2021-03-14, 16:26
Medlem
Denna härva handlar om ett gäng medelålders herrar som genom sin verksamhet i olika delar av bygg- och fastighetsbranschen lärt känna varandra. Dessa herrar vill leva det goda livet med flotta villor, någon i det nya trendiga Kronan, någon i gamla fashionabla Bergnäsets guldkust. På uppfarterna vill de ha nya dyra bilar, och såklart skotrar och andra prylar. Sen tillkommer resor till häftiga resmål, fjällsemestrar, guldkrogar mm. Och sen har de fruar som är dyra i drift, och barn som ska leva som prinsar och prinsessor.

Deras löner och avkastningar från sina företag har inte förmått att bära upp livsstilen. Och då har olika innovativa metoder till extra inkomster konstruerats. Kompisgänget har startat denna rundgång med luftfakturor.

Det är 32 år sedan jag lämnade Luleå och Luleås byggbransch. På ”min tid” i Luleå var inte dessa herrar aktiva. Då var det herrar födda på 1920- och 1930-talet som var aktiva i mut och mygel-kotterierna. Minns många namn, som jag behåller för mig själv, de flesta av dem vilar nu på kyrkogården. Men det handlade om bestickning och mutor, inköpare på byggbolag och kommunen försågs med allehanda varor. Vet exempel på villabyggen där en stor del av materialet var ihopstulet.

Luleå, den lilla staden som vill vara stor och modern. Men småstaden finns kvar i folket där. Och det har alltid varit svårt för hederliga företagare att komma fram. Tillhör man inte kotterier och kompisgäng är det svårt att komma åt en industritomt eller andra tomter. Det fanns förr ett kommunalråd som i kommunalhuset skröt om mutresor och lyxhotell med lyxprostituerade.

Nog har man förståelse för att folk vill leva flott, men då ska man banne mig pröjsa det med egna pengar. Är själv företagare i bygg, i Stockholm, men finansierar mitt och min familjs kostnader med det jag kan ta ut i lön.

Det är enligt mig icke förvånande att Luleå utmärker sig. Det finns en annan tråd om en mycket märklig och lagvidrig tomtaffär på heta Bergnäset. Där kommunen vill sälja en tomt utan budgivning till en familj. Och så har vi förstås herr fd kommunalråd Nordström med sina kvinnoaffärer och hastiga flykt till huvudstaden.
Citera
2021-03-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Såvitt jag kan se är frun (eller sambon, de har olika efternamn) åter folkbokförd med An*ers på adressen. Tillfällig separation?
Har hon inte varit skriven där hela tiden?
Citera
2021-03-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holysmoke74
Har hon inte varit skriven där hela tiden?

Sign. Snowstormer skrev 201124 ett inlägg om att An*ers då var den ende skrivna på adressen.

Men nu är damen åter skriven i huset.
Citera
2021-03-15, 04:43
Medlem
Citat:
Det fanns förr ett kommunalråd som i kommunalhuset skröt om mutresor och lyxhotell med lyxprostituerade.
Lite OffT men S.K?
Citera
2021-03-15, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite OffT men S.K?

Låter snarare som K.M
Citera
2021-03-15, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Låter snarare som K.M

Mycket möjligt att det kan vara K.M. Har alltid haft lite sådana där intryck av honom. Lite som talar emot det är att det på K.M:s tid började finnas kvinnor på ganska höga poster alldeles i närheten av honom. De skulle nog ha nåtts av ryktena och börjat våga bråka i så fall.

På S.K:s tid var det nog mycket mer gubbigt inom politiken och det var inte alls ovanligt att Riksdagsledamöter snuskade sig med prostituerade. Minns I.S.
Citera
2021-03-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite OffT men S.K?

Nej inte SK. Han hade sin fruga. Dock avled hon rätt tidigt. Men jag har aldrig hört att SK vare sig före eller efter makans bortgång skulle hållit på med ”damer ur det lätta gardet”. SK var en av de bättre kommunalmännen, respekterad även av politiska motståndare.
Citera
2021-03-15, 16:49
Medlem
Citat:
Nej inte SK. Han hade sin fruga. Dock avled hon rätt tidigt. Men jag har aldrig hört att SK vare sig före eller efter makans bortgång skulle hållit på med ”damer ur det lätta gardet”. SK var en av de bättre kommunalmännen, respekterad även av politiska motståndare.

A.M har ju till och med en "riviera" uppkallad efter sig
Citera
2021-03-15, 18:08
Medlem
Citat:
Denna härva handlar om ett gäng medelålders herrar som genom sin verksamhet i olika delar av bygg- och fastighetsbranschen lärt känna varandra. Dessa herrar vill leva det goda livet med flotta villor, någon i det nya trendiga Kronan, någon i gamla fashionabla Bergnäsets guldkust. På uppfarterna vill de ha nya dyra bilar, och såklart skotrar och andra prylar. Sen tillkommer resor till häftiga resmål, fjällsemestrar, guldkrogar mm. Och sen har de fruar som är dyra i drift, och barn som ska leva som prinsar och prinsessor.

Deras löner och avkastningar från sina företag har inte förmått att bära upp livsstilen. Och då har olika innovativa metoder till extra inkomster konstruerats. Kompisgänget har startat denna rundgång med luftfakturor...

Jag förstår mycket väl vilka eller snarare vem du tycks insinuera på men det finns ingen i denna härva med någon koppling till Bergnäset överhuvudtaget. Majoriteten bor i ordinära villor i lika ordinära villaområden i Luleå och Boden, två bor i lägenhet. Sen kan man väl diskutera om Kronan är trendigt eller ej, men eftersom det inte är ett vattenläge så är det långt i från förstahandsvalet om man har pengar och vi bo fint i Luleå.

Som tidigare nämnts. Denna härva rör ej några större företag förutom NCC. Finns inte så mycket flashiga skotrar och bilar heller att prata om med något undantag, men inget som sticker ut. Men du kanske vet mer än Lulebo och åklagarna lyckats få fram?
Citera
2021-03-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
A.M har ju till och med en "riviera" uppkallad efter sig

Det har han. Men det var inte han som mutades med bl a lätta damer.

Dock kunde en god relation med AM vara bra vid etableringar.

När han styrde byggnadsnämnden så var det ofta inga problem att få rivningslov. Ingen slump att AM kallades för ”husmördare”...
Citera
2021-03-15, 20:25
Medlem
Citat:
Jag förstår mycket väl vilka eller snarare vem du tycks insinuera på men det finns ingen i denna härva med någon koppling till Bergnäset överhuvudtaget. Majoriteten bor i ordinära villor i lika ordinära villaområden i Luleå och Boden, två bor i lägenhet. Sen kan man väl diskutera om Kronan är trendigt eller ej, men eftersom det inte är ett vattenläge så är det långt i från förstahandsvalet om man har pengar och vi bo fint i Luleå.

Som tidigare nämnts. Denna härva rör ej några större företag förutom NCC. Finns inte så mycket flashiga skotrar och bilar heller att prata om med något undantag, men inget som sticker ut. Men du kanske vet mer än Lulebo och åklagarna lyckats få fram?
Fast det är en enskild äldre fd. Chef vid NCC som är misstänkt, inte företaget i sig.
Citera
2021-03-15, 20:39
Medlem
Citat:

Det finns en i härvan som bor på Bergnäset, om han nu inte flyttat nyligen.

Kronan kanske är ordinärt, men nog har jag uppfattat det som rätt inne att bo där.

Sen är det ju så att personer har olika smak när det gäller boenden. Alla vill inte bo vid vatten.

Jag har inte påstått att det rör sig om folk med ”större företag”. Vad jag skrev är att det är herrar i bygg- och fastighetsbranschen. Och det är väl inte de större pojkarna det handlar om, men de vill nog inte leva som en anställd knegare. Det kan jag förstå, jobbar man mycket vill man så klart ha pröjs för det. Men pengarna har nog inte räckt.

Vad bilar beträffar innehar flera aktörer rätt dyra vagnar.

Jag är inte missunnsam eller skadeglad, jag lever själv rätt gott. Men vad som denna härva handlar om (om anklagelserna stämmer) är att ett kommunalt bolag lurats på medel för att andra ska berika sig. Med andra ord skattebetalarna ska finansiera vissa personers utsvävningar.

Jag lämnade Norrbotten redan -89, men har lite kontakter där som har lite koll. Jag är inte så uppdaterad om vilka områden som är heta nu, men ”på min tid” var statusadresserna Trollnäsvägen, Östra o västra villavägen, Flottningsvägen. Dessa på Bergnäset. Sen fanns Slipvägen på Mjölkudden. Sen hade vi Gultsaudden, men där bodde mest akademiker i knarriga gamla hus. Östermalm, ja där bodde mest pensionärer i gamla hus med flagnande färg pga de hade inte råd att underhålla. Östermalm har väl nu en högre status men blir aldrig nån gräddhylla i och med alltför mycket flerfamiljshus i området. Kronan fanns inte, där var då regemente. Bredviken och Lulsundet var typiska medelklassområden. Jag har varit och snickrat i alla områden och i de finare områdena erfarit många dryga nyrika. Nu är väl de gamla eller döda, och en ny nobless tagit vid.

Åter till ämnet. Om aktörerna i Lulebo-härvan är skyldiga så hoppas jag på kännbara straff. Jag unnar gärna folk att leva gott. Men då på eget arbete, arv eller vinster o dyl. Men inte genom att blåsa skattebetalarna.

Det hela aktualiserar också nackdelarna med kommunala bolag. Luleå älskar såna bolag och det är väl bara Luleå och Skellefteå som har kvar kommunala bussbolag. I hela landet har sånt avvecklats och sköts genom upphandling. Kommunala bolag är känsligt genom att det är kommunens invånare som alla äger och blir blåsta vid såna här härvor. Om två eller flera privatägda bolag håller på och lurar varann så må det vara förkastligt, men det är ju ingen utanför dessa som blir blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in