2020-04-24, 00:02
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Hej!

Nyfiken fråga, vilka företag tror ni har roligaste arbetsmiljön? Det är ju välkänt att t.ex. Spotify har gratis mat för sina anställda. Jag har också ingenjörspolare som fick lägenhet av Klarna när de blev rekryterade (från ett annat land iofs). Jag också hört att vissa spelbolag har välidgt vilda AWs.

Har ni fler exempel på företag som har lite mera guldkant och har en skön atmosfär?
Citera
2020-04-24, 00:24
Medlem
lemon99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Hej!

Nyfiken fråga, vilka företag tror ni har roligaste arbetsmiljön? Det är ju välkänt att t.ex. Spotify har gratis mat för sina anställda. Jag har också ingenjörspolare som fick lägenhet av Klarna när de blev rekryterade (från ett annat land iofs). Jag också hört att vissa spelbolag har välidgt vilda AWs.

Har ni fler exempel på företag som har lite mera guldkant och har en skön atmosfär?

Google, Booking.com och Facebook ska väl ha det rätt så bra enligt de kriterierna.
Citera
2020-04-24, 00:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hej!

Det där var väl mer fringisar. Exempel på ARBETSMILJÖ. alltså miljön man ARBETAR i:
Jag känner till Cap Gemini. Där får man en egen utvecklingsplan som fullföljs utifrån dina mål. (Det får man visserligen på många andra ställen också, men oftast blir det bara ett årligt utvecklingssamtal på en timme där båda vet att det inte kommer att leda till något utan är ett krav från HR och ett sätt att slippa komma i SvD/DI+ en plan som varken är utvecklande, tillförs resurser eller genomförs). Dessutom är kollegorna inte så egotrippade av sig själva (du vet såna där historieberättare som alla bar snackar skit om när de är borta), utan mer goa typer och villiga att stötta i ens egen utveckling och hjälpa till. För jag menar arbetsmiljön är ju framförallt den mellan 0800-1700 och blir det rätt där blir det jävligt roligt att arbeta. Då behöver man inga vilda AW, då kan man fixa sin lunch själv och slipper förmånsbeskattningen av den. Jag menar festa och krubba det ordnar jag själv, det är ju inte därför jag jobbar utan jobbet I SIG som innebär en god psykosocial arbetsmiljö.
Citera
2020-04-24, 05:57
Medlem
submariners avatar
Hej,

Det är en väldigt individuell fråga - de som har kapaciteten att jobba som management consultant har en helt annan palett än en offentliganställd.

Just konsultbolag i Sthlm. har (iaf. pre-Corona) ofta mycket fokus på de anställda, dynamisk miljö och mycket sociala aktiviteter - som regelbundna AWs och skidresor till alperna.
Även mindre tillväxtbolag som köpts upp av t.ex. EQT kan ha mycket gottigt

Spotify och HM utnyttjar sin popularitet för att hålla nere lönerna, men inga dåliga bolag att jobba på.
Citera
2020-04-24, 08:05
Medlem
Citat:

Beror på vad du menar med guldkant, men mindre IT-bolag som växer brukar behandla sin personal bra. En av mina gamla arbetsgivare bjöd exempelvis på utlandsresor där man fick ta med sin respektive. Betald frukost, fredagsöl, kickoff/konferens-resor mm är normalt. Sen givetvis sjukvårdsförsäkring, bra tjänstepension, extra betalt vid föräldraledighet, bonus och/eller personaloptioner.
Citera
2020-04-24, 13:05
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Det är en väldigt individuell fråga - de som har kapaciteten att jobba som management consultant har en helt annan palett än en offentliganställd.

Just konsultbolag i Sthlm. har (iaf. pre-Corona) ofta mycket fokus på de anställda, dynamisk miljö och mycket sociala aktiviteter - som regelbundna AWs och skidresor till alperna.
Även mindre tillväxtbolag som köpts upp av t.ex. EQT kan ha mycket gottigt

Spotify och HM utnyttjar sin popularitet för att hålla nere lönerna, men inga dåliga bolag att jobba på.
Jo vissa storbolag har förvånansvärt låg lön. Apropå lön så ligger EQT högst upp på den här listan om man klickar på Stockholm. 2,5 miljoner i snittlön på 136 anställde. Säkert några höjdare som drar upp medelvärdet rejält, men ändå otroligt Nu har jag ingen aning hur EQT-ägda bolag har det, men tror de har det bra.

https://www.creditsafe.com/se/sv/om-...stan-2019.html
Citera
2020-04-24, 15:58
Medlem
Jthunderas avatar
Konsultbolag har generellt bra villkor om man inte biter sig fast och stannar i decennium. Konsulterna är produkten och kvalitet på dem avgör mycket av framgången. Därför tar man väl hand om dem både professionellt och socialt. Tänker mest på teknik inte management eller redovisning. Typ ÅF, Sweco, Knightech, Rejlers osv.
Citera
2020-04-24, 16:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Hej!

Tech, media och spelbolag har det ofta fint. Jobbat på sådana och alltid tyckt det var nice. Relokeringspaket får man oftast om man är utländsk arbetskraft. Ytterst sällan man får det inrikes om man inte har en hög position.

Spelbolagen har hårdast AW, medans tech ofta har bäst bonusar och förmåner överlag.
Citera
2020-04-24, 22:48
Medlem
Maskinteknik ----->>> saab---->>> fina möjligheter karriär mässigt. Inga idioter som jobbar där direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in