2020-04-24, 12:25
Medlem
Frst huruvida min sjlva id/konceptet i sig kommer funka: r det en bra id att projicera projektorbild i taket?

Taket r vitt, matt, sltt borde funka?

Jag har en hylla ovanfr sngen. Avstndet frn hyllan (dr projektorn ska st) till taket r 123cm.

Bredden p den projicerade bilden fr inte verstiga 160cm om detta nu skulle vara ett problem (men snt gr vl att justera?).

Bilden kommer behva projiceras lite snett ut frn vggen. Projektorn str allts intill vggen p en vggmonterad hylla och jag tnker mig att ovankanten p den projicerade bilden brjar ca 45 cm lngre ut frn vggen. Kommer det funka? Bilden blir inte skev eller s p ngot stt?

Givet min ovanstende id - har ni ngra tips p en bra projektor enligt frtsttningarna? Den ska allts st p en hylla och projicera uppt. Om mjligt kunna kopplas trdlst till min macbook, syftet r primrt att se p film. Budget, inte det billigaste, men r inte direkt nn hifi-nrd. S ngot av kvalitet utan verdrifter.
Citera
2020-04-24, 12:28
Medlem
ArgusOnes avatar
Finns sm projektorer med 1080p som kostar under 1500 kr. Du kan f en billig fr 500 kr. De gr nog fint att riktamot taket med lite improvisation.
Citera
2020-04-24, 12:44
Medlem
yz44s avatar
Om projektorn str snett i frhllande till ytan som den ska visa p s blir bilden mycket riktigt trapetsoid. De flesta projektorer har en funktion fr detta som klarar mindre justeringar.
Citera
2020-04-24, 12:53
Moderator
Briasccas avatar
En billig justering fr att f bilden upp i taket r vl med en spegel, om man inte vill kpa professionell utrustning. Dock sprids ju bilden utt, men r avstndet inte alltfr stort kanske det kan fungera.
Citera
2020-05-28, 22:17
Medlem
GalFisks avatar
Om du ska anvnda en spegel, anvnd en med spegelytan p framsidan (first surface mirror, vet inte om de heter ngot p svenska). Vanliga speglar har ytan p baksidan av glaset, och d kommer du att f tv reflektioner, en frn spegelytan och en frn glasytan, och en irriterande dubbelbild.
Om du skulle f tag i en gammaldags overhead-projektor, kan du slakta toppen fr en lmplig spegel.
Citera
2020-06-06, 21:52
Medlem
0x539s avatar
Enligt den hr trden p ett annat forum s kan man blanda metall-dekorfrg och vit frg fr att f en bra yta fr projektorer. Eftersom man sllan stirrar rakt upp i taket och analyserar frgnyansen kanske det kan vara vrt att antingen mla hela taket, eller en fyrkant i taket fr projektorn. Lite spackel skadar nog inte heller om ytan r ojmn. Jag tror "vanlig" vit vggfrg i kombination med en ojmn yta kan gra bilden rejlt mycket smre n den behver vara.

Aldrig testat nt av detta sjlv s ta det med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in