av dem:

”10 privata fastighetsägare rustade upp gatumiljön, planterade träden och reste 5 luntor på luntmakargatan 1987”

http://www.mysterium24.se/?p=3188

Obelisker brukar inte lysa om du nu ska klaga på att luntorna inte ser ut som vekar...

Ahh.. du åberopar konstnärlig frihet! om man så googlar sig lam så hittar man inte en enda lunta som ser ut på det viset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in