2020-04-24, 21:06
Medlem
Hej,
Ifall man vill sälja CS knivar online, alltså en rikitg kniv som går skära med men designat efter spelet Csgo. Vad gäller? Själva kniven är menad till att ha som samlingsobjekt och inte användas, räcker det med att jag skriver på sidan "Ska endast användas som samlarobjekt och när du köper den här varan så godkänner du att du är över 18 år" Eller måste jag på något sätt kontrollera köparens identitet, ha licens? Finns flertal sidor som säljer de t.ex

https://www.maxgaming.se/gadgets-dryck/replika-knivar
Citera
2020-04-24, 21:27
Medlem
Henriksss avatar
Kniv får alla över 18 år köpa och inneha. Gå runt på stan med kniv är inte bra. Så bara sälj, bara kunden är över 18 år.
Citera
2020-04-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Kniv får alla över 18 år köpa och inneha. Gå runt på stan med kniv är inte bra. Så bara sälj, bara kunden är över 18 år.

Men har jag något ansvar att kontrollera att kunden är över 18år? Alltså ID eller räcker det med att ”klicka här för att godkänna du är över 18år” ?
Citera
2020-04-24, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Men har jag något ansvar att kontrollera att kunden är över 18år? Alltså ID eller räcker det med att ”klicka här för att godkänna du är över 18år” ?

Så funkar ju porr och annat iofs.
Citera
2020-04-24, 22:12
Medlem
tomatlarss avatar
Det är 21 års åldersgräns på vapen-knivar och 18 vid vanliga knivar som kan överlåtas till minderårig av förälder eller förmyndare.
https://lawline.se/answers/finns-det...-inkop-av-kniv
Citera
2020-04-24, 22:43
Medlem
Lachlans avatar
Den som köper måste ha licens. Licensen fås från jägarexamen men även slaktare har den.
Citera
2020-04-24, 22:49
Medlem
Citat:
Hej,
Ifall man vill sälja CS knivar online, alltså en rikitg kniv som går skära med men designat efter spelet Csgo. Vad gäller? Själva kniven är menad till att ha som samlingsobjekt och inte användas, räcker det med att jag skriver på sidan "Ska endast användas som samlarobjekt och när du köper den här varan så godkänner du att du är över 18 år" Eller måste jag på något sätt kontrollera köparens identitet, ha licens? Finns flertal sidor som säljer de t.ex

https://www.maxgaming.se/gadgets-dryck/replika-knivar

Det är bara att sälja. Det finns ingen åldersgräns i Sverige för knivar som är tillåtna att saluhålla. Inte heller måste det vara samlingsobjekt.

Stiletter, butterfly osv får du inte sälja om de är funktionella knivar. Är de i plast och uppenbart olämpliga som tillhyggen bör det vara okej dock.
Citera
2020-04-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Det är bara att sälja. Det finns ingen åldersgräns i Sverige för knivar som är tillåtna att saluhålla. Inte heller måste det vara samlingsobjekt.

Stiletter, butterfly osv får du inte sälja om de är funktionella knivar. Är de i plast och uppenbart olämpliga som tillhyggen bör det vara okej dock.

Vad är skillnaden på en butterfly och en annan kniv? Minst lika farligt.

Knivarna är skarpa så de kan användas som vapen men säljs endast för hemmabruk/samlingsobjekt, så jag kan alltså bara börja sälja de utan egen licens och utan att kontrollera köparens ålder? Enligt folk som skrivit över dig så gäller annat så blir lite förvirrad när folk säger olika. Tacksam för svar
Citera
2020-04-24, 23:30
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Den som köper måste ha licens. Licensen fås från jägarexamen men även slaktare har den.
Vad bablar du om? finns inget license krav på en kniv.
Citera
2020-04-24, 23:40
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden på en butterfly och en annan kniv? Minst lika farligt.

Knivarna är skarpa så de kan användas som vapen men säljs endast för hemmabruk/samlingsobjekt, så jag kan alltså bara börja sälja de utan egen licens och utan att kontrollera köparens ålder? Enligt folk som skrivit över dig så gäller annat så blir lite förvirrad när folk säger olika. Tacksam för svar

Citat:
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år.

2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas.

Varför ett sådant förbud finns kan jag inte ge ett bättre svar på än att politiker bestämde sig för det. Vi vet alla att det för det mesta är köks och moraknivar som används vid brott.

Så länge knivarna inte räknas som gatustridsvapen är det fritt fram att sälja och det finns inga begränsningar. Har du stiletter eller butterfly knivar får du inte sälja dem. Du får dock idka byteshandel med personer över 21 år om det föreligger ett sammlarintresse.

Skatt och företagsdelen får någon annan svara på. Det är inte mitt område, men du kommer behöva redovisa dina intäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in