Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
När jag skrev tråden så hade jag bara testat 1 gång!
Men jag blev så otroligt övertygad så jag skrev tråden snabbt ändå.
Nu har jag gjort det 3 gånger (3 dagar på raken) och det funkar lika bra

Anledningen jag tror det funkar är i och med sättet jag gör det på.
Eftersom lime är extremt koncentrerat så behöver man bara väldigt lite
för att det ska ge verkan, alltså 1 limefrukt blandat med 10 liter vatten (2 sköljningar, hinken är
som sagt 5 liter).

Det bästa vore att ha en limefrukt press i metall när man gör det så får man ut mer juice samt att
man får bort de små flanen från fruktköttet när man gör det enbart med händerna vilket kan fastna i håret. Fick ta bort några små bitar men det gick enkelt.
Med en limefrukt-press skulle hela processen gå mkt snabbare också.

En annan grej är ju att det är ju ändå inte så att jag uppfinner hjulet, citron och lime har ju använts av människor i alla tider för rengöring men det finns väldigt lite dokumenterat om exakt hur man gjorde.

Hoppas det blir en revolution så att alla hud och hår-produktsbolag kan brinna i helvetet.

Jag antar att du inte vill ha lime på flaska, men om du är öppen för det så finns alternativet.

Låter lite väl ofta att tvätta håret varje dag om det nu blivit rent, åtminstone om det varit schampo så varför så ofta?

Ibland tar det lite tid innan man märker av eventuella bieffekter som mjäll eller torr hårbotten , fast kan ju vara tvärtom och ta bort såna problem.
Citera
2020-04-28, 12:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Just tvål måste man nog ha en tvål för att det ska funka, tvål har en vatten och en fett-ända, så att vatten kan tvätta bort fett.

En bra start är denna site, här finns mycket kunskap: http://www.shenet.se/
Citera
2020-04-28, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag antar att du inte vill ha lime på flaska, men om du är öppen för det så finns alternativet.

Låter lite väl ofta att tvätta håret varje dag om det nu blivit rent, åtminstone om det varit schampo så varför så ofta?

Ibland tar det lite tid innan man märker av eventuella bieffekter som mjäll eller torr hårbotten , fast kan ju vara tvärtom och ta bort såna problem.

Nej jag tror mer på det färskaste alternativet.

Det beror väl kanske på hur ens hår är. Mitt hår känns iaf smutsigt efter en dag och det ser inte lika fräsht ut heller; även doften. Brukar alltid tvätta håret varje dag.

Jag är väl medveten om att det kanske kan uppstå komplikationer senare som du säger. Men snarare att håret skulle kunna bli för flottigt men då kan man ju bara använda varmare vatten och/eller använda mer lime så borde det fixa sig.

Mjäll har jag inte sett spår av alls.

Hur ofta tvättar du håret?
Citera
2020-04-28, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Just tvål måste man nog ha en tvål för att det ska funka, tvål har en vatten och en fett-ända, så att vatten kan tvätta bort fett.

Fast huden ska ha ungefär samma phvärde som håret (en aning surt) och tvål rubbar phvärdet.
Eftersom limevattnet funkade så bra till håret så borde det ju logiskt även fungera på kroppen. Men man ska nog vara försiktig med ansiktet och vara noga med att skölja av sig med enbart vatten sen. Fast mitt limevatten är ju ändå så utspett så det borde inte vara nån fara. Ser fram emot att testa! 😊

Vore så ljuvligt härligt att slänga bort all tvål och shampo/balsam förutom handtvål och bara använda sig av lime 🍋
Citera
2020-04-28, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Mitt ideal är att kunna använda mig av så få medel som möjligt.
Tex lime och kokos olja (kan vara bra till att ha till alltmöjligt ibland).
Kommer inte på något mer.
Citera
2020-04-28, 12:53
Bannlyst
Citat:
Nej jag tror mer på det färskaste alternativet.

Det beror väl kanske på hur ens hår är. Mitt hår känns iaf smutsigt efter en dag och det ser inte lika fräsht ut heller; även doften. Brukar alltid tvätta håret varje dag.

Jag är väl medveten om att det kanske kan uppstå komplikationer senare som du säger. Men snarare att håret skulle kunna bli för flottigt men då kan man ju bara använda varmare vatten och/eller använda mer lime så borde det fixa sig.

Mjäll har jag inte sett spår av alls.

Hur ofta tvättar du håret?

Jag duschar mest bara med vatten regelbundet sen någon gång i veckan så använder head and shoulders schampo och balsam.
Men kan säga att de mesta jag har provat aldrig har fungerat felfritt för mig, och då har jag testat allt möjligt.

Just nu försöker jag undvika produkter helst, men sen får håret en konstig form och sen är jag osäker på om det är mjäll och torr hårbotten som kommer fram ibland i liten mängd.

Sen handlar väl säkert sånt här om årstider och massa annat som kan vara orsaker, de kanske inte är alltid man kan behandla just håret.

Hur fick du idén om Lime? Jag har hört något om salt och citron , men de kanske gav en blekande effekt.
Det kanske blir så med lime också, fast det behöver inte vara negativt.

Citat:
Mitt ideal är att kunna använda mig av så få medel som möjligt.
Tex lime och kokos olja (kan vara bra till att ha till alltmöjligt ibland).
Kommer inte på något mer.

Jag använde kokosolja (kallpressad) en sommardag i håret och det var ett stort misstag, för att det härsknade väldigt snabbt. Det gick alltså från att lukta fräscht till unket, jag tror det hade med värmen att göra.
Är det något du vet varför de blev så?
Senast redigerad av twigdoll 2020-04-28 kl. 12:58.
Citera
2020-04-28, 13:14
Bannlyst
Citat:
Jag duschar mest bara med vatten regelbundet sen någon gång i veckan så använder head and shoulders schampo och balsam.
Men kan säga att de mesta jag har provat aldrig har fungerat felfritt för mig, och då har jag testat allt möjligt.

Just nu försöker jag undvika produkter helst, men sen får håret en konstig form och sen är jag osäker på om det är mjäll och torr hårbotten som kommer fram ibland i liten mängd.

Sen handlar väl säkert sånt här om årstider och massa annat som kan vara orsaker, de kanske inte är alltid man kan behandla just håret.

Hur fick du idén om Lime? Jag har hört något om salt och citron , men de kanske gav en blekande effekt.

Håret kan ju som många upplevt bli torrt och fult av shampo, även problem med hårbotten kan uppstå så jag provade att använda avokado i håret i typ 30 min sen duchade jag och använde shampo och balsam som vanligt. Håret tog verkligen in vitaminerna från avokadon. Men efter ett par dagar var håret dött igen.
Avokado återfuktar bara håret - det tar alltså inte bort smutsen så jag var alltså tvungen att även använda tvål eller shampo då kom jag att tänka på lime som jag vet används naturligt till rengöring, även när man tvättar kläder för hand - problemet vara vara hur man skulle kunna tvätta håret med lime. Eftersom jag har en passande hink här hemma så tänkte jag att det bästa vore väl i såntfall att doppa håret i ett lime bad så jag testade det och det funkade.

Har gjort olika mer eller mindre lyckade experiment de senaste typ 2 åren med målet att hitta nått naturligt enkelt sätt som jag vet innerst inne måste finnas och som som bör vara 1000 ggr bättre än all shamposkit och dylikt som säljs.

Jag menar människor gjorde väl rent sig förr i tiden med och jag är ibte ensam om att klaga på hud och hår produkter.
Det är inte min kropp det är fel på utan djungeln av produkter den komner i kontakt med precis som allt onyttigt skit som man kan få i sig genom mat och dryck som också är dåligt för kroppen.
Man måste vara vaksam om man verkligen vill ta hand om sig ☺
Senast redigerad av fruciante 2020-04-28 kl. 13:23.
Citera
2020-04-28, 13:14
Medlem
Använder du balsam efteråt? Hur långt hår har TS? Tänker att man vill få ur tovor och trassel.
Citera
2020-04-28, 13:18
Bannlyst
Jag tvättar mig enbart med vatten sedan 1 år tillbaka. Den enda hygienprodukten jag använder är handtvål vid toabesök. Inget schampo, ingen duschtvål, ingen deo. Tvättar man sig dagligen och byter underkläder så är det inga problem. Duschar 1-2 ggr per vecka. Huden har aldrig mått bättre, kliar aldrig, och håret är helt fritt från mjäll.
Citera
2020-04-28, 13:22
Bannlyst
Citat:

Jag använde kokosolja (kallpressad) en sommardag i håret och det var ett stort misstag, för att det härsknade väldigt snabbt. Det gick alltså från att lukta fräscht till unket, jag tror det hade med värmen att göra.
Är det något du vet varför de blev så?

Kokosolja går ju inte in i huden/håret utan lägger sig utanpå som en hölje. Jag skulle inte ha det i håret eller på huden rent generellt om det inte är på något speciellt ställe bara där du är väldigt torr eller ja det beror helt på...
Senast redigerad av fruciante 2020-04-28 kl. 13:28.
Citera
2020-04-28, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Använder du balsam efteråt? Hur långt hår har TS? Tänker att man vill få ur tovor och trassel.

Använder inget balsam efter utan sköljer bara håret med vatten och kammar igenom det med fingrarna.
Det blir och känns verkligen mjukt och lent så att använda balsam vore overkill.
Har långt hår.
Citera
2020-04-28, 13:30
Bannlyst
Citat:
Håret kan ju som många upplevt bli torrt och fult av shampo, även problem med hårbotten kan uppstå så jag provade att använda avokado i håret i typ 30 min sen duchade jag och använde shampo och balsam som vanligt. Håret tog vetkligen in vitaminerna från avokadon. Men efter ett par dagar var håret dött igen.
Avokado återfuktar bara håret - det tar alltså inte bort smutsen så jag var alltså tvungen att även använda tvål eller shampo då kom jag att tänka på lime som jag vet används naturligt till rengöring, även när man tvättar kläder för hand - problemet vara vara hur man skulle kunna tvätta håret med lime. Eftersom jag har en passande hink här hemma så tänkte jag att det bästa vore väl i såntfall att doppa håret i ett lime bad så jag testade det och det funkade.

Har gjort olika mer eller mindre lyckade experiment de senaste typ 2 åren med målet att hitta nått naturligt enkelt sätt som jag vet innerst inne måste finnas och som som bör vara 1000 ggr bättre än all shamposkit och dylikt som säljs.

Jag menar människor gjorde väl rent sig förr i tiden med och jag är ibte ensam om att klaga på hud och hår produkter.
Det är inte min kropp det är fel på utan djungeln av produkter den komner i kontakt med precis som allt onyttigt skit som man kan få i sig genom mat och dryck som också är dåligt för kroppen.
Man måste vara vaksam om man verkligen vill ta hand om sig ☺

Det låter inte som dina experiment är speciellt ekonomiska dock.

Om man ska gå in på förr i tiden så har jag hört allt ifrån urin till olivolja, och jag tror faktiskt inte urinen var den mest misslyckade metoden. Genom historien så har folk använt sig av farliga och dåliga metoder.

Jag köpte tjärschampo från lidl när de hade sin finska vecka, de är väl lite mer naturligt skulle jag gissa på. Men de luktar ju ganska speciellt.

Rent naturligt så tänker jag att kroppen tvättar sig med saltvatten, och de är väl lite så de där med urinen funkar antar jag.
Man kanske kunde blanda någon mix av saltvatten och tvätta håret med, låg halt såklart.

Iden med lime är kanske inte så dålig men den verkar vara hyfsat dyr om de blir varje dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in