• 1
  • 2
2020-04-25, 02:28
Bannlyst
Hej
Jag kan inte komma på en endaste gång som jag har fått goda och krispiga pommes på de som finns ute i affärerna, ni vet dessa vanliga fryspåsar som finns i Willys, Coop, Lidl osv osv

lägger alltid in dom i ugnen, men antar att det inte är så man ska göra om man vill ha dom donken style?

dom bli bara mjuka och inte alls krispiga eller frasiga
hur gör ni?

För de tär väl tänkt att man ska använda fritös av nåt slag ?

Vänligen.
Citera
2020-04-25, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetHeligaLandet
Hej
Jag kan inte komma på en endaste gång som jag har fått goda och krispiga pommes på de som finns ute i affärerna, ni vet dessa vanliga fryspåsar som finns i Willys, Coop, Lidl osv osv

lägger alltid in dom i ugnen, men antar att det inte är så man ska göra om man vill ha dom donken style?

hur gör ni?

Vänligen.
Jag använder fritös, tricket för att få dom att bli frasiga på utsidan och mjuka på insidan, är att lägga ner pomfritten innan du slår på värmen, ställ sedan temperaturen på 160 grader, när lampan slocknar är dom klara.
Lycka till!
Citera
2020-04-25, 02:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetHeligaLandet
Hej

hur gör ni?

Vänligen.

Det går att få dom krispiga i ugnen. Det jag tror du gör fel är att du tömmer hela påsen över en plåt och tror att det ska bli bra. Man kan bara ha ett lager. Dom får inte ligga över varandra alls.

Sen finns det kanske olika sorter? Dom man ska köra i ugnen ska vara till för det. Dom är förpreppade med flott.
Citera
2020-04-25, 02:43
Bannlyst
Gör alltid mina egna Pommes nowdays straight from the potatoe ... men om man vill ha krispiga köpe/fryspommes så slänger man i portionen/erna man ska ha i en fryspåse i med lite olja och kryddor och skakar runt... sedan på plåten in i ugnen.

Citera
2020-04-25, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det går att få dom krispiga i ugnen.

Nej, det gör det inte, jag tycker att ditt inlägg tangerar falsk ryktesspridning.
Citera
2020-04-25, 02:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Nej, det gör det inte, jag tycker att ditt inlägg tangerar falsk ryktesspridning.

Bara för att du inte kan betyder det inte att det inte går. Jag har fått till krispiga köpe-pommes i ugnen när jag har försökt.
Citera
2020-04-25, 03:21
Medlem
Fritös är helmligheten, snarare hur de blev till. Jävligt svårt att göra bra pommes i ugn
Citera
2020-04-25, 03:21
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight

Jo det gör det. har hällt olja på plåten ibland och rört om. Det gör de myyycket krispigare iaf. Sen är det ju tempen.
Att bara öppna påsen, hälla fritesen på plåten och stoppa den i ugnen - får dem så jävla torra och hårda.

Men fan heller att det blir som donken nej. Tips för det plssssss
Citera
2020-04-25, 03:38
Medlem
Abrotherhoods avatar
Glasform + rapsolja, inte för mycket rapsolja och inte för lite, man lär sig, rör i pommesen 3-4 gånger, tid beroende på tjocklek, 200grader. Låt det ta sin tid.
Citera
2020-04-25, 04:05
Medlem
Vill du ha mad crisp? Då är det fritös som gäller, 3-4 gånger, start low, finish high.

Har du ingen så släng ner alla pommes i en bunke, häll ner 5-10cl raps, shake, salt, lägg på ett bakplåtspapper med mellanrum 200°C varmluft 20-30 min.
Citera
2020-04-25, 04:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrotherhood
Glasform + rapsolja, inte för mycket rapsolja och inte för lite, man lär sig, rör i pommesen 3-4 gånger, tid beroende på tjocklek, 200grader. Låt det ta sin tid.

Man behöver ingen fritös. Det är det som gäller.
Citera
2020-04-25, 04:20
Medlem
JohnJensens avatar
kör Super Crunch 9,5 mm numera i 2,5 kilos förpackningar, finns i mindre förpackningar också.
https://www.avikonorden.se/vara-prod...crunch-9-5-mm/

Aldrig varit med om så goda pommes ifrån frysdisken. 175 grader i fritösen 210 sekunder för en portion och 5 minuter för två portioner.
Blir lika bra som att göra egna med kokning och dubbelfritering.

Sen som någon annan sa i ugn, rätt mängd olja och skall vändas många gånger på 200 grader, inte för mycket pommes åt gången. blir krispiga pommes men slår inte friterade.

Vill också slå ett slag för Salud chili cheese, blir precis som donkens! ska fritera några nu.

https://www.martinservera.se/produkt...-nuggets-6x1kg

Köper allt hos en grossbutik utanför stan. Brukar slå till på Kalmar kebab också, karré typen.

Så gör jag en egen kebabtallrik hemma, på 20 minuter; för cirka 25,- per tallrik.

Blev liten större post
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in