Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Jag känner själv att ju äldre jag blir ju mindre intresserad blir jag av betyg. Betyg i form av andra som säger eller skriver att något är bra eller dåligt och mellan bra och dåligt sätter ett betyg. Jag är inte lika mån längre om att rida ut och försvara något som jag gillar ej heller är jag lika villig att ta fighten mot de som hyllar något som är - i mina ögon - skit.
Detta kan anses som någon form av mognad, men jag ser inte på det som något alls annat än att så är det.
Om nu smak är subjektivt hur kan man då få människan att inse det, för det verkar banne mig sitta hårt inpräntat att man ska känna glädje om något man gillar prisas och ett inre motstånd om något man ogillar hyllas?
I tidningar, på nätet, i poddar, i tv.. överallt betygsätts saker. Jag känner snarare att om jag läser något negativt om t ex en film och sen ser den att upplevelsen blir sämre varför jag försöker undvika kritik.
Men då vi alla lever i ett ssmhälle som gillar att betygsätta saker hur kan man få in förståelsen om att smak är subjektivt?
Visst är smak subjektivt, men det finns ändå en bred konsensus om vad som är bra och dåligt, när det gäller exempelvis film, i vart fall inom kategorierna.
Det vill säga, långt fler människor ger filmen Gudfadern ett högt betyg/gott omdöme, än de som skulle ge exempelvis Disaster Movie ett bra omdöme. Sedan finns det förstås en och annan som tycker Gudfadern är kass och Disaster Movie är kanon, men de är verkligen outliers.
Det är också det som gör att betyg (exempelvis på filmer, skivor och restauranger) uppskattas av många - de ger en fingervisning om att filmen/skivan/restaurangen är bra eller dålig, men är ju på inget sätt en objektiv sanning.
Som du skriver påverkas förstås den egna smaken och upplevelsen av förväntningar, andras upplevelse m.m.