Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2020-04-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Minns inte sorter. Har nog varit olika. Minns inte temperatur heller men jag tror jag la mig aningen över vad man ska enligt förpackningen. Bara lite, kanske 10+ på angivet. Tunt lager, och röra om allt efter halva tiden.
OK, Jag får väl prova igen. Efter de 2-300 misslyckade första försöken. Eller så har vi helt olika smak.
Citera
2020-04-26, 22:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
OK, Jag får väl prova igen. Efter de 2-300 misslyckade första försöken. Eller så har vi helt olika smak.

På vilket sätt blev det inte bra när du gjorde?
Citera
2020-04-26, 23:05
Medlem
nitecores avatar
Hemligheten i ugn är alltså att inte lassa på som en girig tjockis utan köra ett tunt lager.

Salta inte heller din pommes förrän vid konsumtion då saltet drar ut fukt till ytan och sabbar krispigheten.
Citera
2020-04-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
På vilket sätt blev det inte bra när du gjorde?
Varje gång jag provat, så blir de mjuka och aldrig krispiga.
Citera
2020-04-26, 23:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Varje gång jag provat, så blir de mjuka och aldrig krispiga.

Grilla hårdare.
Citera
2020-04-27, 00:43
Bannlyst
Blir bäst om man friterar.
Citera
2020-04-27, 13:21
Medlem
Nationbots avatar
Ang Ugnen - tillagningen :

Många som säger att man ska använda folie till underlaget av plåten som man skrövlar ihop tydligen eller så ska det va platt slät alu-ark ... inkl att stripsen ska helst inte ligga ovanpå varann inkl att man vänder stripsen 4 ggr under halstringen, eftersom den har fyra sidor (dvs mycke pill) med pendlingsresor in och ut från ugnen med plåten. Gör nog heller inte mycket att salta lite innan och täcka med olja innan det åker in i början..

Sen detta med temperaturer vilka och kanske olika under tillagningstiden, över under värme, och vars plåten ska ligga i nivå, olika tillagningstider, spraya på olja senare eller innan mm

Ja det finns nog många mer eller mindre bra tillagnings-uppvärmnings-lösningar att få till dom bästa köp-frysta-pommesen i ugnen.. Och många av er har långt ifrån den bästa metoden för att få jämn- gyllenbruna strips med krispig utsida och mjuk insida kan jag iaf påpeka

Finns även de som bara värmer upp stripsen i ugnen i en djup- form med överdragen folie .. sen på slutet grillar dom högst upp i ugnen på övervärme utan folie (på ugnsplåt) men rör om, runt flitigt mellan varven kanske 10 ggr eller mer tills ytan är gyllenbrun ej bränd svart eller brun eller annan färg

Jag säger inte att jag vet den ultimata grillmetoden för många har inte den, så tråden är såklart mycket intressant :-)

https://www.youtube.com/watch?v=LwhUi21kb1Q

med galler:

https://www.youtube.com/watch?v=-nUrCmk9Z88
Senast redigerad av Nationbot 2020-04-27 kl. 13:29.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in