2020-04-24, 09:48
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Tjena!

För att göra det kort och gott, började på nytt jobb den 14e denna månad. Varit inskriven på arbetsförmedlingen och fått akassa. Rapporterade tid varje vecka med akassan dvs (Söndag natt/måndag morgon) för veckan. Då jag började en 14 förra veckan, en tisdag så kunde jag enbart rapportera måndagen som arbetslös. Men nu till det jobbiga, eftersom jag jobbade över 40 timmar förra veckan från och med tisdag>söndag har jag INTE någon rätt till akassa vilket suger. Endå några 100 lappar som försvinner.

Fick idag reda på att jag har en innestående lön, så jag får pengar NÄSTA månad den 25e för denna månadens arbete (Vilket är 50% av hela min lön). Finns det någon ersättning man har rätt till eller hur fan ska man gå tillväga. Är lite på den gränsen där jag nästan behöver ta ett lån för att kunna klara mig. Köpa mat, hyra etc.

Alla svar uppskattas och kanske skrivit lite flummigt, men hyfsat orolig.
Citera
2020-04-24, 10:01
Medlem
Tror tyvärr inte du kan få någon hjälp av kommunen mm, försök istället låna av familjen eller vänner och lev så snålt du bara kan fram tills nästa lön.

Edit: Kom på att du ju kan förklara situationen för din arbetsgivare och fråga om du kan få förskotts lön. Dock kanske inget man vill göra när man precis börjat.
Citera
2020-04-24, 10:10
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Tror tyvärr inte du kan få någon hjälp av kommunen mm, försök istället låna av familjen eller vänner och lev så snålt du bara kan fram tills nästa lön.

Edit: Kom på att du ju kan förklara situationen för din arbetsgivare och fråga om du kan få förskotts lön. Dock kanske inget man vill göra när man precis börjat.

Jo lite segt när man inte har kontakt med familj, polare som är arbetslösa etc, så lån är ju den enda utvägen tyvärr.

Tänkte på det, och precis börjat så känns inte som någon bra start hehe. Men men, vad ska man göra ^^
Citera
2020-04-24, 10:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Jo lite segt när man inte har kontakt med familj, polare som är arbetslösa etc, så lån är ju den enda utvägen tyvärr.

Tänkte på det, och precis börjat så känns inte som någon bra start hehe. Men men, vad ska man göra ^^

De flesta arbetsgivare har stor förståelse för att man kan vilja ha förskottslön när man kommer ifrån a-kassa/arbetslöshet. Man är ju medveten om glappet, det är inget unikt.
Citera
2020-04-24, 12:47
Medlem
Be om ett förskott. Jobbar du för en seriös arbetsgivare så bör det inte vara några problem.

Alt sök ett kreditkort som du kan betala av på en gång när du fått din lön.
Citera
2020-04-24, 12:57
Medlem
Araztras avatar
Det är delvis inför just sådana här tillfällen, glapp mellan utbetalningar, som man ska ha en buffert. Hur kan man inte ha något sparande?
Citera
2020-04-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Be om ett förskott. Jobbar du för en seriös arbetsgivare så bör det inte vara några problem.

Alt sök ett kreditkort som du kan betala av på en gång när du fått din lön.
Tänkte just samma sak. TS har innestående lön. Be arbetsgivaren om ett förskott.
Citera
2020-04-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Araztra
Det är delvis inför just sådana här tillfällen, glapp mellan utbetalningar, som man ska ha en buffert. Hur kan man inte ha något sparande?
Undrar jag också.. SÅ jäkla ansvarslöst..(och även om man går/gått på a kassa kan man lägga undan några kronor varje månad om man planerar lite och inte alltid köper det man är sugen på i stunden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in